Підготовка фахівців до викладацької діяльності у технічних вишах України в 1920–1930 роках
Анотація
У статті розглядаються основні тенденції процесу підготовки науково-педагогічних кадрів для викладання у технічних закладах вищої освіти УСРР впродовж 1920–1930 років. Відповідно, конкретними завданнями дослідження стало визначення умов формування радянської системи вищої освіти, зокрема технічної в УСРР, в період, що розглядається; встановлення відмінностей системи вищої технічної освіти радянської України; аналіз трансформацій в структурі вищої технічної освіти УСРР на межі 1920 і 1930 років; визначення особливостей процесу підготовки науково-педагогічних кадрів в радянській аспірантурі в означений період. Джерельною базою дослідження виступили численні справи фондів Державного архіву Дніпропетровської області, які стосуються роботи аспірантури провідних ВТУЗів міста Дніпропетровська у 1920–1930 роках. Запровадження планової економіки в радянській країні визначальним чином вплинуло на організацію системи підготовки фахівців для різних галузей промисловості через мережу новостворених вищих технічних навчальних закладів. Чітка планувально-розподільча система торкнулась і системи підготовки фахівців для викладання у ВТУЗах УСРР. Аналіз архівних документів свідчить про розуміння радянськими керівниками у сфері освіти важливості організації педагогічної підготовки майбутніх викладачів, зокрема вищих навчальних закладів технічного профілю. Деякі моменти індивідуальних планів радянських аспірантів щодо організації і оформлення звітності за педагогічну практику було б дуже корисно відновити в сучасній дійсності з метою налагодження якісної педагогічної підготовки потенційних викладачів.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
С. М. Ховрич, «Становлення та розвиток вищої технічної освіти Наддніпрянської України (остання чверть ХІХ – перші десятиріччя ХХ ст.)», дис. канд. наук, Нац. акад. наук України, Ін-т історії України. Київ, Україна, 2004.
О. В. Василенко, «Вища індустріально-технічна освіта в УСРР у 20-х роках ХХ ст.», дис. канд. наук, Харків. нац. ун-т ім. В. Н. Каразіна. Харків, Україна, 2011.
А. О. Ворох, «Розвиток вищої технічної освіти в Україні (20–30-ті рр. ХХ ст.)», дис. канд. наук, Луганськ. нац. пед. ун-т ім. Тараса Шевченка. Луганськ, Україна, 2006.
І. Ю. Регейло, Підготовка наукових і науково-педагогічних кадрів вищої кваліфікації України у ХХ – на початку ХХІ століття. Київ, Україна : Освіта України, 2014.
І. В. Федосова, «Розвиток вищої інженерно-технічної освіти в Україні (кінець XIX – 30-ті роки XX століття)», дис. д-ра наук, Уман. держ. пед. ун-т ім. Павла Тичини. Умань, Україна, 2014.
С. Сірополко, Історія освіти в Україні. Київ, Україна: Наукова думка, 2001.
А. М. Алексюк, Педагогіка вищої освіти України. Історія. Теорія. Київ, Україна: Либідь, 1998.
Державний архів Дніпропетровської області (далі ДАДО). Ф. 319 (Дніпропетровський гірничий ін-т ім. Артема), оп. 1д, спр. 26. Матеріали про роботу аспірантури за 1939 р.
ДАДО. Ф. 4157 (Дніпропетровський інженерно-будівельний ін-т), оп. 1, спр. 30. Накази і програми Всесоюзного комітету у справах вищої школи при Раднаркомі СРСР про підготовку аспірантів у 1939 р.
М. Виговський, «Ян Ряппо: реформатор системи освіти в Україні 1920-х років», Пам’ять століть, № 2, с. 79–89, 2004.
Ð’. Ð?. Большаков и Ð. Г. БыÑÑ‚Ñ€Ñков, Ð?ÑÑ‚Ð¾Ñ€Ð¸Ñ Ñтроительно-архитектурного Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð² ЕкатериноÑлаве – ДнепропетровÑке: от техничеÑких курÑов до Ñтроительного инÑтитута. ДнепропетровÑк, Украина: ПГÐСÐ, 2005.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.