Наукові основи розвитку критичного мислення керівника закладу загальної середньої освіти в системі післядипломної педагогічної освіти України
Анотація
У статті зазначено, що сучасний етап реформування освіти передбачає суттєві зміни в організації освітнього простору в системі загальної середньої освіти, спрямовані на розвиток особистості, громадянина, фахівця; у контексті завдань, передбачених нормативними документами, одним із ключових є розвиток критичного мислення усіх учасників освітнього процесу; підкреслено, що ефективним даний процес стане за умови першочергової зміни філософії мислення керівника закладу освіти як лідера, що веде за собою, мотивує педагогічний колектив, здобувачів освіти та батьків до зростання. У межах детального аналізу наукової психолого-педагогічної літератури вітчизняних та зарубіжних учених конкретизовано сутність критичного мислення як інтелектуальної навички особистості ХХІ ст., спрямованої на виявлення проблеми, пошук шляхів її вирішення, формулювання гіпотез, здійснення їх об’єктивної оцінки, прийняття рішень та усвідомлення власної відповідальності; обґрунтовано, що критичне мислення виявляється у здатності людини не піддаватися впливу чужих думок, об’єктивно оцінювати та відстоювати свою позицію, ретельно обмірковувати власні рішення, зважувати всі аргументи; уточнено основні компоненти критичного мислення: майстерність, відповідальність, самостійність, самокоригування, гнучкість. У статті представлено компаративний аналіз терміну «критичне мислення» крізь призму багатогранності; уточнено і визначено змістове наповнення поняття «критичне мислення керівника закладу загальної середньої освіти», а саме: у формулюванні визначення розставлено акцент, що це активний процес інтелектуальної діяльності керівника, який передбачає змістовний аналіз управлінської проблеми, перевірку її фактичності та логічної послідовності, розгляд контексту, пошук альтернатив, їх об’єктивна оцінка, прийняття виваженого рішення з максимальним усвідомленням наслідків і відповідальності.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ; Ірпінь, Україна: ВТФ «Перун», 2005, 1728 с.
Н. В. Вукіна, Н. П. Дементієвська, Критичне мислення: як цього навчати. Харків, Україна: Основа; Триада +, 2007, 112 с.
Дж. Дьюи, Психология и педагогика мышления. Москва, Россия: Лабиринт, 1999, 186 с.
Д. Клустер, «Что такое критическое мышление?», Критическое мышление и новые виды грамотности. Москва, Россия: ЦГЛ, 2005, с. 5–13.
А. Кроуфорд, В. Саул, С. Метьюз, Д. Макінстер, Технології розвитку критичного мислення учнів; О. І. Пометун, Ред. Київ, Україна: Плеяди, 2006, 220 с.
О. І. Пометун, І. М. Сущенко, Основи критичного мислення. Дніпро, Україна: ЛІРА, 2016, 156 с.
В. Л. Савельєв, В. В. Ільїн, «Критичне мислення як умова продуктивної освіти», Європейські педагогічні студії, Вип. 5/6, с. 126–135, 2015.
С. О. Терно, «Роль критичного мислення у громадянському вихованні на уроках історії», Наукові праці історичного факультету Запорізького нац. ун-ту, Вип. 35, с. 374–382, 2013.
О. Тягло, «Чи потрібне критичне мислення українській школі?», Практична медіаграмотність: міжнародний досвід та українські перспективи, на П’ятій між нар. наук.-метод. конф. Київ, Україна: Центр Вільної Преси, Академія укр. преси, 2017, с. 60–64.
Д. Халперн, Психология критического мышления. Санкт-Петербург, Россия: Питер, 2000, 512 с.
R. H. Ennis, «Critical Thinking Assessment», Hampton Press, 2003.
М. Lipman, Thinking in education. New York, USA: Cambridge University Press, 1984.
R. Paul, «Critical Thinking: What Every Person Needs to Survive in a Rapidly», Changing World. Santa Rosa. Ca: Foundation for Critical Thinking, 1993.
М. Scriven, R. Paul, «Defining Critical Thinking. Summer», National Council for Excellence in Critical Thinking, 1987.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.