Організаційно-педагогічні умови формування готовності до професійної діяльності майбутніх IT-фахівців у процесі змішаного навчання

Лариса Сергеєва

Анотація


У представленій статті розглядається важливість організаційно-педагогічних умов для успішного формування готовності майбутніх IT-фахівців до професійної діяльності в умовах змішаного навчання. Під впливом глобалізаційних і трансформаційних процесів в Україні відбувається модернізація освітньої галузі. Країни, зіткнувшись з глобалізаційними проблемами розширення та інтеграції ринків праці, старіння населення, зростання рівня міграції та безробіття, розпочали пошук дієвих засобів для протистояння викликам сучасності. Метою статті є теоретико-методологічне обґрунтування та розроблення організаційно-педагогічних умов формування готовності до професійної діяльності майбутніх ІТ-фахівців у процесі змішаного навчання. Актуальність статті полягає у зростаючій важливості IT-галузі в Україні та необхідності підготовки майбутніх IT-фахівців. Зазначено, що змішане навчання, що поєднує традиційні методи з використанням онлайн-ресурсів та інтерактивних платформ, стає дедалі популярнішим у сучасній освіті. Дослідження організаційно-педагогічних умов в цьому контексті надає важливі відповіді на те, як ефективно підготувати майбутніх IT-спеціалістів, забезпечуючи їм необхідні фахові навички та знання для успішної кар'єри в цій галузі, сформованість яких впливає на ефективність та якість організації та результатів освітнього процесу. Встановлено, що зростання конкуренції в сфері IT вимагає нових підходів до навчання, а вивчення організаційно-педагогічних умов формування готовності IT-фахівців стає ключовим для підвищення якості освіти в цій галузі. У статті розглядаються ключові аспекти, які впливають на підготовку майбутніх фахівців IT-спеціальностей, зосереджуючись на особливостях, технологіях та педагогічних стратегіях, які сприяють оптимальному засвоєнню знань та навичок. Стаття висвітлює важливість планування занять, використання інтерактивних методик, відкритих діалогів та практичних завдань для активного залучення здобувачів до процесу навчання. Акцентується увага на підтримці зацікавленості здобувачів освіти до професійної тематики через різноманітність методів і форм навчання, що сприяють більш ефективному вивченню IT-дисциплін у змішаному форматі.

Ключові слова


інформаційно-комунікаційні технології; змішане навчання; майбутні фахівці; фахівці з інформаційних технологій; освітній процес; готовність до професійної діяльності.

Повний текст:

PDF

Посилання


СПÐ?СОК Ð’Ð?КОРÐ?СТÐÐÐ?Ð¥ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES TRANSLATED AND RANSLITER TED)

В. М. Манько, «Дидактичні умови формування у майбутніх фахівців професійно-пізнавального інтересу до спеціальних дисциплін», збірник наук. праць Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. Соціалізація особистості, вип. 2, с. 153–161, 2000.

О. С. Пюра, «Педагогічні умови формування комунікативних умінь і навичок майбутніх педагогів», Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Педагогіка. Психологія. Філософія, вип. 22, с. 171–174, 2011.

О. Потапчук «Організаційно-педагогічні умови формування готовності майбутніх інженерів-педагогів до професійної діяльності з використанням інформаційно-комунікаційних технологій», Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота», вип. 37, с. 141–143, 2015.

І. В. Тарасюк, «Впровадження інноваційних технологій в освітній процес закладів фахової передвищої освіти», на Міжнар. пед. онлайн-конф. Педагогічні інновації в освітньому процесі в умовах пандемії. Вишня : Вишнянський коледж ЛНАУ, 2021, с. 65–66.

І. В. Тарасюк, «Інформаційно-освітнє середовище закладу фахової передвищої освіти в умовах дистанційного навчання», на ІІІ наук.-практ. конф. Професійний розвиток в умовах цифровізації суспільства: сучасні тренди. Київ : ДЗВО «УМО», 2022, с. 145.

М. В. Братко, М. В. Козир, Педагогічна інноватика. Київ, Україна : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2021.

Н. П. Муранова, О. С. Волярська, «Освітні комунікації в умовах інформатизації суспільства: прогнозування і реальність», на Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф. Організаційно-практичні засади розвитку цифрового освітнього простору закладу освіти. Київ : ДЗВО «Ун-т менеджменту освіти» НАПН України, 2020, с. 115–119. [Електронний ресурс]. Доступно: https://bit.ly/2VRjGtc Дата звернення: Груд. 06, 2023.

К. Осадча, М. Алієв, «Використання технологій штучного інтелекту для створення ілюстрацій до книг у професійній підготовці майбутніх цифрових дизайнерів», Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного ун-ту. Серія «Педагогіка», т. 1, № 30, с. 136–144, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: http://magazine.mdpu.org.ua/index.php/nv/article/view/3193 Дата звернення: Груд. 06, 2023.

