Концепт soft skills педагогів у динаміці освітнього процесу закладів професійної (професійно-технічної) освіти в умовах діджиталізації

Інна Отамась, Людмила Антонюк

Анотація


Минулий рік був непростим для людства, зокрема для системи освіти. Через COVID-19 було перервано звичайне навчання, закрито загальнонаціональні заклади освіти в більшості країн світу та в Україні. Освітня спільнота докладала зусилля для забезпечення безперервного навчання. Водночас учнівській молоді довелося більше покладатися на власні ресурси, щоб продовжувати освіту дистанційно, використовуючи Інтернет, телебачення. Іншими словами, через перехід на повне онлайн-навчання довелося залучити систему цифровізації для того, щоб підтримувати зв’язок учнівської молоді й освітян, які перебувають у різних містах і на різних континентах. У статті висвітлюється проблема цифровізації професійної (професійно-технічної) освіти (далі – П(ПТ)О) учнів, оволодіння ними сучасними цифровими та програмними навичками. Ці навички сьогодні є вирішальними на робочому місці і вкрай потрібними в процесі використання сучасних інформаційних технологій. Проведено аналіз документів ЮНЕСКО, у яких ідеться про потреби в розвитку soft skills в учнівської молоді закладів П(ПТ)О для плавного переходу їх на нові можливості у період діджиталізації [1]. Проведений, зокрема, аналіз проєктів, у яких брали участь представники з різних держав, засвідчує, що актуальність розвитку soft skills в учнівської молоді П(ПТ)О постійно зростає. Мета цих проєктів – розкрити індивідуальний потенціал кожного для плавного переходу на ринок праці. Проаналізовано у «National standards for essential digital skills» (2019 р.), як вивчати та застосовувати цифрові навички у співпраці з роботодавцями [2]. На часі проблема вдосконалення вказаних вище м’яких навичок у період навчання та використання цифрових технологій майбутніми кваліфікованими робітниками й освітянами П(ПТ)О з метою забезпечити їхню конкурентоздатність на ринку праці.


Ключові слова


діджиталізація; digital skills; професійна освіта; професійно-технічна освіта; онлайн-навчання; soft skills

Повний текст:

PDF

Посилання


The Digitization of TVET and Skills Systems. International Labour Organization, 2020. [Online]. Available: https://www.ilo.org/skills/areas/skills-policies-and-systems/WCMS_752213/lang--en/index.htm

National standards for essential digital skills. Department for Education, 2019. [Online]. Available: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/

uploads/attachment_data/file/909932/National_standards_for_essential_digital_skills.pdf

Employment and Skills Aspects of the Digital Single Market Strategy. Policy Department’А, 2015. [Online]. Available: https://www.europarl.europa.eu/

RegData/etudes/STUD/2015/569967/IPOL_STU(2015)569967_EN.pdf

Innovation and digitalisation in Vocational Education and Training. European Commission, 2020.

OECD (2014), �Skills and Jobs in the Internet Economy’, OECD Digital Economy Papers, No. 242. OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/5jxvbrjm9bns-en

Кабінет Міністрів України. (2019, Черв. 12). Розпорядження № 419, «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти “Сучасна професійна (професійно-технічна) освіта” на період до 2027 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/419-2019-%D1%80#Text

Guide for the integration of the soft skills in VET. Co-funded by the Erasmus+ Programme of the European Union, 2017. [Online]. Available: https://www.vetgps.eu/download/Integration%20of%20Soft%20Skills%20in%20VET-Guide.pdf

S. Carretero, R. Vuorikari and Y. Punie, DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use, 2017. http://dx.doi.org/doi:10.2760/38842

UK Department for Education, National standards for essential digital skills, 2019. [Online]. Available: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/

system/uploads/attachment_data/file/909932/National_standards_for_essential_digital_skills.pdf

V. Spiezia and A. Sabadash, «EUROSTAT-OECD definitions of ICT specialists», OECD Working Papers. Working Party on Measurement and Analysis of the Digital Economy, 2018. [Online]. Available: http://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/?cote=DSTI/ICCP/IIS(2015)7/FINAL&docLanguage=En

ILO, The Digitization of TVET and Skills Systems, International Labour Organization. Geneva, 2020. [Online].

Available: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/---emp_ent/documents/publication/wcms_752213.pdf

NACE, The Four Competencies Employers Value Most, National Association of Colleges and Employers website, 2019. [Online]. Available: https://www.naceweb.org/career-readiness/competencies/the-four-career-competencies-employers-value-most/

World Economic Forum, The Future of Jobs Report 2020, World Economic Forum, 2020. [Online]. Available: https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.