Когнітивно-рефлексивні стратегії саморегуляції та професійного зростання викладача: потенціал когнітивно-поведінкового підходу

Валентина Балахтар, Катерина Павленок

Abstract


У статті розглянуто когнітивно-рефлексивні стратегії саморегуляції як психологічний ресурс розвитку професійної автономності викладача закладу вищої освіти. Здійснено теоретико-методологічний аналіз сучасних підходів до вивчення автономності, саморегуляції та когнітивно-рефлексивних процесів у професійній діяльності педагога. Визначено, що у межах мотиваційно-потребового, гуманістичного, когнітивно-поведінкового, соціально-когнітивного, рефлексивно-практичного та суб’єктно-вчинкового підходів автономність розглядається як інтегральна характеристика зрілої особистості викладача, що ґрунтується на усвідомленості, відповідальності та внутрішній мотивації. Теоретично обґрунтовано потенціал когнітивно-поведінкового підходу у моделюванні когнітивно-рефлексивних стратегій саморегуляції. Наведено ключові механізми когнітивно-поведінкової моделі (когнітивна реструктуризація, самоспостереження, поведінкові експерименти, емоційна регуляція, розвиток психологічної гнучкості) та запропоновано чотирирівневу модель саморегуляції «4S»: усвідомити, структурувати, змінити, підтримати. Показано, що застосування цих стратегій сприяє формуванню метакогнітивної обізнаності, емоційної стійкості, ініціативності й самоефективності викладача. Доведено, що когнітивно-поведінковий підхід може слугувати теоретико-методологічною основою для розвитку професійної автономності у вищій освіті, оскільки поєднує рефлексивне осмислення професійного досвіду з практичною саморегуляцією поведінки. Визначено перспективи подальших досліджень, пов’язані з емпіричною перевіркою ефективності КПТ-орієнтованих програм професійного розвитку та створенням цифрових інструментів підтримки рефлексивного навчання викладачів


Keywords


автономність викладача; саморегуляція; когнітивно-рефлексивні стратегії; когнітивно-поведінковий підхід; професійне зростання; психологічна гнучкість

References


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

О. І. Бондарчук, П. М. Пінчук, «Професійна автономність науково-педагогічних працівників як індикатор їх суб’єктивного благополуччя», Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць. Серія «Соціальні та поведінкові науки», вип. 13(42), с. 54–70, 2020. https://doi.org/10.32405/2522-9931-2020-13(42)-54-70

О. Булвінська, «Професійний розвиток викладачів в умовах кадрової автономії університетів: європейський досвід», Освітологічний дискурс, т. 36, № 1, с. 161–184, 2022. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.19

A. T. Beck, Cognitive therapy: Basics and beyond (2nd ed.). The Guilford Press, 2011.

К. С. Павленок, «Соціально-психологічні механізми становлення автономності викладачів закладів вищої освіти в кризових умовах», Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць. Серія «Соціальні та поведінкові науки; Управління та адміністрування», вип. 33(62), с. 127–143, 2025. https://doi.org/10.58442/3041-1858-2025-33(62)-127-143

К. С. Павленок, «Психологічні особливості професійної діяльності викладачів закладів вищої освіти в кризових умовах», Теоретичні і прикладні проблеми психології та соціальної роботи, т. 2, № 3(62), с. 320–333, 2023. https://doi.org/10.33216/2219-2654-2023-62-3-2-320-333

F. Bouizzal, M. El Mourabit, Y. El Madhi, & M. L. Ouahidi, «Effectiveness of cognitive behavioral therapy (CBT) in reducing burnout among teachers in Morocco», Acta Biomedica, vol. 95, is. (5), e2024159, 2024. https://doi.org/10.23750/abm.v95i5.15663

Т. М. Засєкіна, «Освітня автономність учнів та інноваційна компетентність учителя як два взаємопов’язаних складники сучасного процесу навчання», Перспективи та інновації науки, № 3(49), с. 524–532, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/745527/ Дата звернення: Верес. 10, 2025.

