Імплементація питань розвитку емоційно-комунікативної сфери дошкільника в державному стандарті дошкільної освіти та чинних освітніх програмах
Анотація
У статті порушується питання мінливості сучасного світу, що зумовлює необхідність спрямовувати розвиток особистості відповідно до викликів часу. Надано короткий історичний огляд зміни освітньої парадигми в нашій країні, а також у європейському освітньому просторі. В цьому зв’язку представлено думки та висновки вітчизняних фахівців і міжнародних експертів в галузі освіти. Вказується на те, що дошкільний період – це фундамент становлення особистості людини, а отже, формування засад її розвитку необхідно починати саме в цьому віці. Наведено перелік науковців, які займаються дослідженням питань розвитку емоційної сфери дошкільника, а також їхніх колег, що переймаються проблемами комунікативної компетентності дитини дошкільного віку. Показано, що науково-педагогічна спільнота відреагувала на означені виклики часу створенням нових стандартів освіти. Мова йде про оновлений Базовий компонент дошкільної освіти. Визначено, що на відміну від попередніх редакцій Базового компоненту дошкільної освіти, розвитку емоційної складової надавалась опосередковану увагу. В новітньому ж стандарті, вона виділена в окрему складову усіх освітніх ліній. Надано визначення поняттю «освітнє середовище». Розглянуто також його вплив на досягнення розвивальних цілей сучасної освіти, що є основною думкою запропонованого під час створення стандарту так званого «конструктивістського підходу». Методологічними засадами дослідження є аналіз зазначених програм щодо розвитку емоційної сфери дитини дошкільного віку, результатом чого виявилась детермінація понять «емоційний інтелект» і «комунікативна компетентність» дошкільника, визначення їхнього взаємозв’язку. Означено протиріччя між оновленим базовим компонентом та чинними програмами, якими наразі користуються педагоги в закладах дошкільної освіти.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку. Київ, Україна: ФОП Ференець В. Б., 2020.
The 10 skills you need to thrive in the Fourth Industrial Revolution. [Online]. Available: https://is.gd/TX759E Accessed on: April 09, 2022.
І. Д. Бех, Особистісно зорієнтоване виховання. Київ, Україна: Ін-т змісту і методів навчання, 1998.
О. Г. Косенчук, І. М. Новик, О. А. Венгловська, та Л. В. Куземко, Державний стандарт дошкільної освіти: особливості впровадження. Харків, Україна: Вид-во «Ранок», 2021.
О. Г. Косенчук, Л. В. Куземко, О. А. Венгловська, та І. М. Новик, «На шляху до якісного довкілля», матеріали круглого столу. Київ, Україна: УІРО, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/3Ceeen Дата звернення: Квіт. 09, 2022.
Delors, Jacques et al, Learning: The Treasure Within. Paris, France: UNESCO, 1996. [Online]. Available: https://is.gd/3d2jKQ Accessed on: April 09, 2022.
Ð?. Ð. Ðндрєєва, «Ðмоциональный интеллект: иÑÑледование феномена», ВопроÑÑ‹ пÑихологии, â„– 3, Ñ. 78–86, 2006.
В. О. Огнев’юк, та ін. Дитина. Київ, Україна: ун-т ім. Б. Грінченка, 2020.
К. Л. Крутій, та ін., Дитина в дошкільні роки. Запоріжжя, Україна: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2016.
О. Л. Кононко, та ін., Я у світі. Київ, Україна: ТОВ «МЦФЕР-Україна», 2019.
Т. О. Піроженко, та ін., «Освітній напрям "Мовлення дитини"», у Базовий компонент дошкільної освіти. Київ, Україна: ТОВ «МЦФЕР-Україна», 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/XwIwDd Дата звернення: Квіт. 09, 2022.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.