О. Осипенко, Т. Саєнко, «Актуальні проблеми екоосвіти: формування екологічної компетентності майбутніх архітекторів у технічних університетах», Вища освіта України, вип. 2, с. 59–69, 2023.

К. Лихогляд, А. Кононенко, «Формування професійної компетентності у майбутніх суднових механіків: використання ІТ-сервісів», Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, т. 174, № 18, с. 122–128, 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: https://visnyk.chnpu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/50 Дата звернення: Груд. 06, 2023.

Н. А. Доценко, «Використання навчальних комп’ютерних інтерактивних тренажерів для формування фахових компетентностей у професійній підготовці бакалаврів з агроінженерії в умовах інформаційно-освітнього середовища», Вісник черкаського національного педагогічного ун-ту імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки», № 1, с. 124–129, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/124-129 Дата звернення: Груд. 06, 2023.

А. Гуржій, Л. Карташова, А. Квятковська, В. Зайчук, «Підготовка майбутніх фахівців з телекомунікацій у форматі змішаного навчання: рекомендації щодо проведення практично‐лабораторних робіт», Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, № 3(127), с. 423–450, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/10/%D0%93%D1%83%D1%80%D0%B6%D1%96%D0%B9.pdf Дата звернення: Груд. 08, 2023.

Т. Собченко, «Змішане навчання: поняття та завдання», Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, т. 3, № 75, с. 73–76, 2021.

Г. В. Ткачук, «Змішане навчання та особливості використання ротаційної моделі у навчальному процесі», Інформаційні технології в освіті, № 4(33), с. 143–156, 2017.

M. Christensen, M. Horn, H. Staker, Is K-12 Blended Learning Disruptive? An introduction to the theory of hybrids. Clayton Christensen Institute, 2013. [Online]. Available: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED566878.pdf Application date: January 05, 2024.

В. М. Кухаренко, С. М. Березенська, К. Л. Бугайчук, Н. Ю. Олійник, Теорія та практика змішаного навчання. Харків, Україна : «Міськдрук», НТУ «ХПІ», 2016.

А. Квятковська, «Факторний аналіз дистанційного та змішаного навчання закладів фахової передвищої освіти», Вісник КрНУ імені Михайла Остроградського, вип. 2, с. 145–149, 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: http://visnikkrnu.kdu.edu.ua/statti/2022_2_19.pdf; https://doi.org/10.32782/1995-0519.2022.2.19 Дата звернення: Груд. 20, 2023.

О. Клехо, Т. Четверикова, «Особливості запровадження технології змішаного навчання у педагогічному коледжі», Інноватика у вихованні, т. 1, вип. 13, 2021. https://doi.org/10.35619/iiu.v1i13.339

К. П. Осадча, В. В. Осадчий, О. М. Спірін, В. С. Круглик, «Використання технологій змішаного та дистанційного навчання у педагогічній підготовці бакалаврів професійної освіти», Інноваційна педагогіка, вип. 46, с. 155–160, 2022. https://doi.org/10.32843/2663-6085/2022/46.31

Кабінет Міністрів України. (2022, Лют. 23). Розпорядження № 286-р «Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text

REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V. M. Manko, «Dydaktychni umovy formuvannia u maibutnikh fakhivtsiv profesiino-piznavalnoho interesu do spetsialnykh dystsyplin», zbirnyk nauk. prats Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. M.P. Drahomanova. Sotsializatsiia osobystosti, vyp. 2, s. 153–161, 2000. (in Ukraine)

O. S. Piura, «Pedahohichni umovy formuvannia komunikatyvnykh umin i navychok maibutnikh pedahohiv», Humanitarnyi visnyk DVNZ «Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody». Pedahohika. Psykholohiia. Filosofiia, vyp. 22, s. 171–174, 2011. (in Ukraine)

O. Potapchuk «Orhanizatsiino-pedahohichni umovy formuvannia hotovnosti maibutnikh inzheneriv-pedahohiv do profesiinoi diialnosti z vykorystanniam informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii», Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia «Pedahohika, sotsialna robota», vyp. 37, s. 141–143, 2015. (in Ukraine)

I. V. Tarasiuk, «Vprovadzhennia innovatsiinykh tekhnolohii v osvitnii protses zakladiv fakhovoi peredvyshchoi osvity», na Mizhnar. ped. onlain-konf. Pedahohichni innovatsii v osvitnomu protsesi v umovakh pandemii. Vyshnia : Vyshnianskyi koledzh LNAU, 2021, s. 65–66. (in Ukraine)

I. V. Tarasiuk, «Informatsiino-osvitnie seredovyshche zakladu fakhovoi peredvyshchoi osvity v umovakh dystantsiinoho navchannia», na III nauk.-prakt. konf. Profesiinyi rozvytok v umovakh tsyfrovizatsii suspilstva: suchasni trendy. Kyiv : DZVO «UMO», 2022, s. 145. (in Ukraine)