N. Tuchina, V. Borysov, I. Podhurska, I. Kupina, N. Borysenko, «Developing learner autonomy via choosing a person’s educational pathway», Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, vol. 12(1), рр. 209–225, 2020. https://doi.org/10.18662/rrem/210

О. Герасимова, «Експлікація поняття "автономність"». Український педагогічний журнал, № 2, с. 50–56, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/168/126 Дата звернення: Верес. 10, 2025.

С. Паламар, Ю. Савченко, Є. Антипін, «Саморегуляція особистості як умова формування лідерських якостей майбутнього педагога», Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка, № 37(1), с. 61–69, 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/329/420 Дата звернення: Верес. 10, 2025.

В. А. Чернобровкіна, «Автономність особистості у контексті проблеми співвідношення внутрішніх і зовнішніх умов психічного розвитку», Проблеми загальної та педагогічної психології: зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України, № 5(ч 5), с. 314–318, 2003.

C. A. Yates, «Can teacher agency and autonomy ameliorate teacher attrition and shortage in the U.S.? An evaluation of K-12 teachers’ perspectives», Critical Questions in Education, vol. 16(1), рр. 17–33, 2025. https://eric.ed.gov/?id=EJ1460021

Q. Lin, &, X. Gao, «Exploring the predictors of teachers’ teaching autonomy: A three-level international study», Teaching and Teacher Education, vol. 135, рр. 104338, 2023. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104338

R. Ertürk, «The Effect of Teacher Autonomy on Teachers' Professional Dedication», International Journal of Psychology and Educational Studies, vol. 10(2), 494–507, 2023. [Online]. Available: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1381878.pdf Application date: September 05, 2025.

C.-Y. Chang, H.-C. Chen, &, C.-H. Lin, «Effects of autonomy support and emotion regulation on teacher burnout during the COVID-19 pandemic», Frontiers in Psychology, vol. 13, рр. 846290. 2022. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.846290

E. Namaziandost, M. Hosseini, F. R. Esfahani, &, M. Mehdizadeh, «A voyage of discovering the impacts of teacher immunity and emotion regulation on professional identity, autonomy, and work motivation in Iranian EFL landscape», BMC Psychology, vol. 12(1), р. 144, 2024. https://doi.org/10.1186/s40359-024-01544-9

Ha. C. Pressley, & D. T. Marshall, «Teacher voices matter: The role of teacher autonomy in enhancing job satisfaction and mitigating burnout», PLOS ONE, vol. 20(1), Article e0317471, 2025. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0317471

I. Katz, & А. Moè, «Exploring teachers’ psychological needs, motivating styles, emotion regulation and self-compassion: A comparative study before and during the COVID-19 lockdown», Teaching and Teacher Education, vol. 148, Article 104706, 2024. https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104706

J. Hopman, & T. Clark, «Finding a way: What crisis reveals about teachers’ emotional wellbeing and its importance for education», Education Sciences, vol. 13(11), р. 1141, 2023. https://doi.org/10.3390/educsci13111141

S. C. Hayes, K. D. Strosahl, &, K. G. Wilson, Acceptance and Commitment Therapy: The process and practice of mindful change (2nd ed.). The Guilford Press. 2012.

S. G. Hofmann, A. Asnaani, I. J. Vonk, A. T. Sawyer, &, A. Fang, «The efficacy of cognitive behavioral therapy: A review of meta-analyses», Cognitive Therapy and Research, vol. 36(5), рр. 427–440, 2012 https://doi.org/10.1007/s10608-012-9476-1

E. L. Deci, &, R. M. Ryan, Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Springer, 1985. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7

R. M. Ryan, &, E. L. Deci, Self-Determination Theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. The Guilford Press, 2017. https://doi.org/10.1521/978.14625/28806

D. A. Schön, The reflective practitioner: How professionals think in action. Basic Books, 1983.

F. A. J. Korthagen, «Inconvenient truths about teacher learning: Towards professional development 3.0», Teachers and Teaching, vol. 23(4), рр. 387–405, 2017. https://doi.org/10.1080/13540602.2016.1211523

A. Bandura, Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Prentice-Hall, 1986. [Online]. Available: https://psycnet.apa.org/record/1985-98423-000 Application date: September 05, 2025.

