Інтерактивні методи як чинник розвитку «Soft skills» майбутніх медиків

Валентина Кушнір, Ія Камінська

Анотація


У статті представлено результати дослідження проблеми розвитку «м’яких» навичок (soft skills) майбутніх медиків інтерактивними методами на заняттях із дисципліни «Англійська мова за професійним спрямуванням». Представлено погляди дослідників щодо сутності soft skills майбутніх фахівців, які схарактеризовано як індивідуальні, комунікативні, управлінські якості особистості, що сприяють особистісно-професійному розвитку, ефективній соціальній взаємодії, є значущими в процесі працевлаштування, виконання професійної діяльності фахівців. До класифікації soft skills майбутніх медиків віднесено: здатність до співпраці в команді, критичне мислення, лідерські якості, адаптаційні здібності, стресостійкість, креативність щодо вирішення складних завдань, гнучкість. Презентовано основні підходи науковців щодо розвитку soft skills майбутніх фахівців (участь студентів в олімпіадах, конкурсах, конференціях, тренінгах, застосування інтерактивних методів навчання, методу моделювання професійно-орієнтованих комунікативних ситуацій, використання комбінації форм організації навчальної діяльності, поєднання видів мовленнєвої діяльності на заняття з іноземної мови тощо). Уточнено поняття «інтерактивні методи навчання» як способів міжособистісної різнопланової взаємодії в процесі реалізації мети заняття. Серед основних видів інтерактивних методів навчання виокремлено: мозковий штурм, коло ідей, мікрофон, метод передбачення, дискусію, ґронування, ділову гру, евристичну бeciду, диcкуciю, мeтoд «круглого cтoлу», рольову гру, кейс-метод, метод вправ, метод проектів, карусель, акваріум, мікрофон тощо. Продемонстровано приклади застосування інтерактивних методів навчання (роботи в парах, у групах, кейс-методу, рольової гри) на заняттях студентів спеціальності «Стоматологія» з дисципліни «Англійська мова за професійним спрямуванням». Наведено аргументи щодо впливу інтерактивних методів навчання на розвиток soft skills майбутніх медиків.

Ключові слова


професійне становлення; soft skills; інтерактивні методи навчання; метод роботи в парах; кейс-метод; рольова гра.

Повний текст:

PDF

Посилання


О. В. Бацилєва, І. В. Пузь, «Особливості формування професійно важливих якостей під час професійного становлення майбутніх психологів», у Вектори розвитку сучасної педагогічної та психологічної науки в Україні та країнах ЄС, 2020, ч. 1, с. 55–72. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/vZsWaQ Дата звернення: Лип. 15, 2023.

І. В. Іваненко, С. В. Гордійчук, «Формування загальних компетентностей у здобувачів медичної освіти», Педагогічні науки: теорія та практика, № 3(39), с. 154–159, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: http://eprints.zu.edu.ua/34601/1/Gordijchuk.pdf Дата звернення: Лип. 15, 2023.

Н. Коляда, О. Кравченко, «Практичний досвід формування "soft-skills" в умовах закладу вищої освіти», Актуальні питання гуманітарних наук, вип. 27, № 3, с. 137–145, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/27_2020/part_3/26.pdf Дата звернення: Лип. 15, 2023.

Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG). 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/4qC0TH Дата звернення: Лип. 15, 2023.

Л. Г. Русалкіна, «Стан англомовної професійної підготовки майбутніх лікарів у медичних закладах вищої освіти», Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки, № 3, с. 196–201, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/xN8KFk Дата звернення: Лип. 15, 2023.

Н. Тимощук, «Формування «soft-skills» засобами іноземної мови: теоретичний і практичний аспекти», на Міжнар. інтернет-конф. Соціально-політичні, економічні та гуманітарні виміри європейської інтеграції України. Вінниця, 2021, с. 231–236.

І. С. Паславська, «Розвиток у студентів "soft skills" у процесі вивчення іноземної мови як необхідний компонент конкурентоспроможності майбутніх фахівців», Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка, № 3(334), с. 196–204, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/GWzyVF Дата звернення: Лип. 15, 2023.

