Формування державної освітньої політики щодо трансформації професійної підготовки та професійної діяльності жінок в Україні в умовах війни і повоєнний період

Ольга Чернякова

Abstract


У статті розглянуто основи формування державної освітньої політики щодо трансформації професійної підготовки та професійної діяльності жінок в Україні в умовах війни і повоєнний період та запропоновано відповідні механізми її реалізації. Визначено пріоритетні напрями регулювання ринку праці та зайнятості жінок, їх професійної підготовки та професійної діяльності в умовах війни і повоєнний період. Наголошено на необхідності розроблення механізму удосконалення ринку праці та зайнятості жіночого населення в Україні в умовах воєнного стану та у поствоєнний період на загальнодержавному, регіональному та місцевому рівні. При цьому особливої уваги заслуговує узгодження та реалізація стратегічних рішень, здатних забезпечити регулювання ринку праці та зайнятості населення в цілому, покращення якості трудового потенціалу, а також розширення сегментів інноваційної зайнятості та забезпечення збалансованості ринку праці та освітніх послуг, враховуючи значну кількість жінок, які стають головними годувальницями сімей, інтегруються в нові професійні сфери або повертаються до роботи після перерви, спричиненої війною. Закцентовано увагу на концептуальних основах модернізації професійної підготовки та професійної діяльності жінок в Україні, організації діяльності профорієнтаційних служб і центрів професійної кар’єри, запобіганні масовому безробіттю та трудовій міграції. Визначено основні напрями професійної підготовки та професійної діяльності жінок в Україні та головні пріоритетні завдання закладів та установ освіти на сучасному етапі реформування професійної освіти і навчання в Україні. Проаналізовано європейський досвід та можливості його адаптації в українських реаліях.


Keywords


державна політика; управління; механізми; безробіття; ринок праці та освітніх послуг; професійна освіта; навчання жінок; гендерний підхід; працевлаштування; виробничий персонал; воєнний стан; поствоєнний період; зайнятість

References


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

Верховна Рада України. (2005, Верес. 08). Закон № 2866-IV. «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2866-15#Text

Верховна Рада України. (2012, Лип. 05). Закон № 5067-VI «Про зайнятість населення». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5067-17#Text

Кабінет Міністрів України. (2024, Листоп. 15). Постанова № 1302 «Про реалізацію експериментального проекту щодо організації професійного навчання жінок для працевлаштування у сферах, де вони були традиційно недостатньо представлені». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1302-2024-%D0%BF#Text

Міністерство розвитку громад та територій України. (2025, Лют. 28). Наказ № 376 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0380-25#Text

Ukraine businesses hire more women and teens amid labor shortages. Reuters. 2024. [Online]. Available: https://www.reuters.com/world/europe/ukraine-businesses-hire-more-women-teens-labour-shortages-bite-2024-09-12/ Application date: September 05, 2025.

S. R.Haasler, &, K. Gottschall, «Still a perfect model? The gender impact of vocational training in Germany», Journal of Vocational Education & Training, vol. 67(1), pp. 78–92, 2015. https://doi.org/10.1080/13636820.2014.922118

Technical Education Matters. The Technical and Vocational Education Initiative (TVEI) 1983–1997. 2011. [Online]. Available: https://technicaleducationmatters.org Application date: September 05, 2025.

D. P. Thunqvist, A. H. Tønder, &, K. Reegård, «A tale of two reforms: Institutional change in vocational education and training in Norway and Sweden in the 1990s», Journal of Education Policy, vol. 34(2), рр. 193–210, 2019. https://doi.org/10.1080/10.1177/1474904118823104

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

Verkhovna Rada Ukrainy. (2005, Veres. 08). Zakon № 2866-IV. «Pro zabezpechennia rivnykh prav ta mozhlyvostei zhinok i cholovikiv». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2866-15#Text (in Ukrainian).

Verkhovna Rada Ukrainy. (2012, Lyp. 05). Zakon № 5067-VI «Pro zainiatist naselennia». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5067-17#Text (in Ukrainian).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2024, Lystop. 15). Postanova № 1302 «Pro realizatsiiu eksperymentalnoho proektu shchodo orhanizatsii profesiinoho navchannia zhinok dlia pratsevlashtuvannia u sferakh, de vony buly tradytsiino nedostatno predstavleni». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1302-2024-%D0%BF#Text (in Ukrainian).

Ministerstvo rozvytku hromad ta terytorii Ukrainy. (2025, Liut. 28). Nakaz № 376 «Pro zatverdzhennia Pereliku terytorii, na yakykh vedutsia (velysia) boiovi dii abo tymchasovo okupovanykh Rosiiskoiu Federatsiieiu». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0380-25#Text (in Ukrainian).

Ukraine businesses hire more women and teens amid labor shortages. Reuters. 2024. [Online]. Available: https://www.reuters.com/world/europe/ukraine-businesses-hire-more-women-teens-labour-shortages-bite-2024-09-12/ Application date: September 05, 2025. (in English).

S. R. Haasler, &, K. Gottschall, «Still a perfect model? The gender impact of vocational training in Germany», Journal of Vocational Education & Training, vol. 67(1), pp. 78–92, 2015. https://doi.org/10.1080/13636820.2014.922118 (in English).

Technical Education Matters. The Technical and Vocational Education Initiative (TVEI) 1983–1997. 2011. [Online]. Available: https://technicaleducationmatters.org Application date: September 05, 2025. (in English).

D. P. Thunqvist, A. H. Tønder, &, K. Reegård, «A tale of two reforms: Institutional change in vocational education and training in Norway and Sweden in the 1990s», Journal of Education Policy, vol. 34(2), рр. 193–210, 2019. https://doi.org/10.1080/10.1177/1474904118823104 (in English).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.