Н. В. Чепелєва, «Розвиток особистості у контексті психологічної герменевтики», Проблеми сучасної психології, № 1, с. 4–9, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pspz_2013_1_3 Дата звернення: Верес. 10, 2025.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

O. I. Bondarchuk, P. M. Pinchuk, «Profesiina avtonomnist naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv yak indykator yikh subiektyvnoho blahopoluchchia», Visnyk pisliadyplomnoi osvity: zb. nauk. prats. Seriia «Sotsialni ta povedinkovi nauky», vyp. 13(42), s. 54–70, 2020. https://doi.org/10.32405/2522-9931-2020-13(42)-54-70 (in Ukrainian).

O. Bulvinska, «Profesiinyi rozvytok vykladachiv v umovakh kadrovoi avtonomii universytetiv: yevropeiskyi dosvid», Osvitolohichnyi dyskurs, t. 36, № 1, s. 161–184, 2022. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.19 (in Ukrainian).

A. T. Beck, Cognitive therapy: Basics and beyond (2nd ed.). The Guilford Press, 2011. (in English).

K. S. Pavlenok, «Sotsialno-psykholohichni mekhanizmy stanovlennia avtonomnosti vykladachiv zakladiv vyshchoi osvity v kryzovykh umovakh», Visnyk pisliadyplomnoi osvity: zb. nauk. prats. Seriia «Sotsialni ta povedinkovi nauky; Upravlinnia ta administruvannia», vyp. 33(62), s. 127–143, 2025. https://doi.org/10.58442/3041-1858-2025-33(62)-127-143 (in Ukrainian).

K. S. Pavlenok, «Psykholohichni osoblyvosti profesiinoi diialnosti vykladachiv zakladiv vyshchoi osvity v kryzovykh umovakh», Teoretychni i prykladni problemy psykholohii ta sotsialnoi roboty, t. 2, № 3(62), s. 320–333, 2023. https://doi.org/10.33216/2219-2654-2023-62-3-2-320-333 (in Ukrainian).

F. Bouizzal, M. El Mourabit, Y. El Madhi, & M. L. Ouahidi, «Effectiveness of cognitive behavioral therapy (CBT) in reducing burnout among teachers in Morocco», Acta Biomedica, vol. 95, is. (5), e2024159, 2024. https://doi.org/10.23750/abm.v95i5.15663 (in English).

T. M. Zasiekina, «Osvitnia avtonomnist uchniv ta innovatsiina kompetentnist uchytelia yak dva vzaiemopoviazanykh skladnyky suchasnoho protsesu navchannia», Perspektyvy ta innovatsii nauky, № 3(49), s. 524–532, 2025. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/745527/ Data zvernennia: Veres. 10, 2025. (in Ukrainian).

N. Tuchina, V. Borysov, I. Podhurska, I. Kupina, N. Borysenko, «Developing learner autonomy via choosing a person’s educational pathway», Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, vol. 12(1), рр. 209–225, 2020. https://doi.org/10.18662/rrem/210 (in English).

O. Herasymova, «Eksplikatsiia poniattia "avtonomnist"». Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, № 2, s. 50–56, 2016. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/168/126 Data zvernennia: Veres. 10, 2025. (in Ukrainian).

S. Palamar, Yu. Savchenko, Ye. Antypin, «Samorehuliatsiia osobystosti yak umova formuvannia liderskykh yakostei maibutnoho pedahoha», Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika, № 37(1), s. 61–69, 2022. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/329/420 Data zvernennia: Veres. 10, 2025. (in Ukrainian).

