Партнерська взаємодія учня, батьків і учителя у забезпеченні розвитку та саморозвитку особистості

Борис Чижевський

Анотація


У статті проаналізовано Конституційні, законодавчі норми та положення, наукові підходи щодо розвитку закладів загальної середньої освіти в контексті партнерської взаємодії та творчої, праведної, щиросердної співпраці учня, батьків і учителя на засадах розвитку та із наявністю переважаючої складової саморозвитку, сомовдосконалення, самовиховання творчої, самодостатньої, стійкої, незламної, твердої, обдарованої особистості. Розвиток та саморозвиток в широкому розумінні розглядаються як категорії діалектики, що пов’язані з єдністю та боротьбою протилежностей, внутрішнього вдосконалення комплексний вплив яких визначає суть основних механізмів управління як закладом загальної середньої освіти, так і пізнавальним процесом кожного учасника освітнього процесу та є основою для державно-суспільного управління закладом загальної середньої освіти. Багатогранна, багатоаспектна, гармонійна, різнопланова та неповторна особистість учня є центральним, пріоритетним, самим важливим суб’єктом освітнього процесу закладу загальної середньої освіти У даному випадку як розвиток, так і саморозвиток людського організму, а особливо дитячого і учнівського розглядаються як індивідуальний розвиток (онтогенез), який виявляється в сукупності послідовних морфологічних, фізіологічних і біохімічних та біофізичних змін, що відбуваються в організмі з моменту його зародження і до кінця земного життя. Ріст включає взаємопов’язані кількісні (ріст, статура, постава, вага) і якісні мислення та (диференціювання) перетворення та у тому числі професійне становлення і кар’єрне зростання та утвердження. Управління закладом загальної середньої освіти в широкому вимірі розглядається як інструмент у вмілих, майстерних руках директора школи спрямований на створення умов для співпраці, партнерської взаємодії учня, батьків і учителя, усіх учасників освітнього процесу. Тому управління має бути спрямоване на розвиток, виховання та саморозвиток, самовиховання, самовдосконалення особистості, розгортання партнерської взаємодії та копіткої, праведної, щиросердної співпраці усіх учасників освітнього процесу та освітніх рівнів і не може бути застосовано для відрізання тих чи інших позитивних, вагомих, значущих елементів, складових, секторів, напрацювань та надбань тому, що воно опосередковано і безпосередньо впливає на динаміку розвиту, етапи становлення та утвердження, а також на долю та майбутнє кожного члена колективу. Їхня основна мета забезпечити позитивний розвиток, ріст, зростання представників майбутнього покоління. Саме тому директор школи не має права на неправедні, непопулярні, критичні рішення. Основним мотивом розвитку та саморозвитку як особистості, так і закладу освіти є наповнити життя кожної конкретної особистості Істиною, Любов’ю, Миром, Добротою, Праведністю, Багатством, Удачею та начинити суттю, великим всеосяжним смислом і сенсом, щастям та найбільшою радістю. Розвиток та саморозвиток учня, батьків та учителя розглядаються як духовно-моральні та природні специфічні процеси позитивної зміни, результатом яких є виникнення якісно нового, гармонійного, досконалого, красивого, поступальний, динамічний, еволюційний процес сходження від нижчого до вищого, від простого до складного, від часткового до загального. Серцевиною розвитку та саморозвитку є творча обдарована особистість учня, батька, учителя. Позитивні результати можливі у тому випадку коли враховується, що механізми становлення якісного нового, джерело й загальна спрямованість та темпи розвитку та саморозвитку корелюються з об’єктивними духовними, моральними (натуральними), природними законами за умови людиноцентриського спрямування на рівні та в площині правової підтримки, сприяння юридичних законів, нормативно-правових актів, вмотивованих позитивних управлінських рішень, вказівок та дій, що відповідають інтересам та праву, волевиявленню українського народу. Забезпечення розвитку та саморозвитку як творчої обдарованої особистості зокрема, так і закладу освіту в цілому здійснюється на основі знання та практичного застосування загальних закономірностей розвитку природи, суспільства, особистості й людського мислення в діалектичній площині. Варто знати, пізнати, усвідомлювати і використовувати всю глибину і всебічність еволюційного вчення розвитку та саморозвитку, що полягають у розкритті діалектично суперечливої природи розвитку та саморозвитку, як єдності перервності і безперервності, поступовості і стрибка, кількісних і якісних змін. Партнерська взаємодія учня, батьків та учителя реалізується з урахуванням того, що діалектика розвитку творчої, обдарованої, самодостатньої, стійкої особистості з духовно-моральним началом: спрямовується саме на пізнання, осмислення, усвідомлення джерела розвитку, саморуху, саморозвитку, самовиховання всього сущого; тільки вона дає ключ до переходів, стрибків, перериву поступовості, перетворення в протилежність, модернізації, осучаснення, реставрації старого, виникнення якісного, інноваційного нового, закономірної еволюційної підготовки стрибків як системи, так і її складових. Доцільно враховувати те, що діалектичний принцип розвитку методологічно орієнтує на наукове пізнання й практичне розв’язання об’єктивних внутрішніх та зовнішніх вагань, сумнівів, суперечностей, на творчий пошук шляхів збалансованого, системного, стабільного, стійкого, діалектичного, комплексного, гармонійного розвитку, саморозвитку та зростання творчої обдарованої самодостатньої стійкої особистості, соціального людського суспільства та демократичної держави Україна.

