Батьківська участь як чинник демократизації освітнього середовища

Лариса Боброва

Abstract


Стаття присвячена аналізу батьківської участі як важливого чинника демократизації освітнього середовища в контексті сучасних реформ в Україні. Підкреслюється, що активне залучення батьків до освітнього процесу сприяє формуванню довіри, відкритості, взаємоповаги та спільної відповідальності між школою, сім’єю й громадою. Теоретичні підходи до аналізу проблеми ґрунтуються на ідеях партнерства та громадянської участі, які дозволяють розглядати школу як відкриту систему взаємодії. У статті представлено результати емпіричного дослідження, проведеного з використанням авторської онлайн-анкети, які демонструють позитивні кореляції між рівнем інформованості батьків, відкритістю школи до діалогу, довірою та якістю взаємодії. Показано, що змістовна та відповідальна участь батьків у прийнятті рішень, плануванні й оцінюванні освітніх процесів є важливою умовою розвитку демократичної культури школи. Водночас виявлено недостатній рівень волонтерської активності, що вказує на потребу у створенні сприятливих умов для розширення громадянської участі у шкільному середовищі. Актуальність дослідження визначається потребою переосмислення ролі батьків як активних суб’єктів освітнього процесу, здатних впливати на його якість і спрямованість. Демократизація освіти розглядається як формування взаєморозуміння, поваги до прав усіх учасників і готовності до спільного прийняття рішень. Нормативно-правову основу участі батьків становлять положення Закону України «Про освіту» та Концепції Нової української школи, які наголошують на важливості взаємодії школи, родини та громади у створенні відкритого, інклюзивного й справедливого освітнього простору.


Keywords


демократизація освіти; батьківська участь; освітнє середовище; партнерство сім’ї і школи; культура діалогу; взаєморозуміння; громадянська активність.

References


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

Л. Боброва, «Батьківська участь в освіті дитини як чинник їхнього взаєморозуміння в умовах освітніх змін», Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць. Серія «Педагогічні науки», вип. 33(62), с. 76–91, 2025. https://doi.org/10.58442/3041-1831-2025-33(62)-76-91

Л. Боброва, «Актуальні форми участі батьків – носіїв громадської думки щодо освіти дітей у системі "сім’я – школа"», Проблеми політичної психології, № 15(29), с. 165–177, 2024. https://doi.org/10.33120/popp-Vol15-Year2024-152

Л. Горбунова, «Трансформативне навчання дорослих: поворот до "цілісного розуміння" людини», Філософія освіти. Philosophy of Education, № 1(20), с. 97–127, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://enpuirb.udu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/66899bc2-8d7e-4c85-95c9-5eaa12172f04/content Дата звернення: Верес. 05, 2025.

Л. Ковальчук, «Батьківська участь як чинник партнерства в умовах Нової української школи», Психологія і суспільство, № 3(81), с. 58–67, 2020.

Г. М. Куц, «Демократичні принципи в освітньому процесі: політико-культурний контекст», Вісник НЮУ «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія, № 2(37), с. 46–56, 2018. https://doi.org/10.21564/2075-7190.37.133427

Т. Матусевич, Л. Колесник, «Демократія в освіті: ідеальне буття чи педагогічна реальність?», Філософія освіти. Philosophy of Education, № 1(24), с. 115–127, 2019. https://doi.org/10.31874/2309-1606-2019-24-1-115-127

Л. Л. Ордіна, «Демократичні цінності як фактор мотиваційного забезпечення культуротворчого середовища ВНЗ», Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка, № 3(27), ч. 2, с. 142–146, 2009. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ela.kpi.ua/items/76eedf4b-8024-4c15-9bc1-7ef6d78e779d Дата звернення: Верес. 05, 2025.

Демократична школа. Європейський центр імені Вергеланда. 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://wergelandcentre.org/content/uploads/2020/02/Tool-for-Democratic-School-Development-web-Ukrainian.pdf Дата звернення: Верес. 05, 2025.

