Професійне орієнтування: сучасний погляд та перспективи змін

Лариса Сергеєва

Анотація


У статті представлено результати дослідження, яке виконується відповідно до тематичного плану досліджень кафедри професійної і вищої освіти Центрального інституту післядипломної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» з теми: «Трансформація професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників в умовах відкритого університету післядипломної освіти» (державний реєстраційний номер № РК 0120U104637). Авторська позиція полягає у поданні аналітичного дискурсу перегляду основ професійного орієнтування у новій українській школі, ознайомлення читачів із концептуальними основами організації професійної орієнтації молоді, розробленими у межах програми ЄС «EU4Skills: кращі навички для сучасної України», де ключовим завданням є підвищення ефективності змін у професійній освіті та модернізація її інфраструктури. М'які універсальні міжпрофесійні навички (soft skills), такі як менеджмент знань та інформації, самоорганізація, ведення переговорів, вміння аналізувати та приймати ефективні рішення, розв’язувати комплексні завдання, дозволяють нам швидко адаптуватися до нових умов, а разом з профільними знаннями – набути конкурентоздатності та затребуваності на ринку праці. Не підлягає сумніву, що система професійного орієнтування це можливість для економіки стати більш ефективною, для суспільства ‒ більш справедливим. Усвідомлений вибір професії – важливий крок до успішної особистісної та професійної самореалізації молоді, розвитку майбутньої кар’єри та життєвих пріоритетів. Реформа шкільної освіти вже заклала правові підвалини для впровадження професійної орієнтації у шкільний процес. Професійна орієнтація у закладах освіти це завжди «живий» та гнучкий процес, який на різних рівнях освіти має враховувати досягнення попередніх етапів, на що буде звернено увагу в процесі реалізації експерименту всеукраїнського рівня за темою: «Професійна орієнтація у Новій українській школі» на базі ЗЗСО ряду областей України (2021–2026 рр).


Ключові слова


професійне орієнтування; наскрізна професійна орієнтація; конкурентоздатність; вибір професії; ринок праці

Повний текст:

PDF

Посилання


1 Демографічна та соціальна статистика / Ринок праці / Зайнятість та безробіття, Державна служба статистики України. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/menu/menu_u/rp.htm

2 Аналітичний центр кадрового порталу. Укрінформ. Мультимедійна платформа іномовлення України. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2737000-ekspert-44-vipusknikiv-visiv-pracuut-ne-za-fahom.html

3 «Молодь України – 2018: результати репрезентативного соціологічного дослідження», Офіційний вісник Президента України, 2018, 72 с. [Електронний ресурс]. Доступно: https://sport.gov.ua/storage/app/sites/16/

Mizhnarodna_dijalnist/Sociologichni_doslidzhennia/doslidjennya-broshyra.pdf

4 Професійна орієнтація у новій українській школі. Концепція. Проєкт. Нова Українська школа. [Електронний ресурс]. Доступно: https://uied.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/konczepcziya-profori%D1%94ntaczii%CC%88-dlya-gromadskogo-obgovorennya-16_12_20-.pdf

5 «Молодь на ринку праці: навички XXI століття та побудова кар’єри», Щорічна доповідь Президентові України, Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України про становище молоді в Україні (за підсумками 2018 року), Міністерство молоді та спорту України Державний інститут сімейної та молодіжної політики, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://dismp.gov.ua/dopovid-m2019/

6 Number of Jobs, Labor Market Experience, and Earnings Growth: Results From a National Longitudinal Survey, U.S. Bureau of Labor Statistics, 2019. Online. Available: https://www.bls.gov/news.release/pdf/nlsoy.pdf

7 The Future of Jobs Report, World Economic Forum, October, 2020. Online. Available: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020pdf


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.