Ключові слова


Конституція України (Основний Закон); законодавство; розвиток; саморозвиток; учень; батьки; учитель.

Повний текст:

PDF

Посилання


Верховна Рада України. (1996, Черв. 28). Конституція України № 254к/96-ВР. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text

Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Верховна Рада України. (2020, Січ. 16). Закон № 463-ІХ «Про повну загальну середню освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Верховна Рада України. (2005, Січ. 13). Закон № 2342-IV «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2342-15#Text

Верховна Рада України. (2018, Лип. 03). Закон № 2485-VІІІ «Про ратифікацію Угоди між Урядом України та Урядом Фінляндської Республіки про реалізацію проекту "Фінська підтримка реформи української школи"». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2485-19#Text

Верховна Рада України. (2001, Квіт. 26). Закон № 2402-ІІІ «Про охорону дитинства». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14#Text

Верховна Рада України. (2005, Груд. 21). Закон № 3255-IV «Про ратифікацію Кредитної угоди (Проект "Рівний доступ до якісної освіти в Україні") між Україною та Міжнародним банком реконструкції та розвитку». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3255-15#Text

Верховна Рада Української РСР. (1991, Серп. 24). Постанова № 1427-XII «Про проголошення незалежності України». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1427-12#Text

Верховна Рада Української РСР. (1990, Лип. 16). «Декларація про державний суверенітет України» № 55-XII. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/55-12#Text

Верховна Рада України. (2002, Квіт. 17). Указ Президента України № 347/2002 «Про Національну доктрину розвитку освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text

Верховна Рада України. (2013, Черв. 25). Указ Президента України № 344/2013 «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text

Кабінет Міністрів України. (1993, Листоп. 03). Постанова № 896 «Про Державну національну програму "Освіта" (Україна XXI століття)». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF#Text

Кабінет Міністрів України. (2016, Груд. 14). Розпорядження № 988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа" на період до 2029 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text

Верховна Рада України. (2023, Черв. 08). Комітет з питань освіти, науки та інновацій, протокол № 122 затвердив «Рекомендації слухань на тему: "Освітні втрати й освітні розриви на рівні загальної середньої освіти: вимірювання та механізми подолання" та розглянув ряд законопроектів». [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.rada.gov.ua/news/news_kom/237512.html

І. М. Безена, «Державна політика у сфері загальної середньої освіти та механізми її реалізації: регіональний аспект», Публічне управління і адміністрування в Україні, вип. 17, с. 23–29, 2020.

