Розвиток здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури: патопедагогічний аспект
Анотація
У статті представлено концептуалізацію науково-дисциплінарного (чи дисциплінарно-методичного) напряму «Патопедагогіки» (або «Маргінальної педагогіки»). «Патопедагогіка» розглядається як особливий методологічний шлях і рівень, а також як методична умова професіоналізації, фундаменталізації, інтелектуалізаціі, аксіологізації, антропологізації, феноменологізації і методологізації здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури в умовах післядипломної освіти. «Патопедагогіка» розробляється на основі трансферу знань, стратегій і цінностей медичного науково-дисциплінарного напряму «Патології» («Патологічної анатомії» і «Патологічної фізіології»), а також «Патопсихології», «Стресології», «Дефектології», «Педіатрії» з урахуванням сучасного тренду інклюзивної освіти, з використанням антропологічно орієнтованої інтеграції гуманітарних дисциплін: педагогіки, антропології, аксіології, онтології, психології, культурології, соціології, філософії. Патопедагогіка є теоретичним базисом профілактики гострої та хронічної патології, формування здорового способу життя. Предметом патопедагогіки є Homo Educandus (людина, яка навчається), яка репрезентується у вимірах патології, інтегративно і співвідносно до визначальних гуманітарних напрямів: педагогіки, аксіології, онтології, герменевтики, етики, антропології, психології, культурології, філософії. У патопедагогіці ми виділяємо дві феноменологічно-епістеміологічні основи: феноменологічно-технологічну (технологічну) та феноменологічно-ціннісну (ціннісну). Ми формуємо концепт приватних здоров’язбережувально-феноменологічних цінностей, в якому відображено значущі для життя і здоров’я специфіковані (конкретизовані), глибинні, біологічні, патологічні та інші феномени життя людини. У процесі підвищення кваліфікації вчителів фізичної культури патопедагогічні підходи, візії, знання та уявлення виявили свою ефективність у процесі удосконалення здоров’язбережувальної і професійної компетентностей.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
О. Ю. Купчишин, та О. І. Рябуха, «Смерть учнів на уроках фізичного виховання: постановка проблеми», Здоровий спосіб життя: зб. наук. ст. Львів, Україна, Вип. 59, с. 21–25, 2011.
В. М. Федорець, «Аналіз та актуалізація взаємодії вікових, нервових і локомоторних детермінант кардіологічного здоров’я в контексті формування здоров’язберігаючого підходу», Фізична культура, спорт та здоров’я нації: зб. наук. пр. Вінниця, Україна, Т. 3, вип. 12, с. 137–145, 2011.
В. М. Федорець, «Розробка методології та методики розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури на основі осмислення антиномії "норма – патологія"», Наукові записки Національного пед. ун-ту ім. М. П. Драгоманова. Київ, Україна, Вип. 138, с. 218–243, 2018. (Серія: «Педагогічні науки»).
Ð’. Ð. Швалев, Ð. Ðœ. Виверт, и Ð . Ð. СтропуÑ, «Ð?Ð·Ð¼ÐµÐ½ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð½ÐµÑ€Ð²Ð½Ñ‹Ñ… и гуморальных механизмов Ñердца при внезапной Ñердечной Ñмерти в ÑвÑзи Ñ Ð¿Ñ€ÐµÐ´ÑˆÐµÑтвующей патологией миокарда», на IV ÑоветÑко-американÑком Ñимпозиуме (7–10 Ð°Ð¿Ñ€ÐµÐ»Ñ 1985 г.). Бирмингем, Ðлабама (СШÐ). ВильнюÑ: МокÑлаÑ. 1987, Ñ. 54–73.
В. Н. Швалев, А. А. Сосунов, и Г. Гуски, Морфологичекские основы иннервации сердца. Москва, Россия: Наука, 1982, 368 с.
B. J. Maron, and N. A. Estes, «Commotio cordis», The New England Journal Of Medicine, Vol. 362, iss. 10, р. 917–927, 2010.
S. P. Van Camp, C. M. Bloor, F. O. Mueller, R. C. Cantu, and H. G. Olson, «Nontraumatic sports death in high school and college athletes», Medicine and Science in Sports and Exercise. – 1995. –Vol. 27, iss. 5. – P. 641–647.
P. J. Podrid, and R. J. Myerburg, Epidemiology and Stratification of Risk for Sudden Cardiac Death, Clinical Cardiology, Vol. 28, iss. 1, р. 3–11, 2005.
А. А. Алоян, «Предупреждение распространения субкультуры наркомании в молодежной бреде», дис. канд. наук. Москва, Россия, 2002, 174 c.
О. Є. Антонова, та Н. М. Поліщук, Підготовка вчителя до розвитку здоров’язбережувальної компетентності учнів. Житомир, Україна: ЖДУ ім. І. Франка, 2016, 248 с.
Н. А. Башавець, «Теоретико-методичні засади формування культури здоров’язбереження як світоглядної орієнтації студентів вищих економічних навчальних закладів», дис. д-ра наук. Одеса, Україна, 2012, 555 с.
О. В. Вознюк, О. А. Дубасенюк, та Ф. М. Калінчук, Організаційно-педагогічні засади формування здорового способу життя суб’єктів освіти. Житомир, Україна: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012, 408 с.
С. В. Гаркуша, Формування готовності майбутніх фахівців фізичного виховання до використання здоров’язбережувальних технологій: теоретико-методичний аспект. Чернігів, Україна: ЧНПУ, 2014, 396 с.
Г. І. Жара, «Організаційно-педагогічні умови процесу формування компетентності індивідуального здоров’язбереження вчителів у системі неперервної педагогічної освіти», Вісник Чернігівського нац. пед. ун-ту ім. Т. Г. Шевченка. Чернігів, Україна, Т. 1, вип. 152, с. 28–33, 2018. (Серія «Педагогічні науки»).
