Когнітивно-афективна складова моделі психологічної готовності фахівців соціальної сфери до партнерства
Abstract
У статті здійснено теоретичне обґрунтування когнітивно-афективної складової як ключового структурного елементу моделі психологічної готовності фахівців соціальної сфери до партнерства на рівні громади. Актуальність дослідження зумовлена соціальними викликами, які вимагають від фахівців високої адаптивності, емоційної компетентності, когнітивної гнучкості та здатності до ефективної міжособистісної взаємодії в умовах міжсекторального співробітництва. Виокремлено, що саме когнітивно-афективна сфера дозволяє забезпечити баланс між емоційною стабільністю та здатністю до конструктивного прийняття рішень у стресових ситуаціях, що є визначальним для підтримки довіри, взаємоповаги та ефективної командної динаміки. У роботі проаналізовано сучасні наукові підходи до розуміння когнітивної та афективної складових у структурі професійної готовності, а також виокремлено ключові характеристики, що визначають її вплив на партнерську взаємодію: емоційну саморегуляцію, емпатію, рефлексивність, стресостійкість та емоційну відкритість. Теоретичною основою виступили положення когнітивної психології, теорії емоційного інтелекту, моделі психологічної безпеки та гнучкого управління. Запропонована авторська концептуалізація когнітивно-афективної складової психологічної готовності дозволяє глибше зрозуміти внутрішні механізми ефективної взаємодії фахівців у соціальному партнерстві. Модель акцентує увагу на важливості розвитку емоційної компетентності не як ізольованої риси, а як динамічного процесу, тісно пов’язаного з когнітивною рефлексією. Зазначено, що інтеграція таких компонентів забезпечує не лише особистісну ефективність, а й підвищує якість міжінституційної взаємодії. Сформульовано перспективні напрями подальших емпіричних досліджень і практичного впровадження моделі у програмах професійного розвитку кадрів соціальної сфери.
Keywords
Full Text:
PDF (Українська)References
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES
M. Westhoff, S. Heshmati, B. Siepe, et al., «Psychological flexibility and cognitive-affective processes in young adults’ daily lives», Scientific Reports, vol. 14, Art. no. 8182, 2024. https://doi.org/10.1038/s41598-024-58598-3
H. Huang, H. Kou, «Learning agility, self-efficacy, and resilience as pathways to mental health in higher education: insights from a mixed-methods study», Frontiers in Psychology, vol. 16, Art. no. 1528066, 2025. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2025.1528066
T.-Y. Naqach, F. Chaouki, «Exploring the power of psychological empowerment in boosting workforce agility in SMEs», International Journal of Accounting, Finance, Auditing, Management and Economics, vol. 4, no. 5-2, pp. 1–21, 2023. https://doi.org/10.5281/zenodo.8388142
D. Te'eni, «A Cognitive-Affective Model Of Organizational Communication For Designing IT», MIS Quarterly, vol. 25, no. 2, pp. 251–312, 2001. https://doi.org/10.2307/3250931
M. Ahmad, «Strengthening Large-Scale Agile Teams: The Interplay of High-Quality Relationships, Psychological Safety, and Learning From Failures», Journal of Software: Evolution and Process, vol. 37, Art. no. e2759, 2025. https://doi.org/10.1002/smr.2759
N. Carriedo, O. A. Rodríguez-Villagra, S. Moguilner, J. P. Morales-Sepulveda, D. Huepe-Artigas, V. Soto, D. Franco-O’Byrne, A. Ibáñez, T. A. Bekinschtein, and D. Huepe, «Cognitive, emotional, and social factors promoting psychosocial adaptation: a study of latent profiles in people living in socially vulnerable contexts», Frontiers in Psychology, vol. 15, Art. no. 1321242, 2024. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1321242
A. Alami, M. Zahedi, and O. Krancher, «The role of psychological safety in promoting software quality in agile teams», Empirical Software Engineering, vol. 29, Art. no. 119, 2024. https://doi.org/10.1007/s10664-024-10512-1
S. Thorgren, E. Caiman, «The Role of Psychological Safety in Implementing Agile Methods across Cultures», Research-Technology Management, vol. 62, no. 2, pp. 31–39, 2019. https://doi.org/10.1080/08956308.2019.1563436
М. К. Весоловська, В. Я. Карковська, «Emotional intelligence in change management: the key to organizational resilience and flexibility», Academic Visions, no. 36, 2024. https://doi.org/10.5281/zenodo.14186260
Л. Головко, В. Худинець, Т. Головко, «Проєктна діяльність у територіальних громадах (на прикладі Колочавської територіальної громади Закарпатської області)», Демографія та соціальна економіка, № 1(59), с. 35–54, 2025. https://doi.org/10.15407/dse2025.01.035
S. G. Hofmann, G. J. Asmundson, & A. T. Beck, «The science of cognitive therapy», Behavior Therapy, vol. 44, no. 2, pp. 199–212, 2013. https://doi.org/10.1016/j.beth.2009.01.007
L. Prieto, & M. F. Talukder, «Resilient Agility: A Necessary Condition for Employee and Organizational Sustainability», Sustainability, vol. 15, Art. no. 1552, 2023. https://doi.org/10.3390/su15021552
ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED
M. Westhoff, S. Heshmati, B. Siepe, et al., «Psychological flexibility and cognitive-affective processes in young adults’ daily lives», Scientific Reports, vol. 14, Art. no. 8182, 2024. https://doi.org/10.1038/s41598-024-58598-3 (in English).
