Готовності військового психолога до професійної діяльності у збройних силах України

Анатолій Юрков

Анотація


У статті здійснено аналіз проблеми формування готовності військового психолога до професійної діяльності у збройних силах України; уточнено зміст понять «готовність військового психолога до професійної діяльності», в контексті окресленої проблеми. Встановлено, що поняття «готовність військового психолога до професійної діяльності» в першу чергу, є передумовою ефективного виконання службово-бойової діяльності. Визначено, що готовність військового психолога до професійної діяльності має визначатися як система знань, практичних умінь та професійно значимих навичок, психологічних властивостей та особистісних здібностей, які зумовлюють мотивацію до саморозвитку й самореалізації особистості в межах її професійної діяльності. З’ясовано, що у військових вузах при підготовці майбутніх психологів, велику увагу приділяють оволодінню здобувачами освіти військово-професійними предметами (вмінням працювати із сучасними зразками зброї та тактики ведення бою), які викладаються паралельно з фаховими. Встановлено, що підготовка майбутніх військових психологів має ґрунтуватися на таких компонентах: особистісний, теоретичний, практичний. Уточнено, що під психологічним супроводженням професійної діяльності військовослужбовців розуміється сукупність заходів спрямованих на підтримку професійної придатності, психологічної готовності до професійної діяльності та стійкості до впливу стрес-факторів службово-бойової обстановки. Окреслено, що психологічне супроводження складається з двох компонентів: психологічної підтримки; психологічної допомоги. З’ясовано, що серед суб’єктів психологічного супроводу особлива роль належить офіцерському складу військової частини, який, завдяки своїм службовим повноваженням та психологічній компетентності, здатний свідомо та цілеспрямовано реалізовувати заходи, що спрямовані на підвищення рівня психологічної готовності підлеглого особового складу, і сприяти ефективному виконанню ними завдань. Обґрунтовано, що фундаментальними критеріями підготовки майбутніх військових психологів у військовому закладі вищої освіти далі (ВЗВО) мають стати: особистісний, когнітивний, практичний та рефлексивний.

Ключові слова


професійна діяльність; професійна готовність; психологічна готовність; компетентність; професійна компетентність

Повний текст:

PDF

Посилання


1 М. Багашов, «Специфіка подготовки психологов к професиональной деятельности в различных социально-производственных середах», Психофизиологическая наука и оборона, № 2, 1998.

ï›2ï Ðœ. Ð?. ДьÑченко, ПÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð²Ñ‹Ñшей школы: учеб. поÑобие Ð´Ð»Ñ Ð²ÑƒÐ·Ð¾Ð². МинÑк, БеларуÑÑŒ: БГУ, 1981, 383 Ñ.

ï›3ï Ðœ. ДьÑченко, Л. Кандыбович, Ð’. Пономаренко, ГотовноÑÑ‚ÑŒ к деÑтельноÑти в напрÑженных ÑитуаціÑÑ…: пÑихол. аÑпект. МинÑк, БеларуÑÑŒ: Ð?зд-во «УниверÑитетÑкое», 1985.

4 Загальна психологія / С. Д. Максименко, В. О. Зайчук, В. В. Клименко та ін.]. Вінниця, Україна: Нова книга, 2004, 704 с.

5 Т. О. Ковалькова, «Проблема формування структури готовності майбутніх психологів до професійної діяльності в авіаційній галузі», Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія, Вип. 39(2), с. 99–103, 2013. [Електронний ресурс].

Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pspo_2013_39(2)__20

6 О. А. Ковальчук, «Проблема формування готовності майбутнього вчителя математики до професійної самореалізації», Вісник Житомирського держ. ун-ту. Педагогічні науки, Вип. 3(21), с. 93–97, 2015. [Електронний ресурс].

Доступно: http://eprints.zu.edu.ua/18620/1/20.pdf

7 Л. Прудка, «Обґрунтування формування інтегративної готовності майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності», автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук, 2013.

8 Психологічне супроводження професійної діяльності військовослужбовців служби за контрактом у ЗС України: звіт з НДР Шифр «Контрактник». Київ, Україна: НАОУ, 2005, 196 с.

9 Я. В. Чаплак, Н. В. Гаркавенко, І. І. Солійчук, «Формування готовності психолога-практика до консультативної взаємодії на основі особистісно-акмеосинергетичного підходу», Психология, социология, и педагогика: электрон. науч.-практ. журн., Вып. 1(10), 2011. [Электронный ресурс]. Доступно: http://psychology.snauka.ru/2011/10/20


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.