Співвідносний розвиток здоров'язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури та здорового способу життя у дзеркалі елліністичної традиції пайдеї

Василь Федорець

Анотація


У статті на основі ідей антропологізації, онтологізації, трансдисциплінарності та методологічно-ціннісної рефлексії елліністичної традиції пайдеї, давньогрецької медицини і філософії, а також сучасних концепцій формуються способи вдосконалення методології розвитку здорового способу життя – значущого аспекту реалізації здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури в умовах післядипломної освіти. Методологічно-ціннісне осмислення елліністичних концептів є ефективною стратегією та педагогічною умовою концептуалізації, антропологізації, професіоналізації, інтелектуалізації, аксіологізації, гуманізації, технологізації, екзистенціоналізації, методологізації здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури та здорового способу життя. Формується гіпотеза ймовірного існування в елліністичному світі феномену, наближеного за своєю структурою, смислами і функціями до компетентності, на основі чого презентується концепт «архекомпетентності». Висловлюється ідея про те, що концепція здорового способу життя первинно розроблялася як особлива антропологічно-ціннісна, гармонійна та природовідповідна онтологія, а також неусвідомлено формувалася як архекомпетентність. Формується концепція компетентнісно-здоров’язбережувальної гармонізації, яа визначає здоровий спосіб життя і здоров’язбережувальну компетентність як взаємопов’язані феномени, що сприяють формуванню соціальної стабільності та сталого розвитку. Це – методологічна умова, що визначає шляхи підвищення ефективності формування та удосконалення здорового способу життя через розкриття його, як онтології, формування, як компетентності, актуалізації ціннісно-смислової та телеологічної сутності, як вітальності (життєвості), природи людини (φύσις του άνθρωπου), повсякденності й турботи про себе (epimelēsthai sautou), а також виокремлення ієрархічно структурованих та практично орієнтованих стратегій, тактик, дій. У здоровому способі життя, в сенсі системорганізуючій якості, виокремлюється його онтологічний статус. На основі використання уявлень про онтологічну специфіку здорового способу життя він структурується з виділенням технологічно (практично) і вітально орієнтованих характеристик чи концептуально-смислових детермінант. Ці характеристики – методичні умови формування стратегій, цінностей, інтерпретацій, розумінь, професійних візій, на основі яких можуть розроблятися нові тпа удосконалюватися вже існуючі практики, технології, підходи, методики розвитку здорового способу життя. Нами виокремлюються такі актуальні стратегії розвитку здорового способу життя, як природовідповідність і поліонтологічність особистості, смислотворення, розкриття темпоральної, рухової та тілесної онтологій, турботи про себе, самопізнання, гармонізації «конкуретних онтологій» та стратегій тощо

Ключові слова


здоровий спосіб життя; здоров’язбережувальна компетентність учителя фізичної культури; післядипломна освіта; онтологізація; антропологізація; архекомпетентність; гуманізація; Концепція «Нова українська школа»; педагогіка здоров’я; методологія; турбота про

Повний текст:

PDF

Посилання


Н. Б. Бриленок, «Здоровый образ жизни: социально-философский аналіз», дис. канд. наук; Саратовский нац. исследовательский гос. ун-т им. Н. Г. Чернышевского, 2018, 145 с.

Гиппократ, Афоризмы. Мосмква, Россия: Эксмо, 2009, 400 с. (Серия «Антология мудрости»).

С. Дацюк, Онтологизации. [Электронный ресурс]. Киев, Украина, 2009. Доступно: http://www.uis.kiev.ua/xyz/o.htm.

Диоген Лаэртский, О жизни, учениях и изречениях знаменитых философов; А. Ф. Лосев, Ред. Москва, Россия: Мысль, 1979, Кн. 8, с. 332–346. (Философское наследие).

Л. Ю. Дудорова, «Педагогічні умови формування потреби в здоровому способі життя майбутніх учителів у процесі фізичного виховання», автореф. дис. канд. наук; Вінниц. держ. пед. ун-т ім. М. Коцюбинського. Вінниця, Україна, 2009, 20 с.

Ð?. Ð?ллич, ОÑвобождение от школ. ПропорциональноÑÑ‚ÑŒ и Ñовременный мир: фрагм. из работ разных лет; Т. Шанин, Ред.; пер. Ñ Ð½ÐµÐ¼. Ðœ. Чередниченко; пер. Ñ Ð°Ð½Ð³Ð». Ю. Турчаниновой, Э. ГуÑинÑкого. МоÑква, РоÑÑиÑ: ПроÑвещение, 2006, 160 Ñ.

