Психологічна інтервенція як чинник професійної трансформації педагогічних працівників: програма підтримки в умовах освітніх змін

Ольга Просіна

Abstract


У статті представлено авторську програму психологічної підтримки професійної трансформації педагогічних працівників «Поруч із собою», створену як інтервенційний інструмент реагування на виклики кризового освітнього середовища. Встановлено, що професійна трансформація педагогів у сучасних реаліях супроводжується емоційним виснаженням, зміною ролей, необхідністю формування нової професійної ідентичності. Проаналізовано соціальний і психологічний контекст – повномасштабну війну, постпандемічні виклики, втому та нестабільність у сфері освіти. Визначено ключові теоретичні основи програми, які поєднують концепції трансформативного навчання, посттравматичного зростання, майндфулнесу та когнітивно-поведінкової терапії. Підкреслено значущість національного наукового доробку, зокрема досліджень Л. Карамушки (психологічна підтримка в умовах війни), О. Бондарчук (професійне благополуччя освітян), О. Брюховецької (ресурсність і толерантність у професійній діяльності). Наголошено на інноваційному характері програми, що включає п’ять модулів і спрямована на розвиток рефлексивності, саморегуляції, мотиваційної включеності, когнітивної гнучкості й ефективної соціальної взаємодії. Акцентовано увагу на змішаній методології емпіричного дослідження (n = 74), що охоплює психометричні методики, самоспостереження, t-тест та розрахунок розміру ефекту. Результати дослідження засвідчили статистично значущі позитивні зміни за всіма критеріями (p < 0,001), що свідчить про ефективність запропонованої інтервенції. Звернено увагу на потенціал інтеграції програми у систему післядипломної освіти та її адаптацію до потреб інших професійних спільнот, зокрема в соціальній, медичній та корпоративній сферах. Програма може розглядатися як ефективний засіб психологічного супроводу фахівців у період змін, що відповідає сучасним запитам системи освіти

Keywords


професійна трансформація; освітні зміни; психологічна інтервенція; емоційне вигорання; педагогічні працівники; майндфулнес; саморегуляція; когнітивна гнучкість; трансформативне навчання

References


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

О. Просіна, «Готовність педагогічних працівників до професійної трансформації: емпіричний аналіз психологічних чинників», Перспективи та інновації науки. Серія: Педагогіка, серія: Психологія, серія: Медицина, № 4(50), с. 813–826, 2025. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2025-4(50)-813-826

О. Просіна, «Психологічні механізми професійної трансформації педагогічних працівників у кризових умовах: теоретичний аналіз», Габітус, вип. 66, с. 378–382, 2024. [Електронний ресурс]. Доступно: http://habitus.od.ua/66-2024; https://doi.org/10.32782/2663-5208.2024.66.64 Дата звернення: Січ. 22, 2024.

Л. Карамушка, «Тренінгова програма "Як зберегти та підтримати психічне здоров’я освітнього персоналу в умовах війни"», на наук.-практ. конф. з міжнар. участю Українська психологія. ХХІ ст. Початок. (Дні української психології у Берліні). Київ, 2023, с. 83–88. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/735227/ Дата звернення: Січ. 22, 2024.

Л. Мазай, «Психологічні особливості ресурсного забезпечення професійного становлення майбутніх психологів», дис. д-ра філософії; Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. Умань, 2024.

І. Губеладзе, «Тренінгова програма гармонізації почуття власності», Psychological Prospects Journal, вип. 37, с. 40–54, 2021. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-37-40-54

С. Чижевський, І. Приходько, О. Колесніченко, Психологічний тренінг «Стратегія командувача», А. Б. Слодаря, Ред. Київ, Україна : Друкарня ІВЦ НГУ, 2016.

О. Бондарчук, Н. Пінчук, «Професійне психологічне благополуччя освітян та особливості його підтримки в кризових умовах сьогодення», Київський журнал сучасної психології та психотерапії, вип. 1(23), с. 5–14, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.researchgate.net/publication/374121009_Professional_psychological_well-being_of_educators_and_features_of_their_support_in_the_current_crisis_conditions Дата звернення: Січ. 22, 2024.

