Теоретико-методологічні проблеми моніторингу якості освіти
Анотація
У статті розглянуто результати наукових досліджень проблеми моніторингу якості освіти, а також проаналізовано й узагальнено різні наукові підходи. Проаналізовано показники й критерії моніторингу якості освіти та ефективного менеджменту у закладі освіти в сучасних умовах. Моніторинг якості освіти розглядається як процедура систематичного збору інформації щодо важливих аспектів і досягнень освіти на різних рівнях освітнього менеджменту (локальному, регіональному, національному) з метою безперервного відстеження, визначення і коригування стану освіти та прогнозування її розвитку. Моніторинг та його критерії трактуються науковцями по-різному, незважаючи на чималу кількість педагогічних досліджень. Розглянуто проблеми та завдання моніторингу. Розкрито сутнісні риси ефективного управління освітнім процесом, враховуючи вітчизняний та зарубіжний досвід. Узагальнено та систематизовано ті важливі аспекти освіти, які мають відстежуватися у процесі моніторингу: 1) інноваційність змісту та форм організації освітнього процесу у закладі освіти. 2) реалізація в освітньому процесі методів, форм і засобів розвитку у школярів креативності і творчого мислення. 3) реалізація особистісно орієнтованого підходу. 4) професійна підготовленість й готовність до інноваційної діяльності викладацького складу. 5) втілення інформаційно-комунікаційних технологій управління якістю освіти тощо. Сюди віднесемо також групу показників, за якими проводиться оцінювання стану функціонування закладу як соціально-педагогічної системи: 1) показники успішності науково-пізнавальної діяльності учнів, рівень їх академічних досягнень у навчальній й позашкільній діяльності; 2) показники розвитку та саморозвитку учнів – інтелектуального, творчого, духовно-етичного, соціально-комунікативного. Серед останніх можуть бути відзначені інтелектуальні навички, набуті у результаті вивчення навчальних дисциплін: аналіз і синтез, абстрактне мислення, системне мислення, креативне мислення тощо
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Г. В. Єльникова, Т. А. Борова, О. М. Касьянова, Г. А. Полякова та ін., Адаптивне управління: сутність, характеристика, моніторингові системи; Г. В. Єльникова; Ред. Чернівці, Україна: Технодрук, 2009, 572 с.
І. Зязюн, «Гуманістична стратегія теорії і практики навчального процесу», Рідна школа, № 8, с. 8–12, 2000.
Л. М. Калініна, «Управління новою українською школою. Порівняльна характеристика концептуальних змін», Директор школи, № 1/2(793/794), січень, 2017.
Л. М. Карамушка, Психологія управління закладами середньої освіти. Київ, Україна: Ніка-центр, 2000, 332 с.
Ю. А. Конаржевский, Менеджмент и внутришкольное управление. Москва, Россия: Образ. центр «Педагогический поиск», 1999, 224 с.
В. Г. Кремень, «Яку людину має готувати освіта: на чому слід зосередити увагу, модернізовуючи освітню діяльність», Директор школи, ліцею, гімназії, № 5, с. 4–7, 2006.
В. С. Лазарев, Системное развитие школы; изд. 2-е. Москва, Россия: Пед. общество России, 2003, 304 с.
О. Лебедєв, «Теоретична модель управління якістю освіти». [Електронний ресурс]. Сучасна освіта: Освіта.ua. Доступно: http://osvita.ua/school/manage/1402/.
В. Луговий, Педагогічна освіта в Україні: структура, функціонування, тенденції розвитку; О. Г. Мороз, Ред. Київ, Україна: МАУП, 1994, 196 с.
В. Е. Лунячек, «Якість освіти в Україні: проблеми становлення», Управління школою, № 16, с. 1725, 2008.
В. І. Маслов, «Наукові засади визначення змісту підвищення кваліфікації та підготовки керівників загальноосвітніх навчальних закладів», Післядипломна освіта в Україні, № 2, с. 63–66, 2002.
А. М. Моисеев, О. М. Моисеева, Основы стратегического управления школою. Москва, Россия: Пед. общество России, 2008, 253 с.
О. В. Овчарук, «Напрями реформування змісту освіти: загальноєвропейські підходи до формування компетентiсно орієнтованого змісту шкільної освіти», Відкритий урок, № 7/8, с. 54–57, 2004.
Л. П. Одерій, Основи системи контролю якості навчання. Київ, Україна: ІСДО, 1995, 132 с.
В. В. Олійник, В. Ю. Биков, В. О. Гравіт, Д. А. Новікова та ін., Підвищення кваліфікації керівників освіти за дистанційною формою навчання; В. В. Олійник; Ред. Київ, Україна: Логос, 2006, Т. 1, 408 с.
Н. М. Островерхова, Феномен аналізу якості уроку як педагогічної системи. [Електронний ресурс]. Доступно: www.rusnauka.com/6_NITSHB_2011/ Pedagogica/2_80505.doc.htm.
М. М. Рожко, Г. М. Ерстенюк, В. В. Капечук, М. О. Іванців, «Освітній процес і система управління якістю освіти у підготовці медичних фахівців»: на XIV Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю, присвяч. 60-річчю ТДМУ «Сучасні підходи до вищої медичної освіти в Україні». Тернопіль, Україна, 2017, с. 68–71.
О. Я. Савченко, «Управління якістю шкільної освіти у контексті державної освітньої політики», Моделі інноваційного розвитку школи: на наук.-практ. конф. (м. Київ, 25–30 жовт. 2009 р.). Київ, Україна: Арт Економі, 2010, с. 15–312.
І. Л. Сіданіч, О. Кислашко, Християнська педагогіка. Київ, Україна: Духовна вісь, 2015, 510 с.
Т. Ð?. Шамова, Т. Ðœ. Давыденко, ДеÑтельноÑÑ‚ÑŒ учителей по формированию ÑиÑтемы качеÑтва знаний учащихÑÑ ÐºÐ°Ðº объект внутришкольного управлениÑ. МоÑква; Белгород, РоÑÑиÑ: БГПÐ?, 1993, 86 Ñ.
Е. А. Ямбург, «Модернізація управлінської системи, або Формування єдиного інформаційного простору школи», Управління освітою, № 23, с. 115, 2004.
Я. К. Яхнін, Сучасні підходи до якості освіти. Київ, Україна: Наук. думка, 2006, 143 с.
G. Bruggencate, C.t.: Maken schoolleiders het verschil? Onderzoek naar de invloed van schoolleiders op de schoolresultaten. Enschede (PrintPartners B.V.Ipskamp), 2009.
M. Dammann, «Die Rolle der Schulleitung bei derSchul-und Unterrichtsentwicklung», Schulentwicklung zwischen Autonomie und Kontrollе. S. 48–53.
J. Scheerens, C. Glas, &, S. M. Thomas: Educational evaluation, assessment, and monitoring – a systematic approach. Lisse (Swets & Zeitlinger), 2003.
Wie Schulleitungen an der Entwicklung des Schulsystems mitwirken, Schulentwicklung zwischen Autonomie und Kontrollе. S. 42–47.
H. Meyer: Die Rolle der Schulleitung bei der Unterrichtsentwicklung, Vortragsskript zur Auftaktveranstaltung für die amtsbegleitende Qualifizierung schulischer Führungskräfte in Halle, Sachsen-Anhalt, Carl von Ossietzky Universität Oldenburg.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.