М. М. Ібрагімов, «Грецька Пайдея у сучасній фізкультурно-спортивній експлікації (до проблеми становлення «спортософії»)», Вісник Житомирського держ. ун-ту ім. Івана Франка, Вип. 1, с. 9–17, 2014.

В. Йегер, Пайдейя. Воспитание античного грека; пер. с нем. М. Н. Ботвинника. Москва, Россия: Греко-латин. кабинет Ю. А. Шичалина, 1997, Т. 2, 336 с.

В. П. Кошелев, А. М. Адаменко, А. В. Шпанка, «Пифагор: от здорового образа жизни до основ медицины», [Электронный ресурс], Медицинское образование и профессиональное развитие, № 2(16), с. 61–67, 2014.

Доступно:file:///C:/Documents%20and%20Settings/User/%D0%9C%D0%BE%D0%B8%20%

D0%B4%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%8B/Downloads/pifagor-ot-zdorovogo-obraza-zhizni-do-osnov-meditsiny.pdf.

А. Ф. Лосев, Очерки античного символизма и мифологии. Москва, Россия: Мысль, 1993, 962 с.

Г. Лотце, ОÑÐ½Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð¿Ñ€Ð°ÐºÑ‚Ð¸Ñ‡ÐµÑкой филоÑофии; пер. Ñ Ð½ÐµÐ¼. Я. ОгуÑ. Санкт-Петербург, РоÑÑиÑ: тип. Ðœ. Ð?. Румша, 1882, 87 Ñ.

Ð.-Ð?. Марру, Ð?ÑÑ‚Ð¾Ñ€Ð¸Ñ Ð²Ð¾ÑÐ¿Ð¸Ñ‚Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð² античноÑти (ГрециÑ); пер. Ñ Ñ„Ñ€. МоÑква, РоÑÑиÑ: Греко-латин. каб. Ю. Ð. Шичалина, 1998, 425 Ñ.

С. Ðœ. ÐеаполитанÑкий, [Электронный реÑурÑ], ОнтологичеÑкий менеджмент. От онтологии ÑƒÐ¿Ñ€Ð°Ð²Ð»ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð´Ð¾ ÑƒÐ¿Ñ€Ð°Ð²Ð»ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð¾Ð½Ñ‚Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ñ–Ñми. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд. решениÑ. ДоÑтупно: https://avidreaders.ru/author/s-m-neapolitanskiy/

Н. Носов, Виртуальная психология. Москва, Россия: Аграф, 2000, 432 с.

X. Ортега-и-ГаÑÑет, Ð?збранные труды; пер. Ñ Ð¸Ñп.; A. M. Руткевич, Ред. МоÑква, РоÑÑиÑ: ВеÑÑŒ Мир, 1997, 704 Ñ.

А. Печчеи, Человеческие качества. Москва, Россия: Прогресс, 1985, 302 с.

Ðœ. Д. Петраш, Ð?. Р. Муртазина, «ПонÑтие "здоровый образ жизни" в пÑихологичеÑких иÑÑледованиÑх», ПÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð¸ педагогика: веÑтник Санкт-ПетебургÑкого гоÑ. ун-та, Т. 8, вып. 2, Ñ. 152–165, 2018.

Платон, Диалоги; пер. с др. гр. С. Я. Шейнман-Тонштейн; А. Ф. Лосев, Ред. Москва, Россия: Мысль, 1986, Т. 98, 607 с. (Философское наследие).

Платон, СочинениÑ: в 4 Ñ‚.; Ð. Ф. ЛоÑев и Ð’. Ф. ÐÑмуÑ, Ред.; пер. Ñ Ð´Ñ€. гр. Санкт-Петербург, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во СПб. ун-та; Ð?зд-во Олега Ðбышко, 2007, Т. 3, ч. 1, 752 Ñ.

Дж. Равен, О. Н. Ярыгин, А. А. Коростелев, «Компетентология: от праксеологии до социокибернетики», Азимут научных исследований: педагогика и психология, Т. 6, № 1(18), с. 167–175, 2017.

Е. С. Садовников, В. Н. Гуляхин, О. Е. Андрющенко, «Здоровый образ жизни молодежи: механизм мыследеятельности в системе заботы о себе», Учебные записки университета им. П. Ф. Лесгафта, № 111, с. 214–159, 2014.

І. Д. Смолякова, «Формування здорового способу життя студентів у системі фізичного виховання вищого технічного навчального закладу», автореф. дис. канд. наук; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, Україна, 2010, 21 с.