Ю. В. Козерук, В. В. Хлебурад, О. М. Дудоров, та О. В. Качаровська «Проблеми втілення основ здорового способу життя та технологій покращення здоров’я в українській освіті», Вісник Чернігівського нац. пед. ун-ту. Чернігів, Україна, Вип. 139, с. 76–79, 2016. (Серія «Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт»).
Г. М. Мешко, «Теорія і практика підготовки майбутніх учителів до збереження і зміцнення професійного здоров’я», дис. д-ра наук, Терноп. нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, Україна, 2013, 430 с.
М. О. Носко, С. С. Єрмаков, та С. В. Гаркуша, «Теоретико-методичні аспекти зміцнення фізичного здоров’я учнівської та студентської молоді», Вісник Чернігівського нац. пед. ун-ту ім. Т. Г. Шевченка. Чернігів, Україна, Вип. 76, с. 243–247, 2010.
В. М. Оржеховська, «Проблеми алкоголізму та наркоманії серед неповнолітніх та молоді», Практична психологія та соціальна робота, № 6/7, с. 43–46, 1998.
Н. М. Поліщук, «Підготовка вчителя в системі післядипломної педагогічної освіти до розвитку здоров’язбережувальної компетентності учнів основної школи», дис. канд. наук. Житомир, Україна, 2013, 200 с.
Д. П. Миртов, Учение Лотце о духе человеческом и Духе Абсолютном: (из истории борьбы с материализмом и опытов примирения веры и знания в философии XIX в.). Санкт-Петербург, Россия: Тип. В. Д. Смирнова, 1914, 518 с.
Ð. Ð’. Вознюк, ПедагогичеÑÐºÐ°Ñ Ñинергетика. Житомир, Украина: Ð?зд-во ЖГУ им. Ð?. Франко, 2012, 812 Ñ.
В. М. Федорець, «Концептуалізація антропологічної моделі здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури», Вісник післядипломної освіти: зб. наук. пр. Київ, Україна, Вип. 5(34), с. 137–178, 2017. (Серія «Педагогічні науки»).
О. Ð. ДольÑкаÑ, ТранÑформации рациональноÑти в Ñовременном образовании. Харьков, Украина: ÐТУ «ХПÐ?»: Ð?зд. Савчук О. О., 2013, 352 Ñ.
O. F. Bollnow, Padagogik in anthropologischer Sicht. Tokyo Tamagawa University Press, 1971, 80 s.
M. Buber, Reden uber Erziehung. Uber das Erziehrische. Bildung und Weltanschauung. Uber Charakterbildung, Werke. Bd 1. Schriften zur Philosophie. Munchen; Heidelberg, 1962, s. 783–832.
Л. Бинсвангер. Бытие-в-мире. Введение в экзистенциальную психиатрию. Москва, Россия: КСП+; Санкт-Петербург: Ювента, 1999, 300 с.
Ð?. Пригожин, «ФилоÑÐ¾Ñ„Ð¸Ñ Ð½ÐµÑтабильноÑти», ВопроÑÑ‹ филоÑофии, â„– 6, Ñ. 46–52, 1991.
Ð?. Пригожин, и Ð?. СтенгерÑ, ПорÑдок из хаоÑа: новый диалог человека Ñ Ð¿Ñ€Ð¸Ñ€Ð¾Ð´Ð¾Ð¹, пер. Ñ Ð°Ð½Ð³Ð». Ю. Ð. Данилова; Ð’. Ð?. Ðршинова и др. Ред. МоÑква, РоÑÑиÑ: ПрогреÑÑ, 1986, 432 Ñ.
С. В. Чебанов, «Биосемиотика и биогерменевтика», Науки о жизни и образование. Фундаментальные проблемы интеграции, на конференции 2–4 февр. 2009 г.: памяти проф. М. В. Гусева, Рос. акад. наук, Моск. гос. ун-т им. М. В. Ломоносова, Биолог. фак. Москва, Россия, 2009, с. 340–344.
С. В. Чебанов, «Биогерменевтика как модель междисциплинарности», Проблемы и перспективы междисциплинарных фундаментальных исследований: материалы II науч. конф. Санкт-Петербург. союза ученых. Санкт-Петербург, Россия, 2002, с. 87–88.
Ð?. Т. КаÑавин, Ð¡Ð¾Ñ†Ð¸Ð°Ð»ÑŒÐ½Ð°Ñ ÑпиÑтемиологиÑ: фундаментальне и прикладные проблемы. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ðльфа, 2013, 467 Ñ.
V. E. Gebsattel, Prolegomena einer medizinischen Anthropologie. Berlin: Göttingen; Heidelberg: Springer, 1954, 414 s.
К. Кастанеда, Сочинения. В 6 т. Т. 1. Учение дона Хуана. Отдельная реальность. Москва, Россия: София, 2014, 416 с.
А. В. Хуторской, Дидактика Кастанеды. [Электронный ресурс]. Доступно: http://khutorskoy.ru/be/2014/0924/index.htm.
О. Власова, Феноменологическая психиатрия и экзистенциальный анализ: история, мыслители, проблемы. Москва, Россия: Территория будущего, 2010. 640 с. (Серия «Университетская библиотека Александра Погорельского»).
Ш. Бодлер, Вино и гашиш как средства для расширения человеческой личности. [Электронный ресурс]. Доступно:
http://www.behigh.org/behigh/site/content/library/essay/wine_hash.html.
M. Howard, The Power of the Heart [Electronic resource]. Dostupno: http://agenation.com/home/2011/05/30/the-power-of-the-heart/.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.