Г. Білавич, І. Дідух, Г. Пасайлюк, «Організація позаурочного освітньо-виховного процесу крізь призму світового досвіду», Нова педагогічна думка, т. 111, № 3, с. 3–8, 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: http://npd.roippo.org.ua/index.php/NPD/article/view/463 Дата звернення: Лип. 29, 2023.

В. І. Бондар, «Диференційоване навчання дітей з особливостями інтелектуального розвитку в закладах загальної середньої освіти», Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки, вип. 13, с. 54–17, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://aqce.com.ua/download/publications/502/455.pdf/ Дата звернення: Лип. 29, 2023.

Т. Бортнюк, «Дидактична гра як засіб формування підприємницької компетентності учнів початкової школи», Acta Paedagogiсa Volynienses, № 4, с. 34–38, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/pedagogy/article/view/266/240 Дата звернення: Лип. 29, 2023.

О. Вернидуб, «Особливості роботи з обдарованими учнями в сучасних умовах на прикладі проведення учнівських онлайн-олімпіад», Нова педагогічна думка, т. 108, № 4, с. 50–54, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: http://npd.roippo.org.ua/index.php/NPD/article/view/386 Дата звернення: Лип. 29, 2023.

В. О. Вихрущ, «Освітнє середовище у координатах розвитку обдарованого школяра: психолого-педагогічний аспект», Інноваційна педагогіка, т. 2, № 14, с. 18–24, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/14/part_2/5.pdf Дата звернення: Лип. 29, 2023.

О. В. Віролайнен, «Дистанційне навчання в закладах загальної середньої освіти як наукова проблема», Вісник післядипломної освіти. Серія: Педагогічні науки, вип. 8(37), с. 58–73, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/8_37_2019/Bulletin_8_37_Pedagogika_Oksana_Virolainen_UA.pdf Дата звернення: Лип. 29, 2023.

М. І. Гагарін, Виховна система закладу загальної середньої освіти: теорія і практика проектування; О. М. Коберника, Ред. Умань, Україна: Сочінський М. М., 2020.

В. В. Гапон, Л. Л. Чимбай, «Оцінювання точності розробленого прогнозу контингенту учнів у денних закладах загальної середньої освіти», Освітня аналітика України, № 2(18), с. 72–87, 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: https://science.iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/06/6_Gapon_Chymbay.pdf Дата звернення: Лип. 29, 2023.

Л. В. Гонтова, «Формування соціокультурної компетентності учнів 5–9-х класів загальноосвітніх навчальних закладів у процесі вивчення художньої культури», автореф. дис. канд. наук; НАПН України, Ін-т проблем виховання. Київ, 2020.

С. Гончаренко, Український педагогічний словник. Київ, Україна: Либідь, 1997. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/m0jX0v Дата звернення: Лип. 29, 2023.

В. Демченко, «Виявлення і розвиток креативних можливостей учнів: від педагогічної спадщини В. Сухомлинського до сучасних поглядів К. Робінсона», Нова педагогічна думка, № 3, с. 169–171, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/xPGEVq Дата звернення: Лип. 29, 2023.

О. Я. Денисюк, Н. В. Титаренко, «Моніторинг нової української школи як складова управлінської діяльності (на прикладі дослідження щодо професійної орієнтації учнів у закладах загальної середньої освіти)», Освітня аналітика України, № 1(12), с. 93–103, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://science.iea.gov.ua/wp-content/uploads/2021/05/7_Denysiuk_Tytarenko_112_2021_93_103.pdf Дата звернення: Лип. 29, 2023.

Енциклопедія освіти; В. Г. Кремень, Ред. 2-ге вид., допов. та перероб. Київ, Україна: Юрінком Інтер, 2021.

Є. Єленіна, «Співтворчість учителя й учнів: вивчаємо досвід учителів-новаторів», Директор школи, ліцею, гімназії, № 3, с. 144–150, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.director.npu.edu.ua/index.php/dslg/article/view/119/104 Дата звернення: Лип. 29, 2023.