M. V. Bratko, M. V. Kozyr, Pedahohichna innovatyka. Kyiv, Ukraina : Kyiv. un-t im. B. Hrinchenka, 2021. (in Ukraine)

N. P. Muranova, O. S. Voliarska, «Osvitni komunikatsii v umovakh informatyzatsii suspilstva: prohnozuvannia i realnist», na Vseukr. nauk.-prakt. internet-konf. Orhanizatsiino-praktychni zasady rozvytku tsyfrovoho osvitnoho prostoru zakladu osvity. Kyiv : DZVO «Un-t menedzhmentu osvity» NAPN Ukrainy, 2020, s. 115–119. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://bit.ly/2VRjGtc Data zvernennia: Hrud. 06, 2023. (in Ukraine)

K. Osadcha, M. Aliiev, «Vykorystannia tekhnolohii shtuchnoho intelektu dlia stvorennia iliustratsii do knyh u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh tsyfrovykh dyzaineriv», Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho un-tu. Seriia «Pedahohika», t. 1, № 30, s. 136–144, 2023. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://magazine.mdpu.org.ua/index.php/nv/article/view/3193 Data zvernennia: Hrud. 06, 2023. (in Ukraine)

O. Osypenko, T. Saienko, «Aktualni problemy ekoosvity: formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti maibutnikh arkhitektoriv u tekhnichnykh universytetakh», Vyshcha osvita Ukrainy, vyp. 2, s. 59–69, 2023. (in Ukraine)

K. Lykhohliad, A. Kononenko, «Formuvannia profesiinoi kompetentnosti u maibutnikh sudnovykh mekhanikiv: vykorystannia IT-servisiv», Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka, t. 174, № 18, s. 122–128, 2022. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://visnyk.chnpu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/50 Data zvernennia: Hrud. 06, 2023. (in Ukraine)

N. A. Dotsenko, «Vykorystannia navchalnykh kompiuternykh interaktyvnykh trenazheriv dlia formuvannia fakhovykh kompetentnostei u profesiinii pidhotovtsi bakalavriv z ahroinzhenerii v umovakh informatsiino-osvitnoho seredovyshcha», Visnyk cherkaskoho natsionalnoho pedahohichnoho un-tu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Seriia «Pedahohichni nauky», № 1, s. 124–129, 2020. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/124-129 Data zvernennia: Hrud. 06, 2023. (in Ukraine)

A. Hurzhii, L. Kartashova, A. Kviatkovska, V. Zaichuk, «Pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv z telekomunikatsii u formati zmishanoho navchannia: rekomendatsii shchodo provedennia praktychno‐laboratornykh robit», Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, № 3(127), s. 423–450, 2023. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/10/%D0%93%D1%83%D1%80%D0%B6%D1%96%D0%B9.pdf Data zvernennia: Hrud. 06, 2023. (in Ukraine)

T. Sobchenko, «Zmishane navchannia: poniattia ta zavdannia», Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, t. 3, № 75, s. 73–76, 2021. (in Ukraine)

H. V. Tkachuk, «Zmishane navchannia ta osoblyvosti vykorystannia rotatsiinoi modeli u navchalnomu protsesi», Informatsiini tekhnolohii v osviti, № 4(33), s. 143–156, 2017. (in Ukraine)

M. Christensen, M. Horn, H. Staker, Is K-12 Blended Learning Disruptive? An introduction to the theory of hybrids. Clayton Christensen Institute, 2013. [Online]. Available: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED566878.pdf Application date: January 05, 2024. (in English)

V. M. Kukharenko, S. M. Berezenska, K. L. Buhaichuk, N. Yu. Oliinyk, Teoriia ta praktyka zmishanoho navchannia. Kharkiv, Ukraina : «Miskdruk», NTU «KhPI», 2016. (in Ukraine)

A. Kviatkovska, «Faktornyi analiz dystantsiinoho ta zmishanoho navchannia zakladiv fakhovoi peredvyshchoi osvity», Visnyk KrNU imeni Mykhaila Ostrohradskoho, vyp. 2, s. 145–149, 2022. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://visnikkrnu.kdu.edu.ua/statti/2022_2_19.pdf; https://doi.org/10.32782/1995-0519.2022.2.19 Data zvernennia: Hrud. 06, 2023. (in Ukraine)

O. Klekho, T. Chetverykova, «Osoblyvosti zaprovadzhennia tekhnolohii zmishanoho navchannia u pedahohichnomu koledzhi», Innovatyka u vykhovanni, t. 1, vyp. 13, 2021. https://doi.org/10.35619/iiu.v1i13.339 (in Ukraine)

K. P. Osadcha, V. V. Osadchyi, O. M. Spirin, V. S. Kruhlyk, «Vykorystannia tekhnolohii zmishanoho ta dystantsiinoho navchannia u pedahohichnii pidhotovtsi bakalavriv profesiinoi osvity», Innovatsiina pedahohika, vyp. 46, s. 155–160, 2022. https://doi.org/10.32843/2663-6085/2022/46.31 (in Ukraine)

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2022, Liut. 23). Rozporiadzhennia № 286-r «Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032 roky». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text (in Ukraine)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.