О. Брюховецька, «Формування толерантності до професійного стресу у керівників закладів середньої освіти», Вісник післядипломної освіти : зб. наук. праць. Серія «Соціальні та поведінкові науки», вип. 9(38), с. 10–24, 2019. https://doi.org/10.32405/2522-9931-9(38)-10-24

О. Брюховецька, «Асертивність як складова професійної толерантності керівників закладів загальної середньої освіти», Вісник післядипломної освіти : зб. наук. праць. Серія «Соціальні та поведінкові науки», вип. 8(37), с. 36–49, 2019. https://doi.org/10.32405/2522-9931-8(37)-36-49

Б. Біліловець, O. Нежинська, «Дослідження особливостей самоактуалізації особистості в умовах кризи та самооцінка психічного стану», Knowledge, Education, Law, Management, № 2(62), с. 71–77, 2024. [Електронний ресурс]. Доступно: https://kelmczasopisma.com/ua/viewpdf/11857 Дата звернення: Січ. 22, 2024.

O. O. Нежинська, O. В. Павлова, I. O. Петухова, «Програма тренінгового навчального заняття «конфлікти в умовах війни: діагностика та шляхи розв’язання», Габітус, № 57, с. 144–148, 2024. https://doi.org/10.32782/2663-5208.2024.57.23

I. Ievtushenko, S. Avramchenko, O. Nezhynska, N. Ortikova, & S. Khilko, «Psychologist's Resilience to Stress Factors: Exploring Psychological Peculiarities», Polish Psychological Bulletin, vol. 54, is. 3, pp. 169–177, 2023. [Online]. Available: https://journals.pan.pl/dlibra/publication/148049/edition/130131/content Дата звернення: Січ. 22, 2024.

S. M. Avramchenko, I. V. Ievtushenko, Y. M. Kaliuzhna, V. V. Levchenko, & O. O. Nezhynska, «Professional consciousness as a subjective component of a personal professional development», Journal of Intellectual Disability Diagnosis and Treatment, vol. 9, is. 5, pp. 536–545, 2021. https://doi.org/10.6000/2292-2598.2021.09.05.12

P. Avola, T. Soini-Ikonen, A. Jyrkiäinen, & V. Pentikäinen, «Interventions to teacher well-being and burnout A scoping review», Educational Psychology Review, vol. 37, is. 11, 2025. https://doi.org/10.1007/s10648-025-09986-2

D. A. Klingbeil, & T. L. Renshaw, «Mindfulness-Based Interventions for Teachers: A Meta-Analysis of the Emerging Evidence-Base», Teaching and Teacher Education, vol. 117, 2023. [Online]. Available: https://scispace.com/pdf/mindfulness-based-interventions-for-teachers-a-meta-analysis-yp4cso69cm.pdf Дата звернення: Січ. 22, 2024.

Jian Li, Eryong Xue, Yunshu He, «Investigating the Effect of Cognitive-Behavioral, Mindful-Based, Emotional-Based Intervention and Professional Training on Teachers' Job Burnout: A Meta-Analysis», Behavioral Sciences, vol. 13(10), 2023. https://doi.org/10.3390/bs13100803

Netra Raj Paudel, K. Prakash, Clas-Håkan Nygård, S. Neupane, «Effect of a mindfulness-based cognitive behavior therapy intervention on occupational burnout among school teachers», Frontiers in Psychiatry, vol. 15, 2024. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2024.1496205

B. Agyapong, P. Brett-MacLean, L. Burback, V.-I. Opoku Agyapong, Yifeng Wei, «Interventions to reduce stress and burnout among teachers: A scoping review», International Journal of Environmental Research and Public Health, vol. 20, is. 9, 2023. https://doi.org/10.3390/ijerph20095625

J. Mezirow, «Transformative Learning: Theory to Practice», New Directions for Adult and Continuing Education, vol. 74, pp. 5–12, 1997. [Online]. Available: https://www.ecolas.eu/eng/wp-content/uploads/2015/10/Mezirow-Transformative-Learning.pdf Application date: January 22, 2025.

C. Hoggan, "Transformative learning as a metatheory: Definition, criteria, and typology," Adult Education Quarterly, vol. 66, is. 1, pp. 57–75, 2015. https://doi.org/10.1177/0741713615611216

R. G. Tedeschi, & L. G. Calhoun, «Posttraumatic growth: Conceptual foundations and empirical evidence», Psychological Inquiry, vol. 15, is. 1, pp. 1–18, 2004. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/247504165 Application date: January 22, 2025.

