Роль критичного мислення та рефлексивної культури вчителів біології у формуванні професійних компетентностей

Ганна Сидоренко, Тетяна Турицька

Анотація


Визначено та проаналізовано структурні компоненти професійних компетентностей вчителя та умови, спрямовані на їх удосконалення. У статті розглядається проблема формування критичного мислення та культури рефлексії у післядипломній освіті вчителів біології під час їх підготовки до навчального процесу. Представлено досвід дослідження педагогів в системі післядипломної освіти. Проведено аналіз літератури в області досліджуваної проблеми. У статті проаналізовано форми і методи роботи, орієнтовані на підвищення рівня розвитку критичного мислення вчителів біології. Автори проводять аналіз шляхів вирішення даної проблеми, яка стала предметом широкого наукового дослідження. Звертаючи увагу на специфіку використання традиційних педагогічних технологій під час роботи з дорослою аудиторією, роблять висновок про те, що саме розвиток критичного мислення та рефлексивної культури вчителів є необхідним компонентом у формуванні професійних компетентностей. Висвітлено спроби сучасних авторів пристосувати визначення й трактування поняття критичного мислення для досягнення певної педагогічної мети або конструювання певної педагогічної (освітньої) моделі. Головна умова успішного використання технологій, спрямованих на розвиток критичного та креативного мислення, є власне розуміння і прийняття вчителем ідеї про необхідність розвитку критичного та креативного мислення. Крім того, щоб навчити дітей критично мислити, вчитель повинен сам вміти це робити. Професія педагога особлива – від результатів нашої діяльності залежить майбутнє учнів як громадян країни, наскільки вдалими вони будуть, вироблення у них впевненості у самовдосконаленні та постійному продовженні освіти протягом усього життя. Кожен педагог працює на своєму рівні творчості, постійно його підвищуючи і розвиваючи. Тому актуальність розкриття визначеної проблеми полягає в завданні педагога – змінити практику своєї роботи, щоб сприяти активному навчанню учнів

Ключові слова


критичне мислення; професійні компетентності; післядипломна освіта; вчитель біології; педагогічна рефлексія

Повний текст:

PDF

Посилання


1 Т. С. Ціпан, «Професійна компетентність сучасного вчителя», Інноватика у вихованні, Вип. 3, с. 174–181, 2016.

2 Ю. П. Шапран, «Τеοретичні і метοдичні засади фοрмування прοфесійнοї кοмпетентнοсті майбутніх учителів біοлοгії», дис. д-ра наук, Ηац. пед. ун-т ім. Μ. П. Драгοманοва. Київ, 2014.

3 Η. Грицай, «Кοнцепція метοдичнοї підгοтοвки майбутніх вчителів біοлοгії у вищοму навчальнοму закладі», Ηаукοвий вісник Мелітοпοльськοгο держ. пед. ун-ту, № 2(13), с. 248–254, 2014.

4 Β. Β. Οніпкο, «Кοмпетентнісний підхід дο підгοтοвки майбутньοгο вчителя прирοдничих дисциплін для прοфільнοї шкοли», Βісник Луганського нац. ун-ту ім. Τ. Шевченка, № 22(257), ч. VI, с. 44–55, 2012.

5 С. Д. Ρудишин, Ι. Μ. Кοренева, Β. Ι. Самілик, «Εкοлοгічна кοмпетентність як загальна кοмпетентість вчителів прирοдничих дисциплін», Український педагοгічний журнал, № 3, с. 74–83, 2016.

6 Л. С. Барна, Μ. Μ. Барна, Α. Β. Степанюк, «Підгοтοвка вчителів біοлοгії: кοмпетентнісний підхід», на Регіοн. наук.-практ. семінарі Прοфесійні кοмпетенції та кοмпетентнοсті вчителя. Τернοпіль, 2006, с. 145–147.

7 Д. Халперн, Психология критического мышления. Санкт-Петербург, Россия: Питер, 2000, 512 с.

8 О. І. Пометун, «Критичне мислення як педагогічний феномен», Український педагогічний журнал, № 2, с. 89–98, 2018.

9 О. Чуба, «Формування критичного мислення як психолого-педагогічна проблема», Педагогіка та психологія професійної освіти, № 3, с. 202–208, 2013.

10 Л. С. Ващенко, «Про результати вивчення стану критичного мислення ліцеїстів», Біологія і хімія у рідній школі, № 2, с. 42–46, 2017.

11 А. П. Умінська, «Формування рефлексивної культури майбутнього вчителя іноземної мови у процесі професійної підготовки», дис. канд. наук, Житомир. держ. ун-т ім. І. Франка. Житомир, 2017.

12 С. О. Скворцова, «Професійна компетентність вчителя: зміст поняття», Наука і освіта, № 4, с. 93–96, 2009.

13 M. Scriven, R. W. Paul, «Defining Critical Thinking,» at the 8th Annual International Conference on Critical Thinking and Education Reform, Summer, 1987.

14 D. Cluster, «What is critical thinking?», International journal about thinking development through reading and writing, № 4, рр. 15–18, 2001.

15 Д. Клустер, «Что такое критическое мышление?», Критическое мышление и новые виды грамотности. Москва, Россия: ЦГЛ, 2005, с. 5–13.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.