Розвиток соціальності студентів в умовах інклюзивної освіти
Анотація
У статті висвітлено поняття «соціальність», «інвалідизація», «інклюзія», «інклюзивна освіта», «інклюзивне навчання». Створення в суспільстві сприятливих умов для розкриття соціально значущого потенціалу кожної особистості має ґрунтуватися на розумінні того, що велика інформаційна насиченість сучасного світу визначає посилення ролі соціальної комунікації в розвитку особистості, актуалізує її здатність до міжособистісного та надособистісного зв’язку, що визначається рівнем її соціальності як здатності до взаємодії із соціальним світом. Поширення інвалідності призводить до ізоляції стигматизованої частини населення в соціальному середовищі, соціальний статус особистості «інвалід» часто гальмує індивідуальний і соціальний розвиток особистості, набуття соціальності через відсутність спеціально створеного в суспільстві, зокрема в такому важливому соціальному інституті, як освіта. Причому максимальна компенсація психофізичних обмежень, повноцінна самореалізація та інтеграція людей із проблемами здоров’я в суспільство стають можливими лише шляхом сприяння формуванню та розвитку їх соціальності, що забезпечує «включення» особистості в загальний соціальний світ. Показником активного розвитку досліджуваної проблеми є той факт, що останнім часом за кордоном та в Україні захищено низку кандидатських і докторських дисертацій, присвячених висвітленню різних аспектів проблеми соціальності в рамках філософської (П. Ворохов, К. Логова, Н. Колпакова, М. Остарков, І. Пантелєєва, С. Щербак), політичної (В. Малугіна), біологічної (А. Чабовський) та ін. наук. Питання розвитку соціальності досліджуються і в педагогічному контексті (І. Мавріна, А. Кусжанова). У зв’язку з цим важливим для розвитку соціальності підростаючого покоління є те, що сьогодні система освіти України стає все більш відкритою для дітей з вадами психофізичного розвитку. Нові можливості розвитку соціальності таких дітей шляхом їх інтеграції в середовище навчального закладу знайшли відображення в нормативно-правових актах як міжнародного, так і вітчизняного рівня. Вагома теоретико-методологічна база, представлена багатогранним аналізом освіти, виховання та вирішення соціальних проблем людей з вадами психофізичного розвитку, що здійснюється в рамках усієї гуманітарної науки, вимагає системного мислення для вивчення проблеми інклюзивної освіти з нових ракурсів – в аспекті сприяння дітям з обмеженими можливостями до суспільного життя, вирішення практичних завдань розвитку їх соціальності в процесі виховання та навчання.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
О. М. Дікова-Фаворська, «Соціологічна концептуалізація освіти осіб з функціональними обмеженнями здоров’я», дис. д-ра наук: 22.00.04; Класичний приват. ун-т. Запоріжжя, 2009, 454 с.
Ð?. Ðœ. Донкан, Â«Ð¡Ð¾Ñ†Ð¸Ð°Ð»ÑŒÐ½Ð°Ñ ÑкÑÐºÐ»ÑŽÐ·Ð¸Ñ Ñемей, имеющих детей-инвалидов: на примере Дальнего ВоÑтока РоÑÑии», диÑ. канд. наук: 22.00.04; ТихоокеанÑкий гоÑ. ун-Ñ‚. ХабаровÑк, 2010, 173 Ñ.
Д. В. Зайцев, «Социальная интеграция детей с ограниченными возможностями», дис. д-ра наук: 22.00.04; Поволжская академия гос. службы им. П. А. Столыпина. Саратов, 2004, 360 с.
Ðœ. Ф. Калашников, «КоллективноÑÑ‚ÑŒ индивидуальноÑÑ‚ÑŒ как уÑловие реализации ÑущноÑтных Ñил человека. Ð?Ñторико-филоÑофÑкий аÑпект», Ðовые идеи в филоÑофии. Пермь: изд-во ПГУ, Вып. 10, Ñ. 116–121, 2001.
В. Е. Кемеров, «Концепция радикальной социальности», Вопросы философии, № 7, с. 3–13, 1999.
Т. Х. Керимов, Неразрешимости: монография. Москва, Россия: Академ. проект, 2007, 217 с.
А. Колупаєва, «Засадничі понятійно-термінологічні визначення інклюзивної освіти», Дефектологія, № 2, с. 3–8, 2009.
Ð?. Ð. Маврина, «СоциальноÑÑ‚ÑŒ как ÑущноÑÑ‚Ð½Ð°Ñ Ñ…Ð°Ñ€Ð°ÐºÑ‚ÐµÑ€Ð¸Ñтика Ñовременного образованиÑ», диÑ. д-ра пед. наук: 13.00.01; ОмÑкий гоÑ. пед. ун-Ñ‚. ОмÑк, 2000, 418 c.