H. Huang, H. Kou, «Learning agility, self-efficacy, and resilience as pathways to mental health in higher education: insights from a mixed-methods study», Frontiers in Psychology, vol. 16, Art. no. 1528066, 2025. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2025.1528066 (in English).
T.-Y. Naqach, F. Chaouki, «Exploring the power of psychological empowerment in boosting workforce agility in SMEs», International Journal of Accounting, Finance, Auditing, Management and Economics, vol. 4, no. 5-2, pp. 1–21, 2023. https://doi.org/10.5281/zenodo.8388142 (in English).
D. Te'eni, «A Cognitive-Affective Model Of Organizational Communication For Designing IT», MIS Quarterly, vol. 25, no. 2, pp. 251–312, 2001. https://doi.org/10.2307/3250931 (in English).
M. Ahmad, «Strengthening Large-Scale Agile Teams: The Interplay of High-Quality Relationships, Psychological Safety, and Learning From Failures», Journal of Software: Evolution and Process, vol. 37, Art. no. e2759, 2025. https://doi.org/10.1002/smr.2759 (in English).
N. Carriedo, O. A. Rodríguez-Villagra, S. Moguilner, J. P. Morales-Sepulveda, D. Huepe-Artigas, V. Soto, D. Franco-O’Byrne, A. Ibáñez, T. A. Bekinschtein, and D. Huepe, «Cognitive, emotional, and social factors promoting psychosocial adaptation: a study of latent profiles in people living in socially vulnerable contexts», Frontiers in Psychology, vol. 15, Art. no. 1321242, 2024. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1321242 (in English).
A. Alami, M. Zahedi, and O. Krancher, «The role of psychological safety in promoting software quality in agile teams», Empirical Software Engineering, vol. 29, Art. no. 119, 2024. https://doi.org/10.1007/s10664-024-10512-1 (in English).
S. Thorgren, E. Caiman, «The Role of Psychological Safety in Implementing Agile Methods across Cultures», Research-Technology Management, vol. 62, no. 2, pp. 31–39, 2019. https://doi.org/10.1080/08956308.2019.1563436 (in English).
M. K. Vesolovska, V. Ya. Karkovska, «Emotional intelligence in change management: the key to organizational resilience and flexibility», Academic Visions, no. 36, 2024. https://doi.org/10.5281/zenodo.14186260 (in English).
L. Holovko, V. Khudynets, T. Holovko, «Proiektna diialnist u terytorialnykh hromadakh (na prykladi Kolochavskoi terytorialnoi hromady Zakarpatskoi oblasti)», Demohrafiia ta sotsialna ekonomika, № 1(59), s. 35–54, 2025. https://doi.org/10.15407/dse2025.01.035 (in Ukrainian).
S. G. Hofmann, G. J. Asmundson, & A. T. Beck, «The science of cognitive therapy», Behavior Therapy, vol. 44, no. 2, pp. 199–212, 2013. https://doi.org/10.1016/j.beth.2009.01.007
L. Prieto, & M. F. Talukder, «Resilient Agility: A Necessary Condition for Employee and Organizational Sustainability», Sustainability, vol. 15, Art. no. 1552, 2023. https://doi.org/10.3390/su15021552
Refbacks
- There are currently no refbacks.