Проблеми теорії і методики професійної підготовки майбутніх офіцерів правоохоронної діяльності збройних сил України в умовах бакалаврату

Валентин Близнюк

Анотація


У статті здійснено аналіз проблеми стану професійної підготовки майбутніх офіцерів правоохоронної діяльності Збройних Сил України в умовах бакалаврату та обґрунтуванні існуючих проблем такої підготовки. Уточнено поняття «якість підготовки», яке розглядається з різних позицій: зв’язку з плануванням процесу навчання, коли певні уявлення про заплановану якість підготовки закладаються в освітні програми з кожної дисципліни; пов’язується з етапом реалізації освітніх програм в освітньому процесі; передбачає оцінювання якості результатів освітнього процесу. Визначено ознаки теорії і практики професійної підготовки майбутніх фахівців у закладах вищої освіти (ЗВО). Уточнено сутність поняття «професійна підготовка», яка являє собою систему навчання, яка забезпечує формування необхідних компетентностей, потрібних для певної діяльності, з метою здобуття кваліфікації за конкретною професійною спеціалізацією. Обґрунтовано різні підходи «готовність особистості до професійної діяльності». З’ясовано, що військова діяльність відрізняється від усіх інших видів трудової діяльності задачами, способами і умовами досягнення цілі. Вона має свої закономірності, певну внутрішню структуру, мотиви, способи, через які на її перебіг впливає низка факторів: військово-професійні, бойова підготовка особового складу, військово-технічні і психологічні, робота з особовим складом. Визначено, що «готовність майбутнього офіцера до службової діяльності» розглядається, як особистісне утворення, яке формується шляхом цілеспрямованого педагогічного впливу на формування в громадянина готовності до захисту Батьківщини, до проходження військової служби у військових формуваннях й забезпечує узгодження ним знань про зміст і структуру службової діяльності та вимоги до цієї діяльності, до стану здоров’я, до психологічного стану та сформованих професійних компетентностей. З’ясовано, що структура готовність майбутнього офіцера до службової діяльності визначається за такими компонентами: мотиваційний, функціональний та емоційно-вольовою компонентами. Встановлено, що до основних проблем професійної підготовки майбутніх офіцерів правоохоронної діяльності науковці відносять якість надання освітніх послуг у військових закладах вищої освіти (ВЗВО), яка залежить від: формування системи професійно значущих знань, умінь і якостей, форм поведінки, індивідуальних способів виконання професійної діяльності; широкопрофільність підготовки; формування сучасного стилю цілісного науково-професійного мислення; готовності до професійного саморозвитку, безперервної освіти і самоосвіти; формування соціальної і професійної позиції, розвиток професійних здібностей й особистісних якостей (самостійність, активність, креативність, мобільність, комунікативність та ін.); забезпечення готовності майбутніх фахівців до індивідуально-творчого виконання професійних функцій, до інноваційної діяльності; прикладний характер підготовки, забезпечення єдності, інтеграція її теоретичної і практичної складових; упровадження дуальної освіти.

Ключові слова


професійна підготовка; професійна компетентність; офіцери правоохоронної діяльності; Збройні Сили України; військовий заклад вищої освіти

Повний текст:

PDF

Посилання


1 Великий тлумачний словник української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ-Ірпінь, Україна: ВТФ Перун, 2004,1440 с.

2 О. В. Дубініна, «Методика вивчення стану сформованості професійної компетентності у майбутніх автослюсарів у центрах професійно-технічної освіти», Теорія та методика управління освітою: електронне наук. фахове вид., № 9, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://umo.edu.ua/katalog/692-elektronne-naukove-fahove-vydannja-qteorija-ta-metodyka-upravlinnja-osvitojuq-vypusk-9-2012

ï›3ï Ðœ. ДьÑченко, Л. Кандыбович, Ð’. Пономаренко, ГотовноÑÑ‚ÑŒ к деÑтельноÑти в напрÑженных ÑитуаціÑÑ…: пÑихол. аÑпект. МинÑк, БеларуÑÑŒ: Ð?зд-во «УниверÑитетÑкое», 1985.

4 К. Касярум, «Реалізація персоніфікованого підходу до формування комунікативної компетенції майбутнього викладача», Зб. наук. праць Уманського держ. пед. ун-ту. Умань, Ч. 3, с. 109–116, 2012.

5 В. Г. Кремень, Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати. Київ, Україна: Грамота, 2005, 448 с.

6 Н. Є. Мойсенюк, Педагогіка: навч. посіб. 5-те вид., допов. і перероб. Київ, Україна, 2007, 656 с.

7 М. В. Москальов, «Психологічні умови підготовки майбутніх менеджерів до управління змінами в організації», дис. канд. наук. Київ, Україна, 2009, 280 с.

8 Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки, (2012 р., у тому числі щодо стратегії розвитку професійно-технічної освіти. [Електронний ресурс]. Доступно: http://oneu.edu.ua/wp-content/uploads/2017/11/nsro_1221.pdf

9 Національний освітній глосарій: вища освіта / авт.-уклад.: І. І. Бабин, Я. Я. Болюбаш, А. А. Гармаш та ін.; Д. В. Табачника, В. Г. Кременя; Ред. Київ, Україна: ТОВ «Видав. дім «Плеяди», 2011, 100 с.

10 Я. В. Павлов, «Розвиток готовності до миротворчої діяльності офіцерів МВС України в системі післядипломної освіти», дис. канд. наук: спец. 13.00.04 «Теopiя та метoдика професійної oсвiти»; Національна академія Національної гвардії України. Харків, Україна, 2016, 210 с.

11 Л. Прудка, «Обґрунтування формування інтегративної готовності майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності», автореф. дис. канд. наук. 2013.

12 Т. В. Рогова, «Проблема управління якістю освіти в науковій літературі та освітній практиці», Педагогіка та психологія: зб. наук. праць. Харків, Україна: «Смугаста типографія», Вип. 51, с. 211–218, 2015.

13 Система управління якістю медичної освіти в Україні: монографія / І. Є. Булах, О. П. Волосовець, Ю. В. Вороненко [та ін.]. Дніпропетровськ: АРТПРЕС, 2003, 212 с.

14 В. В. Ягупов, Педагогіка: навч. посіб. для студ. Київ, Україна: Либідь, 2003, 560 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.