ÐмериканÑÐºÐ°Ñ ÑоциологичеÑÐºÐ°Ñ Ð¼Ñ‹Ñль / Б. П. МикаÑл, С. Б. Фредерик, Ð¥. Дж. КаÑпар и др.; Ð’. Ð?. Добренькова, Ред. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во МоÑков. ун-та, 1994, 496 Ñ. ISBN 5-211-03099-0.
Н. А. Москвичева, «Альтернативные модели социализации детей-инвалидов в современном обществе: социально-философский анализ», дис. канд. наук: 09.00.11; ГОУ ВПО «Донской гос. технич. ун-т». Ростов-на-Дону, 2007, 146 с.
А. В. Мудрик, Социализация и «смутное время». Москва, Россия: Знание, 1991, 80 с.
А. В. Мудрик, Социальная педагогика: учеб. для студ. пед. вузов; В. А. Сластенина, Ред. – 3-е изд., испр. и доп. Москва, Россия: Академия, 2000, 200 с.
Верховна Рада України. (1996, Січ. 18). Указ Президента № 63/96 «Про Національну програму «Діти України». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/63/96#Text
О. Н. Новикова, «Социальное мышление и образовательная парадигма», дис. канд. наук: 09.00.11; Пермский гос. политех. ун-т. Пермь, 2003, 183 с.
Е. Н. Панов, Бегство от одиночества: индивидуальное и коллективное в природе и в человеческом обществе. Москва, Россия: Лазурь, 2001, 637 с.
Б. Д. Парыгин, Основы социально-психологической теории. Москва, Россия: Мысль, 1971, 351 с.
Пособие для проведения занятий со школьниками по теме «Разные возможности – равные права»: планы занятий и метод. рек. / авт. сост. С. А. Прушинский, М. Ю. Перфильева. Москва, Россия: ООО «БЭСТ-принт», 2011, 56 с.
Міністерство освіти і науки України. (2008, Груд. 01). Наказ № 1087 «Про науково-педагогічний експеримент "Соціальна адаптація та інтеграція в суспільство дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку шляхом запровадження їх інклюзивного навчання"»; Всеукр. фонд «Крок за кроком»: веб-портал. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.ussf.kiev.ua/ie_scientific_pedagogical_experiment/
Міністерство освіти і науки України. (2001, Серп. 10). Наказ № 586 «Про проведення науково-педагогічного експерименту «Соціальна адаптація та інтеграція в суспільство дітей з особливостями психофізичного розвитку шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах»; Київ. обл. ін-т післядип. освіти пед. кадрів: веб-портал. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/1/statti/3tataruncev/nakaz.htm
Л. В. Прохорова, «Самореализация пожилых людей как способ преодоления социальной эксклюзии: социально-философский анализ», дис. канд. наук: 09.00.11; Новосибирский гос. техн. ун-т. Новосибирск, 2010, 213 с.
Ð. Ð’. Семенова, Ð?Ð´ÐµÑ ÑÐ¾Ð¾Ñ‚Ð½Ð¾ÑˆÐµÐ½Ð¸Ñ Ð¸Ð½Ð´Ð¸Ð²Ð¸Ð´ÑƒÐ°Ð»ÑŒÐ½Ð¾Ð³Ð¾ и Ñоциального в процеÑÑе воÑÐ¿Ð¸Ñ‚Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð»Ð¸Ñ‡Ð½Ð¾Ñти в отечеÑтвенной педагогике (конец XIX века – 30-е годы XX века)», диÑ. д-ра наук: 13.00.01; ГоÑ.е образоват. учреждение выÑшего проф. Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Â«Ð”Ð°Ð»ÑŒÐ½ÐµÐ²Ð¾Ñточный гоÑ. гуманитар. ун-т». ХабаровÑк, 2006, 494 Ñ.
Социальная педагогіка: учеб. пособие для студ. высших учеб. заведений; В. А. Никитин, Ред. Москва, Россия: ВЛАДОС, 2000, 272 с.
Стандарти соціальних послуг: зб. проектів док.; Л. Л. Сідєльнік, Ред. Київ, Україна: Укр. фонд соц. Інцест., 2007, Кн. 1, 175 с.
С. А. Фурсов, «Государственная политика Российской Федерации в области социальной интеграции инвалидов: политологический аспект», дис. канд. наук: 23.00.02; Российский гос. социал. ун-т. Москва, 2011, 192 с.
С. Я. Харченко, Соціалізація дітей та молоді в процесі соціально-педагогічної діяльності: теорія і практика: монографія. Луганськ, Україна: Альма-матер, 2006, 320 с. Бібліогр.: с. 311–319. ISBN 966-617-137-6
А. Н. Хузиахметов, «Диалектика соотношения социализации и индивидуализации личности школьника в педагогической теории и практике», дис. д-ра наук: 13.00.01; Казанский гос. пед. ун-т. Казань, 1997, 508 c.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.