Педагогічні умови розвитку професійної культури вчителів ліцеїв у системі методичної роботи

Тамара Сорочан, Олена Білоножко

Анотація


У статті сформульовано і обґрунтовано педагогічні умови розвитку професійної культури вчителів ліцеїв у системі методичної роботи. Визначено, що педагогічні умови розвитку професійної культури вчителів ліцеїв у системі методичної роботи – це цілеспрямовано створене психолого-педагогічне середовище, що сприяє розвитку педагогічної культури вчителів як професійної діяльності в інноваційному освітньому середовищі, і сукупність заходів (засобів, об’єктивних можливостей) освітнього процесу, які забезпечують досягнення мети. До педагогічних умов розвитку професійної культури вчителів ліцеїв у системі методичної роботи належать: уніфікація та інтеграція методичної діяльності з розвитку професійної культури вчителів ліцеїв шляхом створення єдиного центру (платформи), що розробляє і планує цю діяльність, керує нею і здійснює постійний моніторинг результативності; створення на базі цієї платформи навчально-методичного середовища, яке мотивує і стимулює вчителів ліцеїв до розвитку професійної культури; організація завдяки цій платформі ефективного обміну досвідом між ліцеями, методичними напрацюваннями у певних галузях знань; активне залучення вчителів ліцеїв до ознайомлення з надбаннями передової навчально-методичної інноватики. Обґрунтування й розроблення педагогічних умов базується на положеннях системного і компетентнісного наукових підходів. Системний підхід дозволяє визначити педагогічні умови розвитку професійної культури вчителів ліцеїв як цілісну систему. Завдяки компетентнісному підходу реалізується розгляд професійної культури вчителів ліцеїв як сукупності певних компетенцій. Розроблена система педагогічних умов створює необхідне підґрунтя для розвитку професійної культури вчителів ліцеїв у системі методичної роботи.


Ключові слова


розвиток професійної культури; вчителі ліцеїв; система методичної роботи; педагогічні умови; психолого-педагогічне середовище; навчально-методична інноватика

Повний текст:

PDF

Посилання


1 В. К. Буряк, Педагогічна культура: теоретико-методологічний аспект. Київ, Україна: Деміург, 2005, 232 с.

2 В. М. Гриньова, Формування педагогічної культури майбутнього вчителя (теоретичний та методичний аспекти). Київ, Україна, 2000, 417 с.

3 Ю. В. Смаковський, «Педагогічна культура вчителя як наукова проблема», Вісник Дніпропетровського ун-ту ім. Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки, № 2(12), с. 290–294, 2016.

4 О. М. Попенко, «Професійна культура вчителя як інтеграційна якість особистості педагога-професіонала», Наукові записки Ніжинського держ. ун-ту ім. Миколи Гоголя. Серія «Психолого-педагогічні науки», № 1, с. 44–49, 2012.

5 В. В. Радул, В. О. Кравцов, і М. В. Михайліченко, Основи професійного становлення особистості сучасного вчителя: навч. посіб. Кіровоград, Україна: Імекс-ЛТД, 2007, 252 с.

6 Г. В. Горбачова, «Професійна культура вчителя як особистісний і соціальний феномен», Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта, № 6, с. 16–19, 2008. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.sportpedagogy.org.ua/

html/journal/2008-06/08gavpsp.pdf

7 Н. А. Сегеда, «Акмеологічний дискурс аксіосфери професійного зростання педагога», Педагогічна освіта: теорія і практика: зб. наук. праць; Кам'янець-Подільський нац. ун-т ім. Івана Огієнка; Ін-т педагогіки НАПН України; В. М. Лабунець, Ред., Вип. 23(2), ч. 1, с. 192–198, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://pedosv.kpnu.

edu.ua/issue/view/11368

8 І. І. Горбачова, «Практика оволодіння вчителями знаннями і вміннями професійної компетентності в системі методичної роботи загальноосвітніх навчальних закладів», Управлінські та психологічні аспекти професійної підготовки фахівців в умовах інноваційного розвитку освіти: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., (Харків, 20 квіт. 2016 р.); Харків: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, ч. І, с. 111–116, 2016.

9 А. В. Семенова, Словник-довідник з професійної педагогіки; А. В. Семенова, Ред. Одеса, Україна: Пальміра, 2006, 221 с.

10 А. В. Литвин, Методологічні засади поняття «педагогічні умови»: на допомогу здобувачам наукового ступеня; Львівський НПЦ ПТО. Львів, Україна: СПОЛОМ, 2014, 76 с.

11 Т. Є. Гончаренко, «Роль педагогічних умов у забезпеченні якості професійної підготовки майбутніх інженерів-програмістів у технічному університеті», Теорія і практика управління соціальними системами, № 1, с. 105–113, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://tipus.khpi.edu.ua/article/view/40036

12 Концепція нової української школи. Міністерство освіти і науки України. [Електронний ресурс]. Доступно: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/07/konczepcziya.pdf

13 Міністерство освіти і науки України. (2018, Лип. 16). Наказ № 776, «Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti

14 Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. (2020, Груд. 23). Наказ № 2736-20, «Про затвердження Професійного стандарту за професіями "Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти", "Вчитель закладу загальної середньої освіти", "Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)"». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.