І. Постоленко, «Демократизація освітнього процесу в Україні», Психолого-педагогічні проблеми сільської школи, № 22, с. 67–71, 2007. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppps_2007_22_13 Дата звернення: Верес. 05, 2025.

В. О. Сухомлинський, Розмова з молодим директором. Вибрані твори (Т. 4); О. Г. Дзеверін, Ред. Київ, Україна : Рад. шк., 1976–1977. [Електронний ресурс]. Доступно: http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/ukr0000012787 Дата звернення: Верес. 05, 2025.

P. R. Carr, &, D. Zyngier, Can education make a difference? Experimenting with, and experiencing democracy in education. Charlotte, NC: Information Age Publishing, 2012. https://doi.org/10.13140/2.1.3320.2566

J. L. Epstein, School, family, and community partnerships: Preparing educators and improving schools. Boulder, CO: Westview Press, 2001.

J. L. Epstein, M. G. Sanders, B. S. Simon, K. C. Salinas, N. R. Jansorn, &, F. L. Van Voorhis, School, family, and community partnerships: Your handbook for action (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Corwin Press. 2002.

J. Goodall, &, C. Montgomery, «Parental involvement to parental engagement: A continuum», Educational Review, vol. 66, іs. 4, рр. 399–410, 2014. https://doi.org/10.1080/00131911.2013.781576

K. V. Hoover-Dempsey, J. M. T. Walker, &, H. M. Sandler, «Why do parents become involved? Research findings and implications», The Elementary School Journal, vol. 106, іs. 2, рр. 105–130, 2005. https://doi.org/10.1086/499194

Starting Strong V. Transitions from Early Childhood Education and Care to Primary Education. Paris: OECD Publishing, 2017. https://doi.org/10.1787/9789264276253-en

C. L. Sugawara, J. C. R. Hermoso, E. A. Delale, K. Hoffman, &, D. Lupšić, «Parental involvement in an emerging democracy: The case of Croatia», Advances in Social Work, vol. 13(1), рр. 191–206, 2012. https://doi.org/10.18060/1965

C. Smrekar, & L. Cohen-Vogel, «The voices of parents: Rethinking the intersection of family and school», Peabody Journal of Education, vol. 76(2), pp. 75–100, 2001. https://doi.org/10.1207/S15327930PJE7602_5

Y. Waghid, Pedagogy out of bounds: Untamed variations of democratic education. Rotterdam: Sense Publishers. 2014. https://doi.org/10.1007/978-94-6209-616-5

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

L. Bobrova, «Batkivska uchast v osviti dytyny yak chynnyk yikhnoho vzaiemorozuminnia v umovakh osvitnikh zmin», Visnyk pisliadyplomnoi osvity: zb. nauk. prats. Seriia «Pedahohichni nauky», vyp. 33(62), s. 76–91, 2025. https://doi.org/10.58442/3041-1831-2025-33(62)-76-91 (in Ukrainian).

L. Bobrova, «Aktualni formy uchasti batkiv – nosiiv hromadskoi dumky shchodo osvity ditei u systemi "simia – shkola"», Problemy politychnoi psykholohii, № 15(29), s. 165–177, 2024. https://doi.org/10.33120/popp-Vol15-Year2024-152 (in Ukrainian).

L. Horbunova, «Transformatyvne navchannia doroslykh: povorot do "tsilisnoho rozuminnia" liudyny», Filosofiia osvity. Philosophy of Education, № 1(20), s. 97–127, 2017. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://enpuirb.udu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/66899bc2-8d7e-4c85-95c9-5eaa12172f04/content Data zvernennia: Veres. 05, 2025. (in Ukrainian).

L. Kovalchuk, «Batkivska uchast yak chynnyk partnerstva v umovakh Novoi ukrainskoi shkoly», Psykholohiia i suspilstvo, № 3(81), s. 58–67, 2020. (in Ukrainian).

