Авторитет керівника школи та його вплив на педагогічний колектив

Василь Базелюк, Анастасія Артюшенко

Анотація


У статті проаналізовано сутність, зміст та структуру авторитету керівника школи та його вплив на діяльність педагогічного колективу. Авторитет розглядається як загальновизнаний вплив, повага, якими користується особа, група осіб, організація тощо завдяки притаманним їм особливостям і заслугам (розум, професіоналізм, знання, досвід, моральні чесноти тощо), матеріальному, соціальному становищу, історичним або іншим умовам, що втілюється в здатності носія авторитету скеровувати думки і настрої інших людей, не вдаючись до примусу. Моральний авторитет – світогляд людини та властиві їй моральні якості. Підґрунтям морального авторитету є властивість носія, яка яскраво виражає його вихованість, стриманість, чутливість до потреб підлеглих та доброзичливість. Функціональний авторитет формується, опираючись на професійну компетентність людини, її різнопланові ділові якості, ставлення до власної професійної діяльності. Функціональний і моральний авторитет разом формують єдиний індивідуальний авторитет людини. Формальний авторитет (авторитет статусу) – це соціальне становище, в якому людина перебуває виконуючи роботу на певний посаді. Найбільш значущими різновидами формального авторитету прийнято вважати саме посадовий авторитет керівника, характерними якостями якого є владні повноваження. Інтеграція за всіма трьома формами авторитету призводить до створення справжнього сукупного авторитету особистості. Авторитет – це також і психологічний стан особистості, яка виконує певну роль. Він складається з усвідомлення своїх можливостей і компетенції, розуміння того, чого чекають від нього інші, визнання своїх прав і привілеїв. Тому зростання авторитету розцінюється керівником як особиста перемога, а його втрата – як трагедія. Встановлено, що управлінський вплив здійснюється постійно в різних формах у процесі взаємодії керівника і колективу. Важливо, щоб цей вплив був цілеспрямованим та позитивним з боку керівника, а персонал не чинив опору такому впливу. Доведено, що влада авторитету, яка не потребує формального підкріплення, – більш досконала форма управління.


Ключові слова


керівник; педагог; колектив; команда; авторитет

Повний текст:

PDF

Посилання


Н. О. Алюшина, Т. В. Новаченко, Психологічні механізми ефективного управлінського впливу: навч.-метод. матеріали. Київ, Україна: НАДУ, 2013, 48 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови: 250 000 / В. Т. Бусел; Ред. Київ – Ірпінь, Україна: ВТФ Перун, 2005.

О. І. Власова, Ю. В. Никоненко, Соціальна психологія організацій та управління: підручник. Київ, Україна: Центр учбової літ-ри, 2010, 398 с.

Т. Б. Гриценко, Етика ділового спілкування: навч. посіб. Київ, Україна: Центр учбової літ-ри, 2007, 344 c.

Ð’. Ð’. Глущенко, Ð?. Ð?. Глущенко, Разработка управленчеÑкого решениÑ. Прогнозирование – планирование. Ð¢ÐµÐ¾Ñ€Ð¸Ñ Ð¿Ñ€Ð¾ÐµÐºÑ‚Ð¸Ñ€Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ ÑкÑпериментов. Железнодорожный, РоÑÑиÑ: ООО ÐПЦ «КрыльÑ», 1997, 400 Ñ.

Е. Л. Доценко, Психология манипуляции: феномены, механизмы и защита. Санкт-Петербург, Россия: Речь, 2004, 304 с.

А. Г. Ковалев, Коллектив и социально-психологические проблемы руководства. Москва, Россия: Экономика, 1998, 360 с.

В. М. Куліков, Методи управління. Київ, Україна: МАУП, 2007, 157 с.

Л. Е. Орбан-Лембрик, Психологія управління: навч. посіб. Івано-Франківськ, Україна: Плай, 2001, 400 с.

Ðœ. Д. Прищак, О. Ð?̆. ЛеÑько, ПÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ñ–Ñ ÑƒÐ¿Ñ€Ð°Ð²Ð»Ñ–Ð½Ð½Ñ Ð² організації: навч. поÑіб. – 2-ге вид., перероб. та доп. ВінницÑ, Україна: Ð’ÐТУ, 2016, 150 Ñ.

О. Урбанович, «Психологія управлінського впливу», Психологія. Освіта.UA. [Електронний ресурс].

Доступно: http://osvita.ua/school/method/psychology/1365

К. Д. Скрипник, Т. Л. Кутасова, «Ще раз про якості керівника», Управління персоналом, № 8, с. 23–27, 2017.

В. Д. Степаненко, Етика в проблемах і аналітичних задачах: навч. посіб. Київ, Україна: Лібра, 1998, 76 с.

Я. В. Чаплак, М. В. Чаплак, «Психологічний вплив у науковій психології», Современные научные исследования и инновации, № 3, с. 10, 2015.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.