Л. В. Гребінник, «Мовна практика за кордоном як один із шляхів формування soft skills у сучасного фахівця, на міжвузів. наук.-метод. семінарі Soft skills – невід’ємні аспекти формування конкурентоспроможності студентів у XXI столітті. Київ, 2020, с. 21–25.

О. Делія, «Особистість керівника як чинник ефективного управління», Економічний аналіз, т. 11(2), с. 187–189, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/8f542p Дата звернення: Лип. 15, 2023.

О. С. Казачінер, «"Hard skills" та "soft skills" інклюзивно компетентного вчителя іноземної мови», Інноваційна педагогіка. Теорія і методика професійної освіти, вип. 10, т. 1, с. 153–156, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/10/part_1/35.pdf Дата звернення: Лип. 15, 2023.

М. Robles, «Executive perceptions of the top 10 soft skills needed in today’s workplace», Business Communication Quarterly, № 75(4), р. 453–465, 2012. [Online]. Available: https://is.gd/3me7c5 Application date: July 15, 2023.

І. А. Чухно, «Формування soft skills як складова якісної підготовки студентів медичних ЗВО в сучасних умовах», на Міжнар. наук.-практ. конф. Topical issues of modern science, society and education. Харків, 2021, с. 613–619.

О. Г. Шестель, О. А. Старинець, А. М. Данилюк, «Інноваційні підходи до формування "soft skills" у професійній діяльності фахівців сфери послуг», Інновації та технології в сфері послуг і харчування, № 1/2(3/4), с. 102–109, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.journals.chdtu.ck.ua/index.php/itsf/article/view/9/8 Дата звернення: Лип. 15, 2023.

Г. В. Корнюш, «Формування м’яких навичок у студентів закладів вищої освіти в контексті навчання іноземних мов», Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі: міжпредметні зв’язки, вип. 36, с. 99–110, 2020.

Ю. В. Марушко, Б. Я. Дмитришин, О. А. Бовкун, С. І. Єсипова та О. А. Дмитришин, «Формування соціальних навичок як необхідного компонента конкурентоспроможності лікаря», на навч.-наук. конф. Соціально-етичні та деонтологічні проблеми сучасної медицини (немедичні проблеми в медицині). Запоріжжя, 2022, с. 75–77.

А. В. Медведчук, «Інтерактивні методи навчання іноземної мови», Вісник Університету імені Альфреда Нобеля, Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки, № 2(16), с. 307–311, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2018/2/47.pdf Дата звернення: Лип. 15, 2023.

О. А. Павлик, «Інтерактивні технології в підготовці вчителя-словесника», Вісник Житомирського державного університету ім. І. Франка, № 25, с. 116–118, 2005. [Електронний ресурс]. Доступно: http://eprints.zu.edu.ua/1145/1/05poapvs.pdf Дата звернення: Лип. 15, 2023.

О. І. Пометун, Н. С. Побірченко, Г. І. Коберник, О. А. Комар та Т. А. Торчинська, Інтерактивні технології: теорія та методика. Київ, Україна, 2008.

С. О. Сисоєва, Інтерактивні технології навчання дорослих. Київ, Україна, 2011.

Н. В. Солодюк, «Поняття "інтерактивний метод навчання" як лінгводидактична категорія», Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка, № 1(298), с. 107–114, 2016.

Р. Scales, Teaching in the Lifelong Learning Sector. Maidenhead, 2013.

С. В. Шуть, Ю. М. Казаков, Т. А. Трибрат та ін., «Інтерактивні методи в навчанні сімейного лікаря на додипломному етапі», на навч.-наук. конф. Сучасна медична освіта: методологія, теорія, практика. Полтава, 2020, с. 268–269.

О. М. Кохан, «Soft skills як необхідний компонент конкурентоспроможності майбутніх фахівців», на наук.-метод. семін. «Soft Skills – невід’ємні аспекти формування конкурентоспроможності студентів у XXI столітті». Київ, с. 46, 2020.

Н. П. Волкова, Інтерактивні технології навчання у вищій школі. Дніпро, 2018.

Л. Я.Аврахова, І. О. Паламаренко, О. В. Голік, Л. К. Москаленко та ін., English for Dentists – Англійська мова для стоматологів. Київ, Україна, 2018.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.