Роль післядипломної педагогічної освіти у формуванні готовності вчителів природничих спеціальностей до розвитку підприємницької компетентності старшокласників
Анотація
Інноваційні процеси в освітній галузі визначають зростання ролі післядипломної педагогічної освіти у формуванні готовності вчителів природничих спеціальностей до розвитку підприємницької компетентності у старшокласників. У статті визначено складові індивідуальної освітньої траєкторії педагогів у системі післядипломної освіти, що поєднує формальну, неформальну та інформальну освіту. Такі складові дають можливість реалізувати навчання впродовж життя, що передбачає не тільки підвищення рівня педагогічної майстерності за допомогою курсів підвищення кваліфікації, а й організацію неперервної самоосвіти, самореалізації та самовдосконалення з урахуванням індивідуальних професійних цілей, потреб, мотивів, інтересів педагога, а також мети і завдань освітньої організації. Окреслено перспективи впровадження хютагогіки у системі післядипломної педагогічної освіти та визначено індикатори сформованості готовності вчителів до розвитку підприємницької компетентності старшокласників: зростання самоорганізованості педагога, прояв лідерських якостей, уміння розв’язувати конфліктні ситуації, швидко приймати рішення в умовах невизначеності, гнучко підходити до сприйняття процесів реформування освітньої галузі, працювати в команді, стимулювати й мотивувати старшокласників до навчання, навчавти через досвід та аналіз життєвих ситуацій. Визначено, що післядипломна освіта працює над трансформацією усталених норм, порядків, стереотипів на користь інноваційному проектуванню власної професійної траєкторії розвитку педагогів, що базується на засадах вільного вибору, творчого прояву та самовдосконалення.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Інформаційний бюлетеннь «Про чисельність та склад педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти Міністерства освіти і науки, інших міністерств і відомств та приватних закладів (2018/2019 та 2019/2020 н.р.)», Державна наукова установа «Інститут освітньої аналітики». Київ, Україна, 2020, 357 с.
Післядипломна педагогічна освіта в умовах децентралізації та модернізації: регіональний аспект: монографія; В. Є. Береки, Ред. Хмельницький, Україна: ФОП Мельник А. А., 2017, с. 97–110.
В. Олійник, В. Семиченко, Л. Пуховська [та ін.], «Наукові засади розроблення прогностичної моделі розвитку післядипломної освіти в Україні», Післядипломна освіта в Україні, № 1, с. 18–23, 2007.
В. Бондар, «Моделювання дидактичних явищ у перепідготовці керівників шкіл», Радянська школа, № 6, с. 10–13, 1985.
Л. І. Даниленко, «Застосування компетентнісного підходу в системі післядипломної педагогічної освіти», Післядипломна освіта в Україні, № 1, с. 14–16, 2009.
Г. Єльникова, «З досвіду організації підвищення кваліфікації керівників загальноосвітніх навчальних закладів», Післядипломна освіта в Україні, № 2, с. 66–69, 2002.
Н. І. Клокар, «Управління обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти: теорія і практика». Київ, Україна: Міленіум, 2004, 218 с.
В. Луговий, Управління освітою: навч. посіб. для слухачів, аспірантів, докторантів спец. «Державне управління». Київ, Україна: Вид-во УАДУ, 1997, 302 с.
Л. Покроєва, «Роль обласного інституту післядипломної педагогічної освіти в модернізації освіти в Україні», Освіта на Луганщині, № 2(19), с. 50–54, 2003.
Л. Пуховська, «Стратегія розвитку професіоналізму педагогів на зламі століть», Післядипломна освіта в Україні, № 2, с. 29–32, 2002.
Т. М. Сорочан, Підготовка керівників шкіл до управлінської діяльності: теорія та практика: монографія. Луганськ, Україна: Знання, 2005, 384 с.
Верховна Рада України. (2014, Лип. 01). Закон № 1556-VII «Про вищу освіту». [Електронний ресурс].
Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18/ed20140701#n1265
Верховна Рада України. (1999, Трав. 13). Закон № 651-XIV «Про загальну середню освіту». [Електронний ресурс].
Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14
Міністерство освіти і науки України (2000, Листоп. 17). Наказ № 535 «Про затвердження Положення про республіканський (Автономної Республіки Крим), обласні та Київський і Севастопольський міські інститути післядипломної педагогічної освіти. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0651-01.
«Global report on adult learning and education». [Електронний ресурс]. UNESDOC. Цифровая библиотека.
Доступно: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000186431?posIn Set= 1&queryId=N-EXPLORE-73bc303a-9c2c-4568-af4d-5fcc1ffdd1fc.
Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс].
Доступно: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.
Кабінет Міністрів України (2019, Серп. 21). Постанова № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників» (Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників). [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF
Н. С. Мартинова, «Досвід використання активних методів навчання в системі неформальної туристичної освіти», Вісник Луганського національного університету ім. Т. Шевченка, № 10(173), с. 38–43, 2009.
Л. Б. Лук’янова, «Концептуальні засади формування законодавства у галузі освіти дорослих», Актуальні проблеми професійної орієнтації та професійного навчання населення в умовах соціально-економічної нестабільності, на VIІ Міжнар. наук.-практ. конф. (28 жовт. 2014 р., м. Київ): у 2 ч.; уклад.: Л. М. Капченко, С. О. Тарасюк, Л. Г. Авдєєв та ін. Київ, Україна: ІПК ДСЗУ, 2014, ч. 2, 248 с., с. 52–59.
С. Лобода, «Обеспечение качества в образовании взрослых: вопросов больше, чем ответов». [Электронный ресурс]. Адукатар, № 1(28), с. 16–21, 2018.
Доступно: http://adukatar.net/wp-content/uploads/2019/06/5.pdf
Г. Веремейчик, «Неформальна освіта в Білорусі». [Електронний ресурс]. Адукатар, № 2(18), с. 2–8, 2010.
Доступно: http://adukatar.net/chasopis-adukatar-18-2010/
Н. К. Куриш, «Формування підприємницької компетентності вчителів природничих спеціальностей у системі післядипломної педагогічної», RS Global: International Journal of Innovative Technologies in Social Science. Warsaw, 9(21), Desember, р. 21–26, 2019.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.