Ю. В. Єременко, К. Г. Михайльова, Самореалізація обдарованих учнів у сучасній Україні: чинники впливу, ризики та перспективи. Харків, Україна: НУА, 2020.

Р. Єрошенко, «Організація науково-дослідницької діяльності учнів у закладах загальної середньої освіти», Всесвітня література в школах України, № 7/8, с. 29–36, 2020.

О. С. Казачінер, Корекційна діяльність учителів-філологів як передумова забезпечення успішного навчання учнів у новій українській школі. Харків, Україна: Панов А. М., 2020.

Л. Г. Карпова, Створення освітньо-розвивального середовища в спеціалізованих закладах загальної середньої освіти для обдарованих дітей. Харків, Україна: Астрон+, 2019.

Л. А. Карташова, Н. В. Бахмат, І. В. Пліш, «Розвиток цифрової компетентності педагога в інформаційно-освітньому середовищі закладу загальної середньої освіти», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 68, № 6, с. 193–205, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/OI1Wgi Дата звернення: Лип. 29, 2023.

В. І. Ковальчук, Т. М. Єрмак, «Створення інформаційно-освітнього простору школи для формування в учнів навичок 21 століття», Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського нац. ун-ту ім. І. Огієнка. Серія соціально-педагогічна, вип. 34, с. 85–101, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/3401/znpkp_sp_2020_34.pdf?sequence=1&isAllowed=y Дата звернення: Лип. 29, 2023.

М. М. Ковтонюк, А. Я. Клімішина, Методичні аспекти підготовки майбутніх учителів математики до розвитку інтелектуальної культури учнів закладів загальної середньої освіти. Вінниця, Україна: Рогальська І. О., 2018.

Л. Козіброда, Соціалізація учнів з особливими освітніми потребами в умовах шкільного середовища: розвиток теоретико-методологічних основ (кінець XX – початок XXI ст.). Львів; Ужгород, Україна: РІК-У, 2020.

О. Кравчина, О. Овчарук, «Використання онлайн-ігор вчителями закладів середньої освіти для формування підприємницької компетентності: зарубіжний досвід», Молодь і ринок, № 9/10, с. 38–44, 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/268971/268235 Дата звернення: Лип. 29, 2023.

В. О. Кудін, Роздуми (Про смисл життя, про перспективи розвитку людства, про любов і ненависть, про добро і зло, про терор і тероризм, про покликання в житті та ін.). Харків, Україна: НТУ «ХПІ», 2003.

О. М. Лабінська, «Реалізація екологічної складової у навчанні хімії учнів основної школи Словацької Республіки», автореф. дис. канд. наук; Ін-т педагогіки НАПН України. Київ, 2021.

С. Г. Литвинова, «Система комп’ютерного моделювання об’єктів і процесів та особливості її використання в навчальному процесі закладів загальної середньої освіти», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 64, № 2, с. 48–65, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/waAsiS Дата звернення: Лип. 29, 2023.

Н. І. Лісова, Державно-громадське управління розвитком загальної середньої освіти в малих містах України. Черкаси, Україна: Пономаренко, 2018.

Н. Луцан, Н. Бойчук, «Формування громадянської компетентності учнів в позакласній роботі», Актуальні питання у сучасній науці, № 3(9), с. 454–463, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: http://perspectives.pp.ua/index.php/sn/article/view/4029/4051 Дата звернення: Лип. 29, 2023.

С. Майданенко, «Готовність педагогів до інноваційної методичної роботи в закладах загальної середньої освіти», Нова педагогічна думка, т. 102, № 2, с. 59–63, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: http://npd.roippo.org.ua/index.php/NPD/issue/view/4 Дата звернення: Лип. 29, 2023.

Міжкультурна комунікація учасників освітнього процесу як умова формування успішної особистості в глобалізованому світі, на Всеукр. наук.-практ. конф. Київ: Інтерсервіс, 2020, 190 с.