О. В. Просіна, Програма психологічної підтримки професійної трансформації педагогічних працівників «Поруч із собою» (розроблена в межах формального експерименту для виконання магістерської програми за спеціальністю «Психологія»). Київ, Україна : Ун-т менедж. освіти НАПН України, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: http://umo.edu.ua/images/content/institutes/cipo/Центр/програми/корот/Опис_ППК_30_Тренінгова%20програма%20психологічної%20підтримки%20«Поруч%20із%20собою».pdf Дата звернення: Січ. 22, 2024.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

O. Prosina, «Hotovnist pedahohichnykh pratsivnykiv do profesiinoi transformatsii: empirychnyi analiz psykholohichnykh chynnykiv», Perspektyvy ta innovatsii nauky. Seriia: Pedahohika, seriia: Psykholohiia, seriia: Medytsyna, № 4(50), s. 813–826, 2025. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2025-4(50)-813-826 (in Ukrainian).

O. Prosina, «Psykholohichni mekhanizmy profesiinoi transformatsii pedahohichnykh pratsivnykiv u kryzovykh umovakh: teoretychnyi analiz», Habitus, vyp. 66, s. 378–382, 2024. [Elektronnyi resurs]. Dostupnо: http://habitus.od.ua/66-2024; https://doi.org/10.32782/2663-5208.2024.66.64 Data zvernennia: Sich. 22, 2024. (in Ukrainian).

L. Karamushka, «Treninhova prohrama "Iak zberehty ta pidtrymaty psykhichne zdorovia osvitnoho personalu v umovakh viiny"», na nauk.-prakt. konf. z mizhnar. uchastiu Ukrainska psykholohiia. ХХI st. Pochatok. (Dni ukrainskoi psykholohii u Berlini). Kyiv, 2023, s. 83–88. [Elektronnyi resurs]. Dostupnо: https://lib.iitta.gov.ua/735227/ Data zvernennia: Sich. 22, 2024. (in Ukrainian).

L. Mazai, «Psykholohichni osoblyvosti resursnoho zabezpechennia profesiinoho stanovlennia maibutnikh psykholohiv», dys. d-ra filosofii; Umanskyi derzh. ped. un-t imeni Pavla Tychyny. Uman, 2024. (in Ukrainian).

I. Hubeladze, «Treninhova prohrama harmonizatsii pochuttia vlasnosti», Psychological Prospects Journal, vyp. 37, s. 40–54, 2021. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-37-40-54 (in Ukrainian).

S. Chyzhevskyi, I. Prykhodko, O. Kolesnichenko, Psykholohichnyi treninh «Stratehiia komanduvacha», A. B. Slodaria, Red. Kyiv, Ukraina : Drukarnia IVTs NHU, 2016. (in Ukrainian).

O. Bondarchuk, N. Pinchuk, «Profesiine psykholohichne blahopoluchchia osvitian ta osoblyvosti yoho pidtrymky v kryzovykh umovakh sohodennia», Kyivskyi zhurnal suchasnoi psykholohii ta psykhoterapii, vyp. 1(23), s. 5–14, 2023. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://www.researchgate.net/publication/374121009_Professional_psychological_well-being_of_educators_and_features_of_their_support_in_the_current_crisis_conditions Data zvernennia: Sich. 22, 2024. (in Ukrainian).

O. Briukhovetska, «Formuvannia tolerantnosti do profesiinoho stresu u kerivnykiv zakladiv serednoi osvity», Visnyk pisliadyplomnoi osvity : zb. nauk. prats. Seriia «Sotsialni ta povedinkovi nauky», vyp. 9(38), s. 10–24, 2019. https://doi.org/10.32405/2522-9931-9(38)-10-24 (in Ukrainian).

O. Briukhovetska, «Asertyvnist yak skladova profesiinoi tolerantnosti kerivnykiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity», Visnyk pisliadyplomnoi osvity : zb. nauk. prats. Seriia «Sotsialni ta povedinkovi nauky», vyp. 8(37), s. 36–49, 2019. https://doi.org/10.32405/2522-9931-8(37)-36-49 (in Ukrainian).

B. Bililovets, O. Nezhynska, «Doslidzhennia osoblyvostei samoaktualizatsii osobystosti v umovakh kryzy ta samootsinka psykhichnoho stanu», Knowledge, Education, Law, Management, № 2(62), s. 71–77, 2024. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://kelmczasopisma.com/ua/viewpdf/11857 Data zvernennia: Sich. 22, 2024. (in Ukrainian).

