Моніторингові дослідження у галузі вищої освіти: національний та наднаціональний виміри

Світлана Гринюк, Алла Заслужена

Анотація


У статті здійснено аналіз сучасних публікацій, присвячених моніторингу вищої освіти на національному і наднаціональному рівнях. Авторами здійснено спробу розкрити етапи становлення вітчизняного та зарубіжного моніторингу, уточнити сутність поняття моніторинг та освітній моніторинг. У статті визначено основні об’єкти моніторингу та напрями проведення досліджень; узагальнено основні завдання, функції, види та принципи проведення освітнього моніторингу. Обґрунтовано, що освітній моніторинг є ефективним засобом оцінювання якості вищої освіти. Авторами доведено, що в умовах кардинальних глобалізаційних змін ця проблема набуває особливого значення як для системи вищої освіти України, так і світу в цілому. Встановлено, моніторинг процедур оцінювання та забезпечення якості вищої освіти має бути системним, постійним та здійснюватися в межах всієї країни. Рейтинги вищих закладів освіти мають формуватися виключно за результатами моніторингу процедур оцінювання та забезпечення якості вищої освіти. Самі процедури оцінювання є важливими елементами системи забезпечення якості освіти та мають розглядатися саме як процедури забезпечення якості освіти. Опосередковано підкреслено, що забезпечення якості вищої освіти в умовах сьогодення є різноплановим та охоплює: наявність необхідних ресурсів, до яких відносяться: кадрові, фінансові, матеріальні, наукові, інформаційні тощо); організацію навчального процесу, яка найбільш адекватно відповідає сучасним тенденціям розвитку національної та світової економіки й освіти; контроль освітньої діяльності закладів вищої освіти та якості підготовки фахівців на всіх етапах навчання та рівнях.

Ключові слова


моніторинг; якість вищої освіти; органи із забезпечення якості вищої освіти; державна політика у галузі вищої освіти; інтернаціоналізація вищої освіти

Повний текст:

PDF

Посилання


Higher education to 2030. Volume 2. Globalisation. Centre for educational research and innovation. OECD. 2009. [Online]. Available: https://www.oecd-ilibrary.org/education/higher-education-to-2030-volume-2-globalisation_9789264075375-en

Annual Monitoring for Educational Oversight. [Online]. Available: https://www.qaa.ac.uk/docs/qaa/guidance/annual-monitoring-for-educational-oversight-2019-20.pdf?sfvrsn=a8cbc681_6

The Uk quality code for higher education. Publication Date: 03 May 2018. [Online]. Available: https://www.qaa.ac.uk/quality-code

Guidance Note: Monitoring and Analysis of Student Performance Beta version 1.0. 6 January, 2020. [Online]. Available: https://www.teqsa.gov.au/latest-news/publications/guidance-note-monitoring-and-analysis-student-performance

В. Н. Чистохвалов, В. М. Филиппов, Состояние, тенденции и проблемы академической мобильности в Европейском пространстве высшего образования: учеб. пособие. Москва, Россия: РУДН, 2008.

Ð. Ð?. Пирогов, Г. Ð. КраÑнова, Ð’. Ðœ. Филиппов, Тенденции Ñ€Ð°Ð·Ð²Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ Ñ€ÐµÑ„Ð¾Ñ€Ð¼ выÑшего Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð² Ñтранах СÐГ: учеб. поÑобие. МоÑква, РоÑÑиÑ: РУДÐ, 2008.

Ð. Ð’. БориÑенкова, Ð’. С. Вахштайн, Е. Ðœ. Горбунова., Б. Ð’. Железов, Ðœ. Ð’. Ларионова, Т. Ð. Мешкова, О. Ð’. Перфильева, Ðктуальные вопроÑÑ‹ Ñ€Ð°Ð·Ð²Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð² Ñтранах ОЭСР. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд. дом ГУ ВШЭ, 2005.

«Educational Monitoring, Comparative Studies, and Innovation», From evidence-based governance to practice OECD/CERI regional seminar for the German-speaking countries in Potsdam (Germany) from September 25 to 28, 2007; Editors: State Institute for School and Media Berlin-Brandenburg (LISUM, Germany) Federal Ministry for Education, the Arts and Culture (bm:ukk, Austria); Swiss Conference of Cantonal Ministers of Education (EDK, Switzerland). [Online]. Available: http://www.oecd.org/education/ceri/41433584.pdf

А. А. Заслуженная, «Гармонизация системы высшего образования Швейцарской Конфедерации с европейским пространством высшего образования», на V Междунар. науч.-практ. конф. Актуальные научные вопросы и современные образовательные технологи. Тамбов, 2013, ч. 1, с. 69–70.

Quality Audit in the European Higher Education Area. A comparison of approaches, 2014. [Online]. Available: https://karvi.fi/app/uploads/2015/04/Quality-Audit-in-the-European-Higher-Education-Area.pdf

S. D. Fisher and S. Pfotenhauer, Ensuring Quality in Cross-Border Higher Education: Implementing the UNESCO/OECD. Guidelines, OECD Publishing; Paris, 2015. http://dx.doi.org/10.1787/9789264243538-en

Maria João Rosa, Cláudia S. Sarrico, Orlanda Tavares, Alberto Amaral (eds.). Cross-Border Higher Education and Quality Assurance: Commerce, the Services Directive and Governing Higher Education. UK: Palgrave Macmillan, 2016.

Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 2145-VIII, ст. 380 «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Верховна Рада України. (2014, Лип. 01). Закон № 1556-VII «Про вищу освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Кабінет Міністрів України. (2011, Груд. 14). Постанова № 1283 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу та оцінки якості освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1283-2011-%D0%BF

С. Д. Ð?льенкова, «Показатели качеÑтва образованиÑ», ЭЛÐ?ТÐРÐ?УМ: центр дополнительного образованиÑ. [Электронный реÑурÑ].

Доступно: http://www.elitarium.ru/2006/08/04/pokazateli_kachestva_obrazovanija.html

J. Curtis Bonk, M. Mimi, Т. Lee, C. Reeves, and T. H. Reynolds, MOOCs and open education aroundthe world. New York and London: Taylor & Francis, 2015.

Ю. Федорченко, Про моніторинг процедур оцінювання та забезпечення якості освіти. [Електронний ресурс]. Доступно: http://education-ua.org/ua/articles/910-pro-monitoring-protsedur-otsinyuvannya-ta-zabezpechennya-yakosti-osviti

А. В. Меликян, «Показатели мониторинга системы высшего образования в России и за рубежом», Университетское управление: практика и анализ, № 3, с. 58–66, 2014.

Ðœ. Л. Ðгранович, Ð?. Ð’. Ðржанова, Ð’. Ð. Галичин, Ð. Е. БоревÑкаÑ, Ð. Ð’. ГроховатÑкаÑ, Л. Ð?. Ефремова, Е. Ð. Карпухина, Ðœ. Ð’. Ларионова, О. Ð’. Перфильева, Д. Ð’. СуÑлова, Ð’. Ðœ. Филиппов, Ð?Ð½Ñ‚ÐµÑ€Ð½Ð°Ñ†Ð¸Ð¾Ð½Ð°Ð»Ð¸Ð·Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ð²Ñ‹Ñшего образованиÑ: тенденции, ÑтратегиÑ, Ñценарии будущего; Ðац. фонд подготовки кадров. МоÑква, РоÑÑиÑ: ЛогоÑ, 2010.

Ð. Ð?. Пирогов, Г. Ð. КраÑнова, Ð’. Ðœ. Филиппов, Тенденции Ñ€Ð°Ð·Ð²Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ Ñ€ÐµÑ„Ð¾Ñ€Ð¼ выÑшего Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð² Ñтранах СÐГ: учеб. поÑобие. МоÑква, РоÑÑиÑ: РУДÐ, 2008.

Е. Ðœ. Горбунова, Ðœ. Ð’. Ларионова, «Ð?Ð½Ñ‚ÐµÑ€Ð½Ð°Ñ†Ð¸Ð¾Ð½Ð°Ð»Ð¸Ð·Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ð²Ñ‹Ñшего Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð² Ñтранах ОЭСР», Ðктуальные вопроÑÑ‹ Ñ€Ð°Ð·Ð²Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð² Ñтранах ОЭСР. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд. дом ГУ ВШЭ, 2005.

Ð’. С. Вахштайн, Т. Ð. Мешкова, «ОбеÑпечение качеÑтва образованиÑ: опыт Ñтран ОЭСР», Ðктуальные вопроÑÑ‹ Ñ€Ð°Ð·Ð²Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð² Ñтранах ОЭСР; Ðœ. Ð’. Ларионова, Ред. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд. дом ГУ ВШЭ, 2005, Ñ. 111–122.

British Council. The shape of things to come. The evolution of transnational education: Data, definitions opportunities and impacts analysis. London: British Council. 2012.

S. Guri-Rosenblit, �Distance education’ and �e-learning’: Not the samething. Higher Education, 49 (4), р. 467–493, 2005.

C. Straumsheim, Change, but how substantive? Inside Higher Education, April 24, 2015. [Online]. Available: https://goo.gl/1RWIZH

J.-C. Pomerol, Y. Epelboin, C. Thoury, MOOCs Design, Use and Business Models. Ltd and John Wiley & Sons, Inc. 2015.

Ð’. Г. Вьюшкина, «МаÑÑовые открытые онлайн-курÑÑ‹: теориÑ, иÑториÑ, перÑпективы развитиÑ», Ð?звеÑÑ‚Ð¸Ñ Ð¡Ð°Ñ€Ð°Ñ‚Ð¾Ð²Ñкого ун-та. ÐÐ¾Ð²Ð°Ñ ÑериÑ. СериÑ: ПÑихологиÑ. ФилоÑофиÑ. Педагогика, Т. 15, вып. 2, 2015. [Электронный реÑурÑ]. ДоÑтупно: https://cyberleninka.ru/article/n/massovye-otkrytye-onlayn-kursy-teoriya-istoriya-perspektivy-ispolzovaniya/viewer


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.