Проблеми індивідуального навчання дітей із дитячим церебральним паралічем в теорії спеціальної педагогіки

Світлана Штангей

Анотація


У статті висвітлено проблеми навчання дітей із дитячим церебральним паралічем (ДЦП) та його особливості. Дитячий церебральний параліч за останні роки став одним з найпоширеніших захворювань нервової системи в дитячому віці в усіх країнах світу. Це захворювання тяжко інвалідизує дитину, вражаючи не лише опорно-рухову систему, а й зумовлює порушення мовлення (80 %), інтелекту (50 %), зору (20 %), слуху (15 %), кінестетичного сприймання (15 %). Значна частина дітей з церебральним паралічем неспроможна відвідувати шкільні установи, через що перебуває в домашніх умовах та навчається за індивідуальною формою навчання. Число таких дітей постійно зростає (М. Сварник, М. Николаєв). Отож питання ефективної організації індивідуального навчання дітей з ДЦП потребує подальшого наукового дослідження. Виходячи із положень теорій про провідну роль мотивації як основного стимулу рухової активності і нерозривно пов’язаної з нею психічної діяльності, про наявність у дітей дошкільного і молодшого шкільного віку гнучких динамічних зв’язків і значної пластичності нервової системи, рядом авторів обґрунтовується необхідність комплексного підходу до медико-психолого-педагогічної реабілітації хворих на ДЦП дітей (Л. Бадалян, М. Ейдінова, Є. Правдіна-Винарська; К. Семенова, О. Мастюкова, М. Смуглін; Н. Махмудова; С. Євтушенко; В. Козявкін; W. Phelps, B. Bobath, K. Bobath; V. Vojta; H. Knupfer, F. Rathe; L. Shestopalova, V. Kozijavkin; F. Niethard; Т. Проскуріна, М. Сварник, М. Николаєв). Найбільш широко реабілітацією хворих на ДЦП дітей займалися медики (F. Niethard, V. Vojta, K. Bobath, А. Peto та ін.). Зокрема, F. Niethard описав основні, широко розповсюджені в світі методи лікування ДЦП: лікування положенням тіла (за К. Бобат); рефлексотерапію (В. Войта); кондуктивну терапію (А. Петьо). Удосконалення організації та змісту спеціальної освіти, своєчасної комплексної допомоги дітям з різними порушеннями психофізичного розвитку, в тому числі й з порушеннями опорно-рухового апарату, мають першочергове значення для ефективності їхньої підготовки до школи, своєчасного лікування, корекційного навчання в школі, інтеграції в суспільство. У вітчизняній і зарубіжній спеціальній педагогіці у зв’язку з цим здійснено ряд розробок питань корекційно-відновлювальної роботи з дітьми, хворими на ДЦП (праці Р. Бабенкової, Л. Данилової, Л. Дробот, М. Іпполітової, Е. Калижнюк, О. Мастюкової, А. Обухівської, Є. Постовойтова, О. Романенко, Н. Скрипки, Л. Ханзерук, О. Чеботарьової та інших дослідників). Спроби узагальнення досвіду корекційного навчання і виховання дітей з ДЦП засвідчили важливість і необхідність педагогічного втручання в процес подолання у них адаптаційних утруднень, реалізації індивідуального підходу, розробки оригінальних засобів і прийомів навчання в умовах соціально-реабілітаційного центру (Є. Постовойтов, Л. Дробот). Виділено, що розуміння факторів і механізмів виникнення різних порушень у процесі становлення дитячої психіки дозволяє правильно спроектувати корекційний процес.

Ключові слова


інвалідизація; порушення опорно-рухового апарату; індивідуальне навчання; дитячий церебральний параліч; корекційний процес.

Повний текст:

PDF

Посилання


Л. М. Вознюк, Н. Б. Климчук, І. М. Мерленко, В. С. Петрович, Дитячий церебральний параліч: поради батькам і педагогам. Луцьк, Україна : Б.в., 2002.

Т. Д. Ілляшенко, А. Г. Обухівська, О. В. Романенко, Н. С. Скрипка, Корекція психосоціального розвитку дітей з церебральним паралічем у реабілітаційному центрі. Київ, Україна, 2003.

Э. С. Калижнюк, Психические нарушения при детских церебральных параличах. Киев, Украина: Вища шк., 1987.

Ð’. Ð?. КозÑвкин, Л. Ф. ШеÑтопалова, Ð’. С. Подкорытов, ДетÑкие церебральные параличи. Медико-пÑихологичеÑкие проблемы. Львів, Україна, 1999.

Т. Кузнєцова, «Підготовка до шкільного навчання дітей з порушенням опорно-рухового апарату», Дефектологія, № 1, с. 21–23, 2004.

М. Николаєв, М. Сварник, «Діти з особливими потребами в українському суспільстві: крок до реабілітації та інтеграції», у Кроки до компетентності та інтеграції в суспільство. Київ, Україна: Контекст, 2000, с. 22–28.

Н. М. Стадненко, Т. Д. Ілляшенко, А. Г. Обухівська, Т. В. Жук, Діагностика відхилень в розумовому розвитку учнів. Київ, Україна: Освіта, 1991.

Л. О. Ханзерук, «Формування досвіду спілкування у дошкільників з церебральним паралічем», дис. канд. наук. Київ, 2001.

О. В. Чеботарьова, Методичні рекомендації щодо організації та проведення індивідуального навчання вдома учнів, які мають вади у фізичному та психічному розвитку. Київ, Україна: ТОВ «ЛДЛ», 2000.

B. Bobath, Abnormale Haltundsreflexe bei Gehirnschäden. Stuttgart, 1996.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.