До проблеми розвитку творчого потенціалу керівників закладів професійно-технічної освіти
Анотація
У статті розглянуто теоретичні аспекти формування творчого потенціалу керівників закладів професійно-технічної освіти. Зроблено аналіз концептуальних підходів до визначення поняття «творчий потенціал». Досліджувану категорію проаналізовано з філософського, педагогічного та психологічного погляду, визначено їх спільні та відмінні риси. Розкрито основні підходи до формування творчого потенціалу керівників закладів професійно-технічної освіти у психолого-педагогічній літературі. Визначено сутність понять «творчість», «управлінська творчість». Зазначено види, компоненти творчої діяльності керівників закладів професійно-технічної освіти, взаємозв’язок творчого потенціалу й активності особистості. Охарактеризовано управлінську творчість керівників закладів професійно-технічної освіти та ознаки їхньої педагогічної творчості. Описано основні риси творчої діяльності, які можуть проявлятися та закріплюватися в особистості керівників закладів професійної освіти.
Автор статті стверджує, що творчий потенціал керівника – це система здібностей особистості (винахідливість, уява, критичність розуму, відкритість до всього нового), що допомагають оптимально змінювати прийоми дій відповідно до нових умов, знань, умінь, переконань, що визначають результати діяльності (новизну, оригінальність, унікальність підходів суб’єкта до здійснення діяльності), які, урешті-решт збуджують особистість до творчої самореалізації й саморозвитку. Творчий потенціал є невід’ємною динамічною складовою частиною сукупної культури фахівця, що вміщує наявні та потенційні здатності й можливості до створення чогось нового або перетворення пізнаного, відкритість особистості до змін та самовдосконалення. Творчий потенціал виступає провідним чинником різноманітності та розвитку сукупної професійної культури керівника.
Творчий потенціал керівника можна розглядати як інтелектуальну структуру, що складається із сукупності психічних процесів, якостей та здібностей особистості, що реалізуються у процесі творчості.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
В. Г. Кремень. «Інноваційна людина: Україна на шляху європейської інтеграції», Агора, Вип. 5, с. 5–9, 2007.
Словник української мови: [в 11-ти т.], [ред. кол.: І. К. Білодід, А. А. Бурячок, В. О. Винник, Г. М. Гнатюк та ін.]. Київ, Україна: Наукова думка, 1979, Т. 10, 659 с.
Великий тлумачний словник сучасної української мови [голов. ред. В. Т. Бусел; ред.-лексикогр. В. Т. Бусел, М. Д. Василега-Дерибас та ін.]. – 5-те вид. Київ, Україна: Перун, 2005, 1728 с.
С. Р. Евинзон, «Философско-социологический анализ творческого потенциала учёных», дис. канд. наук. Томск, Россия, 1988, 145 с.
Г. Л. Пихтовников, «Творческий потенциал молодого рабочего (Состояние и пути реализации в производственном коллективе)», дис. канд. наук. Москва, Россия, 1989, 175 с.
Енциклопедія освіти, В. Г. Кремень, Ред. Київ, Україна: Юрінком Інтер, 2008, 1040 с.
ÐкмеологичеÑкий Ñловарь, Ð. Ð. Деркач, Ред. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во Ð ÐГС, 2004, 161 Ñ.
А. А. Попель, «Психологические условия развития социальной креативности студентов в процессе профессиональной подготовки», дис. канд. наук; Нижегород. гос. лингв. ун-т им. Н. А. Добролюбова. Н. Новгород, Россия, 2005, 217 с.
В. О. Моляко, та О. Л. Музика, Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень. Житомир, Україна: Рута, 2006, 320 с.
Д. Б. Богоявленская, Психология творческих способностей. Москва, Россия: Академия, 2002, 320 c.
Ð. Ðœ. Матюшкин, Мышление. Обучение. ТворчеÑтво. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во МоÑков. пÑихолого-Ñоциального ин-та, 2003, 720 Ñ.
В. А. Сластенин, и Л. С. Подымова, Педагогика: инновационная деятельность. Москва, Россия: Магистр, 1997, 224 с.
Філософський енциклопедичний словник. Київ, Україна: Абрис, 2002, 423 с.
Э. Фромм, Анатомия человеческой деструктивности; пер. с англ. Э. М. Телятникова, Т. В. Панфилова. Москва, Россия: АСТ, 2004, 635 с. (Серия «Philosophy»).
А. Маслоу, Новые границы человеческой природы. Москва, Россия: Смысл, 1999.
Г. Л. Чайка, Організація праці менеджера. Київ, Україна: Знання, 2007, 420 с.
П. Сенге. «Как научитьÑÑ Ð¸Ð·Ð¼ÐµÐ½ÑÑ‚ÑŒÑÑ. Ð?нтервью Ñ Ðланом Вебером», Ð?ÑкуÑÑтво управлениÑ, 2000.
Ð’. Ð?. Ðндреев, Диалектика воÑÐ¿Ð¸Ñ‚Ð°Ð½Ð¸Ñ Ñ‚Ð²Ð¾Ñ€Ñ‡ÐµÑкой личноÑти: оÑновы педагогики творчеÑтва. Казань, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во Казан. ун-та, 1988, 236 Ñ.
С. О. Сисоєва, Основи педагогічної творчості. Київ, Україна: Міленіум, 2006, 344 с.
Т. М. Сорочан, Підготовка керівників шкіл до управлінської діяльності: теорія та практика; Луган. нац. пед. ун-т ім. Т. Шевченка. Луганськ, Україна: Знання, 2005, 384 c.
В. А. Кан-Калик, и Н. Д. Никандров, Педагогическое творчество. Москва, Россия: Педагогика, 1990, 144 с.
С. Г. Немченко, О. Б. Голік, О. А. Кривильова, та О. В. Лебідь, Управління навальним закладом. Донецьк, Україна: ЛАНДОН-ХХІ, 2012, 512 с.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.