М. В. Остапчук, Теоретичні і методичні засади особистісно-розвивального навчання в Новій українській школі. Рівне, Україна: Волин. обереги, 2020.

Ю. Павловський, О. Лузгінов, «Арт-терапевтичні техніки як засіб підвищення навчальної мотивації учнів», Актуальні питання у сучасній науці, № 3(9), с. 464–473, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: http://perspectives.pp.ua/index.php/sn/article/view/4030/4052 Дата звернення: Лип. 29, 2023.

Б. О. Піонтковський-Вихватень, «Модернізація змісту навчання обдарованних учнів у загальноосвітніх школах України (друга половина XX століття)», автореф. дис. канд. наук; Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. Київ, 2019.

Л. А. Северинчук, «Формування у старшокласників культури родинних взаємин у позаурочній діяльності закладу загальної середньої освіти», автореф. дис. канд. наук; Східноукр. нац. ун-т ім. В. Даля. Київ, 2018.

Л. В. Сливка, Здоров’язбережувальне виховання учнів загальноосвітніх шкіл Польщі (XX – початок XXI століття). Івано-Франківськ, Україна: Дискурсус, 2022.

В. О. Сліпенко, Розвиток підприємницької компетентності в учнів закладів загальної середньої освіти: досвід США. Умань, Україна: Сочінський М. М., 2022.

Р. В. Сопівник, І. Васильківський, Виховання емоційного інтелекту учнів середнього шкільного віку. Київ, Україна: Ямчинський О. В., 2021.

В. І. Степаненко, «Креатизація середовища у профілактиці поведінкових девіацій обдарованих учнів», Вісник Луганського нац. ун-ту ім. Т. Шевченка. Серія: Педагогічні науки, № 2, ч. 2, с. 274–281, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: http://visnyk.luguniv.edu.ua/index.php/vped/article/view/388/391 Дата звернення: Лип. 29, 2023.

О. М. Федоренко, «Педагогічні умови формування національно-патріотичної вихованості в учнів основної школи загальноосвітніх навчальних закладів», автореф. дис. канд. наук; Східноукр. нац. ун-т ім. В. Даля. Київ, 2021.

Феном інновацій: освіта, суспільство, культура; В. Г. Кременя, Ред. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2008.

О. Г. Фіданян, «Механізми державного управління дистанційним навчанням у закладах загальної середньої освіти», автореф. дис. канд. наук; Міжрегіон. акад. упр. персоналом. Київ, 2021.

Формування патріотичної та громадянської свідомості учнів: теорія і практика / О. П. Дзьобань та ін.; Ф. Л. Левітаса, Ред. Київ, Україна: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2018.

І. Хмеляр, А. Куценко, «Моніторинг освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти із використанням технологій компетентнісно орієнтованого навчання», Нова педагогічна думка, № 4, с. 75–79, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2018_4_22 Дата звернення: Лип. 29, 2023.

О. В. Чеботарьова, «Теорія і методика трудового навчання учнів із порушеннями опорно-рухового апарату та інтелекту», автореф. дис. д-ра наук; Ін-т спец. педагогіки і психології ім. М. Ярмаченка. Київ, 2021.

Р. Шпіца, Н. Коваль, «Розвиток емоційного інтелекту учнів початкової школи в контексті мистецької освіти», Молодий вчений, № 11, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/2443/2429 Дата звернення: Лип. 29, 2023.

А. С. Шуляк, Готовність майбутніх учителів інформатики до впровадження освітніх вебресурсів у закладах загальної середньої освіти. Умань, Україна: Сочінський М. М., 2022.

А. І. Яблонський, І. П. Рогальська-Яблонська, Л. В. Яценко, «Соціальний розвиток учнівської молоді в період діджиталізації», Габітус, вип. 41, с. 202–206, 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: http://habitus.od.ua/journals/2022/41-2022/41_2022.pdf Дата звернення: Лип. 29, 2023.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.