С. А. Ступницька, «Реалізація здорового способу життя – сучасні практичні підходи до комплексного застосування засобів фізичної реабілітації та фізичного виховання у дітей з патологією опорно-рухової системи», Науковий часопис Нац. пед. ун-ту ім. М. П. Драгоманова, 2017, с. 336–339. (Серія 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)»).

П. Тиллих, Ð?збранное. Ð¢ÐµÐ¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ ÐºÑƒÐ»ÑŒÑ‚ÑƒÑ€Ñ‹; пер. О. Я. Зоткиной. МоÑква, РоÑÑиÑ, 1995, Ñ. 216–235.

А. Дж. Тойнби, Постижение истории. Москва, Россия: Прогресс, 1991, 736 с.

Ф. М. Федорець, «Антропологічно-ціннісне осмислення феномену Суботи в контексті формування методології та методики розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури в умовах післядипломної освіти», Вісник Житомирського держ. ун-ту ім. Івана Франка: наук. журн. Педагогічні науки, Вип. 3(94), с. 98–106, 2018.

В. М. Федорець, «Концептуалізація антропологічної моделі здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури», Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць, Вип. 5(34), с. 137–178, 2017. (Серія «Педагогічні науки»).

Ð?. Г. Фихте, Ðазначение человека: ÑочинениÑ: в 2 Ñ‚. Санкт-Петербург, РоÑÑиÑ, 1993, Т. 2.

М. Фуко, «Технологии себя», Логос, № 2(65), с. 96–122, 2008.

М. Хайдеггер, «Письмо о гуманизме», Время и бытие. Москва, Россия, 1993, с. 196.

М. Хайдеггер, Учение Платона об истине, [Электронный ресурс]; пер. с нем. В. Бибихина. Доступно: http://www.bibikhin.ru/uchenie_platona_ob_istine.

Й. Хёйзинга, Тени завтрашнего днÑ. Человек и культура. Затемненный мир: ÑÑÑе; пер. Ñ Ð½Ð¸Ð´ÐµÑ€Ð»., ÑоÑÑ‚. и предиÑл. Д. Ð’. СильвеÑтров; Ð?. Г. Кравцов, Ред.; ком. Д. Э. Харитонович. Санкт-Петербург, РоÑÑиÑ: Ð?зд. Ð?вана Лимбаха, 2017, 456 Ñ.

О. Шпенглер, Закат Европы. Очерки морфологии мировой истории. Т. 1. Гештальт и действительность; пер. с нем., вступ. ст. и примеч. К. А. Свасьяна. Москва, Россия: Мысль, 1993, 663 с.

К. Ясперс, Всемирная история философии. Введение. Санкт-Петербург: Наука, 2000, с. 49.

C. Abraham, G. Kok, H. P. Schaalma, А. Luszczynska, «Health promotion», Handof applied psychology; P. R. Martin, F. M. Cheung, M. С. Knowles, M. Kyrios, L. Littlefield, J. B. Overmier, J. M. Prieto, Еds. Chichester, UK: Wiley, р. 83–111, 2011.

А. Antonovsky, «The salutodenic model as a theory to guide health promotion», Health promotion international, Vol. 11, ą 1, р. 11–18, 1996.

М. Daniel, «Harris and Sharon Guten. Health-Protective Behavior: An Exploratory Study», Journal of Health and Social Behavior, Vol. 20, № 1, р. 17–29, 1979.

E. L. Deci, R. M. Ryan, «Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development and health», Canadian Psychology, Vol. 49, № 3, р. 182–185, 2008.

А. Luszczynska, М. Hagger, «Health Behavior», Assessment in health psychology; Y. Benyaamini, M. Johnstone, E. C. Karademas, Еds. Boston, Hogrefe Publishing, Vol. 2, р. 60–72, 2016. (Psychological Assessment – Science and Practice).

В. Sparagon, М. Friedman, W. Breall, et al, «Type A behavior and coronary herosclerosis», Atherosclerosis, Vol. 156, р. 145–149, 2001.

S. N. Walker, K. R. Schrist, N. J. Pender, «The health-promoting lifestyle profile: development and psychometric characteristics», Nursing Research, № 36, р. 76–81, 1987.

S. N. Walker, D. M. Hill-Polerecky, Psychometric evaluation of the Health-Promoting Lifestyle Profile II. Unpublished manuscript. Nebraska: University of Nebraska Medical Center, 1996, р. 120–126.

R. H. Lotze, Kleine Schriften zur Psychologie Text; Eingel. mit Materialien zur Rezeptionsgeschichte versehen von Reinhardt Pester. Berlin: Dt. Verl. der Wiss., 1989, 256 p.

P. Tillich, Kairos. The protestant era. Chicago, 1957, с. 32–51.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.