V. A. Chernobrovkina, «Avtonomnist osobystosti u konteksti problemy spivvidnoshennia vnutrishnikh i zovnishnikh umov psykhichnoho rozvytku», Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii: zb. nauk. prats In-tu psykholohii im. H. S. Kostiuka APN Ukrainy, № 5(ch 5), s. 314–318, 2003. (in Ukrainian).

C. A. Yates, «Can teacher agency and autonomy ameliorate teacher attrition and shortage in the U.S.? An evaluation of K-12 teachers’ perspectives», Critical Questions in Education, vol. 16(1), рр. 17–33, 2025. https://eric.ed.gov/?id=EJ1460021 (in English).

Q. Lin, &, X. Gao, «Exploring the predictors of teachers’ teaching autonomy: A three-level international study», Teaching and Teacher Education, vol. 135, рр. 104338, 2023. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104338 (in English).

R. Ertürk, «The Effect of Teacher Autonomy on Teachers' Professional Dedication», International Journal of Psychology and Educational Studies, vol. 10(2), 494–507, 2023. [Online]. Available: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1381878.pdf Application date: September 05, 2025. (in English).

C.-Y. Chang, H.-C. Chen, &, C.-H. Lin, «Effects of autonomy support and emotion regulation on teacher burnout during the COVID-19 pandemic», Frontiers in Psychology, vol. 13, рр. 846290. 2022. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.846290 (in English).

E. Namaziandost, M. Hosseini, F. R. Esfahani, &, M. Mehdizadeh, «A voyage of discovering the impacts of teacher immunity and emotion regulation on professional identity, autonomy, and work motivation in Iranian EFL landscape», BMC Psychology, vol. 12(1), р. 144, 2024. https://doi.org/10.1186/s40359-024-01544-9 (in English).

Ha. C. Pressley, & D. T. Marshall, «Teacher voices matter: The role of teacher autonomy in enhancing job satisfaction and mitigating burnout», PLOS ONE, vol. 20(1), Article e0317471, 2025. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0317471 (in English).

I. Katz, & А. Moè, «Exploring teachers’ psychological needs, motivating styles, emotion regulation and self-compassion: A comparative study before and during the COVID-19 lockdown», Teaching and Teacher Education, vol. 148, Article 104706, 2024. https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104706 (in English).

J. Hopman, & T. Clark, «Finding a way: What crisis reveals about teachers’ emotional wellbeing and its importance for education», Education Sciences, vol. 13(11), р. 1141, 2023. https://doi.org/10.3390/educsci13111141 (in English).

S. C. Hayes, K. D. Strosahl, &, K. G. Wilson, Acceptance and Commitment Therapy: The process and practice of mindful change (2nd ed.). The Guilford Press. 2012. (in English).

S. G. Hofmann, A. Asnaani, I. J. Vonk, A. T. Sawyer, &, A. Fang, «The efficacy of cognitive behavioral therapy: A review of meta-analyses», Cognitive Therapy and Research, vol. 36(5), рр. 427–440, 2012 https://doi.org/10.1007/s10608-012-9476-1 (in English).

E. L. Deci, &, R. M. Ryan, Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Springer, 1985. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7 (in English).

R. M. Ryan, &, E. L. Deci, Self-Determination Theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. The Guilford Press, 2017. https://doi.org/10.1521/978.14625/28806 (in English).

D. A. Schön, The reflective practitioner: How professionals think in action. Basic Books, 1983. (in English).

F. A. J. Korthagen, «Inconvenient truths about teacher learning: Towards professional development 3.0», Teachers and Teaching, vol. 23(4), рр. 387–405, 2017. https://doi.org/10.1080/13540602.2016.1211523 (in English).

A. Bandura, Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Prentice-Hall, 1986. [Online]. Available: https://psycnet.apa.org/record/1985-98423-000 Application date: September 05, 2025. (in English).

N. V. Chepelieva, «Rozvytok osobystosti u konteksti psykholohichnoi hermenevtyky», Problemy suchasnoi psykholohii, № 1, s. 4–9, 2013. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pspz_2013_1_3 Data zvernennia: Veres. 10, 2025. (in Ukrainian).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.