O. O. Nezhynska, O. V. Pavlova, I. O. Petukhova, «Prohrama treninhovoho navchalnoho zaniattia «konflikty v umovakh viiny: diahnostyka ta shliakhy rozviazannia», Habitus, № 57, s. 144–148, 2024. https://doi.org/10.32782/2663-5208.2024.57.23 (in Ukrainian).

I. Ievtushenko, S. Avramchenko, O. Nezhynska, N. Ortikova, & S. Khilko, «Psychologist's Resilience to Stress Factors: Exploring Psychological Peculiarities», Polish Psychological Bulletin, vol. 54, is. 3, pp. 169–177, 2023. [Online]. Available: https://journals.pan.pl/dlibra/publication/148049/edition/130131/content Data zvernennia: Sich. 22, 2024. (in English).

S. M. Avramchenko, I. V. Ievtushenko, Y. M. Kaliuzhna, V. V. Levchenko, & O. O. Nezhynska, «Professional consciousness as a subjective component of a personal professional development», Journal of Intellectual Disability Diagnosis and Treatment, vol. 9, is. 5, pp. 536–545, 2021. https://doi.org/10.6000/2292-2598.2021.09.05.12 (in English).

P. Avola, T. Soini-Ikonen, A. Jyrkiäinen, & V. Pentikäinen, «Interventions to teacher well-being and burnout A scoping review», Educational Psychology Review, vol. 37, is. 11, 2025. https://doi.org/10.1007/s10648-025-09986-2 (in English).

D. A. Klingbeil, & T. L. Renshaw, «Mindfulness-Based Interventions for Teachers: A Meta-Analysis of the Emerging Evidence-Base», Teaching and Teacher Education, vol. 117, 2023. [Online]. Available: https://scispace.com/pdf/mindfulness-based-interventions-for-teachers-a-meta-analysis-yp4cso69cm.pdf Дата звернення: Січ. 22, 2024.

Jian Li, Eryong Xue, Yunshu He, «Investigating the Effect of Cognitive-Behavioral, Mindful-Based, Emotional-Based Intervention and Professional Training on Teachers' Job Burnout: A Meta-Analysis», Behavioral Sciences, vol. 13(10), 2023. https://doi.org/10.3390/bs13100803 (in English).

«Effect of a mindfulness-based cognitive behavior therapy intervention on occupational burnout among school teachers», Frontiers in Psychiatry, vol. 15, 2024. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2024.1496205 (in English).

B. Agyapong, P. Brett-MacLean, L. Burback, V.-I. Opoku Agyapong, Yifeng Wei, «Interventions to reduce stress and burnout among teachers: A scoping review», International Journal of Environmental Research and Public Health, vol. 20, is. 9, 2023. https://doi.org/10.3390/ijerph20095625 (in English).

J. Mezirow, «Transformative Learning: Theory to Practice», New Directions for Adult and Continuing Education, vol. 74, pp. 5–12, 1997. [Online]. Available: https://www.ecolas.eu/eng/wp-content/uploads/2015/10/Mezirow-Transformative-Learning.pdf Application date: January 22, 2025. (in English).

C. Hoggan, «Transformative learning as a metatheory: Definition, criteria, and typology», Adult Education Quarterly, vol. 66, is. 1, pp. 57–75, 2015. https://doi.org/10.1177/0741713615611216 (in English).

R. G. Tedeschi, & L. G. Calhoun, «Posttraumatic growth: Conceptual foundations and empirical evidence», Psychological Inquiry, vol. 15, is. 1, pp. 1–18, 2004. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/247504165 Application date: January 22, 2025. (in English).

O. V. Prosina, Prohrama psykholohichnoi pidtrymky profesiinoi transformatsii pedahohichnykh pratsivnykiv «Poruch iz soboiu» (rozroblena v mezhakh formalnoho eksperymentu dlia vykonannia mahisterskoi prohramy za spetsialnistiu «Psykholohiia»). Kyiv, Ukraina : Un-t menedzh. osvity NAPN Ukrainy, 2025. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://umo.edu.ua/images/content/institutes/cipo/Центр/програми/корот/Опис_ППК_30_Тренінгова%20програма%20психологічної%20підтримки%20«Поруч%20із%20собою».pdf Data zvernennia: Sich. 22, 2024. (in Ukrainian).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.