H. M. Kuts, «Demokratychni pryntsypy v osvitnomu protsesi: polityko-kulturnyi kontekst», Visnyk NIuU «Iurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho». Seriia: Filosofiia, filosofiia prava, politolohiia, sotsiolohiia, № 2(37), s. 46–56, 2018. https://doi.org/10.21564/2075-7190.37.133427 (in Ukrainian).

T. Matusevych, L. Kolesnyk, «Demokratiia v osviti: idealne buttia chy pedahohichna realnist?», Filosofiia osvity. Philosophy of Education, № 1(24), s. 115–127, 2019. https://doi.org/10.31874/2309-1606-2019-24-1-115-127 (in Ukrainian).

L. L. Ordina, «Demokratychni tsinnosti yak faktor motyvatsiinoho zabezpechennia kulturotvorchoho seredovyshcha VNZ», Visnyk NTUU «KPI». Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika, № 3(27), ch. 2, s. 142–146, 2009. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://ela.kpi.ua/items/76eedf4b-8024-4c15-9bc1-7ef6d78e779d Data zvernennia: Veres. 05, 2025. (in Ukrainian).

Demokratychna shkola. Yevropeiskyi tsentr imeni Verhelanda. 2017. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://wergelandcentre.org/content/uploads/2020/02/Tool-for-Democratic-School-Development-web-Ukrainian.pdf Data zvernennia: Veres. 05, 2025. (in Ukrainian).

I. Postolenko, «Demokratyzatsiia osvitnoho protsesu v Ukraini», Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly, № 22, s. 67–71, 2007. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppps_2007_22_13 Data zvernennia: Veres. 05, 2025. (in Ukrainian).

V. O. Sukhomlynskyi, Rozmova z molodym dyrektorom. Vybrani tvory (T. 4); O. H. Dzeverin, Red. Kyiv, Ukraina : Rad. shk., 1976–1977. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/ukr0000012787 Data zvernennia: Veres. 05, 2025. (in Ukrainian).

P. R. Carr, &, D. Zyngier, Can education make a difference? Experimenting with, and experiencing democracy in education. Charlotte, NC: Information Age Publishing, 2012. https://doi.org/10.13140/2.1.3320.2566 (in English).

J. L. Epstein, School, family, and community partnerships: Preparing educators and improving schools. Boulder, CO: Westview Press, 2001. (in English).

J. L. Epstein, M. G. Sanders, B. S. Simon, K. C. Salinas, N. R. Jansorn, &, F. L. Van Voorhis, School, family, and community partnerships: Your handbook for action (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Corwin Press. 2002. (in English).

J. Goodall, &, C. Montgomery, «Parental involvement to parental engagement: A continuum», Educational Review, vol. 66, іs. 4, рр. 399–410, 2014. https://doi.org/10.1080/00131911.2013.781576 (in English).

K. V. Hoover-Dempsey, J. M. T. Walker, &, H. M. Sandler, «Why do parents become involved? Research findings and implications», The Elementary School Journal, vol. 106, іs. 2, рр. 105–130, 2005. https://doi.org/10.1086/499194 (in English).

Starting Strong V. Transitions from Early Childhood Education and Care to Primary Education. Paris: OECD Publishing, 2017. https://doi.org/10.1787/9789264276253-en (in English).

C. L. Sugawara, J. C. R. Hermoso, E. A. Delale, K. Hoffman, &, D. Lupšić, «Parental involvement in an emerging democracy: The case of Croatia», Advances in Social Work, vol. 13(1), рр. 191–206, 2012. https://doi.org/10.18060/1965 (in English).

C. Smrekar, & L. Cohen-Vogel, «The voices of parents: Rethinking the intersection of family and school», Peabody Journal of Education, vol. 76(2), pp. 75–100, 2001. https://doi.org/10.1207/S15327930PJE7602_5 (in English).

Y. Waghid, Pedagogy out of bounds: Untamed variations of democratic education. Rotterdam: Sense Publishers. 2014. https://doi.org/10.1007/978-94-6209-616-5 (in English).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.