Ефективна школа як ресурс забезпечення якості освіти

Василь Базелюк

Анотація


Статтю присвячено проблемі діяльності ефективної школи як ресурсу забезпечення якості освіти, розкрито зміст її діяльності, обґрунтовано необхідність створення умов, необхідних для її успішного функціонування. Педагогічна ефективність, на нашу думку, визначає ступінь відповідності між проектованими школою цілями та отриманими результатами. У європейських країнах ефективна школа – це школа, яка здатна долати освітню нерівність і компенсувати дефіцити освітніх можливостей для дітей з сімей з низьким соціально-економічним статусом. Як показав аналіз наукових джерел, важливим для ефективної школи, є наступні важливі позиції. Школа має чітко сформульована місію, яку поділяють усі учасники освітнього процесу. У школі створено сукупність безпечних і необхідних умов, як для учнів, так і для вчителів. Налагоджено зворотний зв'язок «учень-учитель», «учитель-керівник». Учитель робить все можливе для того, щоб учні мали можливість вчитися саме на уроці. У школі постійно підтримується клімат високих очікувань. Регулярно й об’єктивно вимірюється прогрес учнів. Освітні результати – золотий стандарт школи. Вважаємо, що школа повинна встановлювати для кожної дитини максимально високу планку та заохочувати її до подолання бар'єрів у житті. Однак нас хвилює той факт, наскільки справедливо може оцінюватися робота вчителів і школи, якщо їх вихованці мають абсолютно різні стартові позиції, адже порівнювати дитину з благополучної сім'ї, яка проживає в комфортних умовах і має можливість відвідувати додаткові заняття, винаймати репетитора, з результатами її однолітка з неповної, матеріально незабезпеченої сім'ї, – це практика зі свідомими похибками. Разом з тим, не можна допускати і «занижених очікувань» по відношенню до дітей із малозабезпечених сімей. Важливо знайти системний баланс, за якого контролюючі органи зможуть об’єктивно оцінювати сумлінність і продуктивність зусиль вчителів і школи.

Ключові слова


школа; ефективність; вчитель; сукупність умов; якість освіти.

Повний текст:

PDF

Посилання


М. Барбер, М. Муршед, «Как добиться стабильно высокого качества обучения в школах. Уроки анализа лучших систем школьного образования мира»; пер. с англ., Вопросы образования, № 3, с. 7–60, 2008.

П. Друкер, Задачи менеджмента в XXI веке; пер. с англ. Москва, Россия: Вильямс, 2003, 272 с.

М. І. Запрудський, «Ефективна школа», ПостМетодика, № 6(58), с. 2–9, 2004.

Е. Ð. КукÑо, ДеÑÑÑ‚ÑŒ Ñффективных ÑпоÑобов ÑƒÐ»ÑƒÑ‡ÑˆÐµÐ½Ð¸Ñ ÐºÐ°Ñ‡ÐµÑтва Ð¿Ñ€ÐµÐ¿Ð¾Ð´Ð°Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð² школе. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ðац. книжный центр, Ð?Ф «СентÑбрь», 2016, 192 Ñ. ISBN 978-5-88753-171-7; ISBN 978-5-4441-0219-0

S. Ball, «The teacher's soul and the terrors of performativity», Journal of Education Policy, 18(2), 2003.

S. Courtney, «Post-panopticism and schoolinspection in England», British Journal of Sociology of Education, 37(4), 2016.

S. Gorard, «How unstable are �School Effects’ assessed by a value-added technique?», Internationale ducationstudies, 6(1), 2012.

A. Harris, «Distributed leadership: Implications for leaders and leadership and future possibilities», Educational Management, Administration and Leadership, № 41(5), 2013.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.