Формування соціокультурних цінностей молоді у процесі навчання в закладі вищої освіти

Алла Вініченко

Анотація


У статті проаналізовано формування соціокультурних цінностей молоді у процесі навчання в закладі вищої освіти. Розглянуто проблему шляхів формування соціокультурних цінностей сучасної молоді як рушійної сили суспільних змін. Молодь, в контексті соціалізаційного підходу характеризується персоналізацією, пошуком свого місця в суспільстві, формуванням специфічної свідомості та стилю життя в мінливих соціальних умовах. Окреслено аксіологічну складову виховання особистості, що пов’язана з протилежними логічними властивостями, які базуються на знанні та оцінці. Соціокультурні цінності визначаються як основні життєві орієнтири, людини у повсякденному житті та формують її моделі соціальної поведінки й ставлення до оточуючої дійсності на конкретному історичному етапі розвитку суспільства. Вони дозволяють виокремити особливості історичного розвитку окремих народів і держав, визначають їх унікальність і самобутність. Встановлено, що особливість студентської молоді як соціальної групи полягає в тому, що на відміну від інших соціальних груп вона не залучена до виробничої праці і формування її інтересів, установок, цінностей здійснюється при спрямовуючій ролі педагогів у навчальному процесі. Охарактеризовано фактори негативного впливу ЗМІ, надмірного використання Інтернету, соціальних-мереж на формування соціокультурних цінностей молоді, деформацію понять цінностей та моралі. Визначено, що одним із завдань закладу вищої освіти полягає у формуванні в молодого покоління морального імунітету, збережений базової системи цінностей та її підсистеми соціокультурних цінностей, що зазнає руйнації в умовах викликів сьогодення. Тому система сучасного українського навчання передбачає пошуки цілком інших підходів як до навчальних дисциплін гуманітарного циклу, так і до всієї структурно-логічної схеми підготовки фахівця

Ключові слова


молодь; цінності; виховання; освіта; соціальна група; культура; народ; професійна підготовка; мораль; самооцінка

Повний текст:

PDF

Посилання


Е. Р. Заредінова, «Соціокультурні цінності як регулятори життєдіяльності суспільства та особистості», Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, № 19(1), с. 226–235, 2015.

Л. І. Дябел, «Особливості формування соціокультурних цінностей студентської молоді в процесі їх соціалізації», Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 11. Соціологія. Соціальна робота. Соціальна педагогіка. Управління, № 18, с. 46–51, 2014.

В. Г. Кремень, В. В. Ільїн, Синергетика в освіті: контекст людиноцентризму: монографія. Київ, Україна: Пед. думка, 2012, 367 с.

В. Г. Кремень, Філософія людиноцентризму в освітньому просторі. Київ, Україна: Т-во «Знання» України, 2010.

Н. Й. Черниш, «Соціологія сьогодення: тенденції та перспективи розвитку», Соціологія: теорія, методи, маркетинг, Вип. 4, с. 5–22, 2017.

О. М. Легун, «Роль цінностей і ціннісних орієнтацій у розвитку особистості», Проблеми загальної та педагогічної психології: зб. наук. пр. ін-ту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України, Т. XII, ч. 4, с. 241–247, 2010.

Т. Л. Новікова, «До проблеми формування соціокультурних цінностей майбутніх офіцерів-прикордонників у процесі вивчення гуманітарних дисциплін», Зб. наук. праць Хмельницького ін-ту соціальних технологій Університету Україна, № 4, с. 123–126, 2011.

Г. М. Коджаспирова, А. Ю. Коджаспиров, Словарь по педагогике. Москва, Россия: МарТ, 2005, 448 с.

С. У. Гончаренко, Український педагогічний словник. Київ, Україна: «Либідь», 1997, с. 357.

Т. В. Фомичёва, «Социокультурные ценности россиян: динамика развития (на основе данных исследований word values survey)», Уровень жизни населения регионов России, Т. 16, № 2, с. 83−89, 2020.

Міністерство освіти і науки України. (2015, Черв. 16). Наказ № 641 «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0641729-15#Text

Кабінет Міністрів України. (1993, Листоп. 03). Постанова № 896 «Про Державну національну програму «Освіта (Україна ХХІ століття)». [Електронний ресурс].

Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF#Text

Ðœ. К. Карпова, Ð’. Ð?. Евдокимов, «Роль СМÐ? в транÑформации Ñоциокультурных ценноÑтей Ñовременной молодежи», Ðаука. ОбщеÑтво. ГоÑударÑтво, â„– 7(2(26)), Ñ. 173–179, 2019.

О. Безносюк, Т. Спіріна, К. Дубич, «До проблеми формування соціокультурних цінностей особистості», Психолого-педагогічні проблеми сільської школи, № 21, с. 171–177, 2007.

С. В. Савина, «Динамика влияния средств массовой информации и интернет на трансформацию социокультурных ценностей молодежи», Право и практика, № 2, с. 96–104, 2014.

О. Корольчук, «Національне та громадянське виховання студентської молоді», Вісник Київського нац. торговельно-економічного ун-ту, № 1, с. 85–91, 2003.

Т. Ð’. Солонщикова, «СущноÑÑ‚ÑŒ, Ñодержание, Ñтруктура понÑÑ‚Ð¸Ñ Ñоциальной активноÑти личноÑти», на Межрегион. науч.-практ. конф. Ð ÐµÐ°Ð»Ð¸Ð·Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ð¼Ð¾Ð´ÐµÐ»Ð¸ Ñоциально-ориентированной личноÑти в процеÑÑе воÑпитательной деÑтельноÑти; Г. Ð’. МухаметзÑновой, Ред. Казань: Ð?ПП ПО РÐО, 2006, 144 Ñ., Ñ. 102–114.

А. А. Козлов, «Ціннісні орієнтації особистості студентської молоді», Педагогіка і психологія: актуальні проблеми досліджень, № 17, 2019.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.