Корекція розвитку дітей з інтелектуальними порушеннями засобами фізичного виховання

Віктор Гладуш, Алла Висоцька, Сергій Дубовський

Анотація


У статті висвітлено основні результати проведеного нами дослідження. Обгрунтовано доцільність запровадження комплексу спеціальних вправ у систему фізичного виховання школярів з інтелектуальними порушеннями, що сприятиме зростанню адаптивних можливостей їх організму. Метою дослідження було посилення корекційного впливу на розвиток школярів засобами фізичного виховання та оновлення структури і змісту відповідної роботи. На основі теоретичного аналізу наукової літератури та вивчення досвіду роботи спеціальних закладів освіти було визначено основні труднощі фізичного розвитку школярів з інтелектуальними порушеннями, зокрема – розвитку загальної моторики та дрібної моторики рук. Емпіричне дослідження стану розвитку моторики учнів здійснювалося за такими показниками, як швидкість і точність рухів. Обстеження рухів дітей проводилося у два етапи: дослідження стану розвитку дрібної моторики рук і окремо – стану розвитку загальної моторики. Контрольні зрізи проводились як перед проведенням експериментального навчання, так і після його завершення. Змістом експериментального навчання стало впровадження у навчальний процес запропонованого нами комплексу вправ і завдань з розвитку та вдосконалення рухових якостей, а також розвитку дрібної моторики рук. Застосування відповідних організаційно-методичних прийомів передбачало посилення корекційного спрямування фізичного виховання учнів. При виборі необхідних методичних прийомів та засобів навчання ми керувалися необхідністю розвитку у школярів таких якостей, як спритність, швидкість, координація, рівновага, орієнтування у просторі, – тобто тих показників моторики, які зазвичай є недостанью розвиненими у дітей даної категорії. Отримані під час проведення контрольних тестових завдань результати демонструють динаміку розвитку дрібної моторики рук та загальної моторики, покращення рухових якостей, що свідчить про достатню ефективність запропонованого нами комплексу вправ та завдань

Ключові слова


учні з інтелектуальними порушеннями; фізичне виховання; корекція; координація рухів; дрібна моторика рук; загальна моторика.

Повний текст:

PDF

Посилання


І. Г. Єременко, К. М. Турчинська, Л. С. Вавіна, та В. М. Синьов, Основи спеціальної дидактики. Київ, Україна: Рад. школа, 1975.

Р. Д. Бабенкова, и Л. Ð?. Боброва, «ОÑобенноÑти координации движений учащихÑÑ Ñ Ð´ÐµÑ„ÐµÐºÑ‚Ð°Ð¼Ð¸ в развитии (глухих, умÑтвенно отÑталых и Ñ Ñ†ÐµÑ€ÐµÐ±Ñ€Ð°Ð»ÑŒÐ½Ñ‹Ð¼Ð¸ параличами)», ДефектологиÑ, â„– 3, Ñ. 3–17, 1987.

Ð’. Б. Галкина, и Ð. Ю. Хомутова, Ð?Ñпользование физичеÑких упражнений по развитию мелкой моторики пальцев рук при коррекции нарушений речи у учащихÑÑ Ð½Ð°Ñ‡Ð°Ð»ÑŒÐ½Ñ‹Ñ… клаÑÑов, ДефектологиÑ, â„– 3, Ñ. 37–42, 1999.

В. Г. Григоренко, Г. В. Сермеев, и Б. Г. Шеремет, Теория и методика физического воспитания инвалидов. Одесса, Украина, 1991, Ч. 2.

В. І. Грицюк, «Активізація корекційно-виховної роботи в допоміжній школі засобами рухливих ігор», автореф. дис. канд. наук. Київ, 2000.

А. А. Дмитриев, Развитие и коррекция двигательной сферы детей с интеллектуальными нарушениями. Красноярск, Россия, 2002.

Н. А. Козленко, «Особенности двигательный нарушений у учеников вспомогательной школы и коррекция их средствами физической культуры (на первоначальном этапе обучения)», дис. канд. наук. Киев, 1962.

Н. А. Козленко, Физическое воспитание учащиехся вспомогательной школы. Киев, Украина: Рад. шк., 1987.

В. М. Мозговой, Развитие и коррекция двигательных функций учащихся с нарушениями интеллекта в процессе физического воспитания. Москва, Россия: Альфа, 2004.

С. Б. Раку, «Коррекция психомоторных нарушений у умственно отсталых школьников в пубертанном периоде», дис. канд. наук. Одесса, 1997.

Типова освітня програма початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 1–2 класів з порушеннями інтелектуального розвитку [Електронний ресурс]. Київ, Україна, 2019. Доступно: https://mon.gov.ua.

В. В. Тищенко, «Дослідження рухового контролю у зв’язку з підготовкою розумово відсталих дошкільників до оволодіння письмом», Дефектологія, № 1, с. 8–9, 2002.

Б. Г. Шеремет, Основы физического воспитания во вспомогательной школе. Одесса, Украина: ПДПУ, 1996.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.