Цифрова компетентність майбутніх фахівців з економіки: етапи формування

Олена Глазунова, Таїсія Саяпіна, Валентина Корольчук, Тетяна Волошина, Ольга Касаткіна

Анотація


Процеси цифровізації економіки в Україні та світі накладають додаткові вимоги до рівня цифрової компетентності у майбутніх економістів, що формується під час навчання в закладі вищої освіти. У статті проаналізовано державну політику у підготовці майбутніх фахівців економічного профілю, Європейські та Міжнародні стандарти цифрових компетентностей як на особистісному рівні, так і на інституційному, зокрема, глобальний стандарт DQ (цифрового інтелекту), які будуть необхідні в епоху швидкого технологічного прогресу, процесів цифровізації та ризиків, які їх супроводжують. Пропонована стаття присвячена новому підходу до формування цифрової компетентності майбутніх економістів, який полягає у зміні змісту навчання відповідно до міжнародних рамок цифрової компетентності та цифрового інтелекту, застосуванні комплексу практико-орієнтованих та проблемно-орієнтованих методів навчання, цифрових інструментів сервісів для професійної підготовки майбутніх економістів та організації навчального процесу. Запропоновано методику поетапної підготовки фахівців з економіки нового рівня, що включає три етапи: базовий, творчий та продуктивний. Теоретичне та практичне навчання відповідно до програми курсу «Інформаційні системи і технології в економіці» дає можливість сформувати складові цифрової компетентності рівня «цифрове громадянство», використання кейс-методу при виконанні компетентнісного завдання дає можливість сформувати складові цифрової компетентності рівня «цифрова творчість», виконання практико-орієнтованих бізнес кейсів з використанням реальних виробничих ситуацій під час навчальної практики, що відповідатимуть сучасним вимогам цифрової економіки країни, дає можливість сформувати складові цифрової компетентності рівня «цифрове підприємництво». Запропонований комплекс матеріалів дисципліни та засобів навчання спрямований на формування у студентів економічних спеціальностей складових цифрової компетентності, які орієнтовані на подолання викликів цифрової економіки із застосуванням сучасних інформаційних технологій

Ключові слова


цифрова компетентність; цифрове громадянство; цифрова творчість; цифрове підприємництво; підготовка майбутніх фахівців з економіки.

Повний текст:

PDF

Посилання


1 Східне Партнерство – Концентруючись на ключових пріоритетах та конкретних досягненнях. Національна платформа Форуму громадянського суспільства східного партнерства. [Електронний ресурс]. Доступно: http://eap-csf.org.ua/wpcontent/uploads/2017/02/PDF1_Ukr.pdf

2 European Framework for the Digital Competence of Educators. 2019. European Commission. [Електронний ресурс].

Доступно: https://ec.europa.eu/jrc/en/digcompedu

3 European Framework for Digitally Competent Educational Organisations, 2019. European Commission. [Електронний ресурс].

Доступно: https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomporg

4 P. Kampylis, Y. Punie, and J. Devine, Promoting Effective Digital-Age Learning: A European Framework for Digitally-Competent Educational Organisations. 2015. [Електронний ресурс].

Доступно: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC98209/jrc98209_r_digcomporg_final.pdf

5 A. Inamorato dos Santos, Y. Punie, and J. C. Muñoz, Opening up Education: A Support Framework for Higher Education Institutions. 2016. [Електронний ресурс].

Доступно: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC101436/jrc101436.pdf

6 B. Brechko, and A. Ferrari, «The Digital Competence Framework for Consumers», Joint Research Centre Science for Policy Report. 2016. [Електронний ресурс].

Доступно: https://ec.europa.eu/jrc/en/digcompconsumers

7 IEEE 3527.1-2020 – IEEE Standard for Digital Intelligence (DQ)--Framework for Digital Literacy, Skills, and Readiness. [Електронний ресурс]. Доступно: https://standards.ieee.org/standard/3527_1-2020.html

8 Т. Прийдак, Л. Яловега, О. Лега, Т. Мисник, С. Зоря, «Розвиток цифрової компетентності як умова забезпечення конкурентоспроможності майбутніх економістів», Інформаційні технології і засоби навчання, Вип. 5(73), с. 28–47, 2019.

9 Н. Кононец, В. Балюк, «Сучасні підходи до розроблення електронних освітніх ресурсів для формування цифрової компетентності майбутніх економістів», Науково-методичний журнал «Комп'ютер у школі та сім'ї», № 4, с. 15–23, 2019.

10 Н. Юрчук, «Досвід формування цифрових компетентностей майбутніх економістів у ЗВО», Нові інформаційні технології управління бізнесом: зб. тез III Всеукр. наук.-практ. конф. (12.02.2020 р.). Київ, 2020, с. 199–202.

11 Н. Морзе, В. Вембр, О. Кузьмінська, Інформатика: підруч. для 9 класів. Київ, Україна: УВЦ «Школяр», 2009.

12 Л. Гаврілова, Я. Топольник, «Цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова компетентність як сучасні освітні феномени», Інформаційні технології і засоби навчання, Вип. 5, № 61, с. 1–14, 2017.

13 К. Краус, Н. Краус, О. Голобородько, «Цифрова економіка: тренди та перспективи авангардного характеру розвитку», Ефективна економіка, Вип. 1, 2018.

14 Т. Курова, «ІКТ-компетентість студентів економічних спеціальностей», Вісник Київського нац. ун-ту технологій та дизайну. Проблеми вищої освіти, № 6, с. 370–374, 2012 [Електронний ресурс]. Доступно: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/3286/1/V68_P370-374.pdf

15 О. Овчарук, «Сучасні підходи до розвитку цифрової компетентності людини та цифрового громадянства в європейських країнах», Інформаційні технології і засоби навчання, Т. 76, № 2, с. 1–13, 2020.

16 Н. Шостаківська, «Процес формування інформаційної компетентності майбутніх економістів у системі освіти», Молодий вчений, № 12.1(40), с. 551–554, 2016.

17 О. Овчарук, «Рамка цифрової компетентності для громадян: європейська стратегія визначення рівня компетентності в галузі цифрових технологій», Педагогіка і психологія. Вісник Національної академії педагогічних наук України, № 1(98), с. 31–38, 2018.

18 В. Куйбіда, О. Петроє, Л. Федулова та ін., Цифрові компетенції як умова формування якості людського капіталу: аналіт. записка. Київ, Україна: НАДУ, 2019, 28 с.

19 The Digital Competence Wheel. [Online]. Available: https://digital-competence.eu/


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.