Емпатія як складова професійної компетентності диспетчера служби екстреної (швидкої) медичної допомоги

Валентина Балахтар, Тетяна Труба

Abstract


У статті висвітлено проблему емпатії диспетчерів служби екстреної (швидкої) медичної допомоги (Е(Ш)МД), адже саме диспетчер є першим, з ким контактує людина у кризовій ситуації. Вибірку досліджуваних склали 63 особи, здебільшого зі східних регіонів України, які були розподілені на групи за ознакою статі, місця проживання, стажу роботи. Наведено результати емпіричного дослідження особливостей емпатії як складової професійної компетентності диспетчера служби Е(Ш)МД. Встановлено розподіл осіб служби Е(Ш)МД залежно від рівнів складових емоційного інтелекту; порівняно з минулим роком, залежно від різних видів активностей, наявності проблем з роботою або іншими регулярними щоденними видами діяльності з причин фізичного здоров’я, емоційних проблем, що також заважають звичайному соціальному життю з сім’єю, друзями та ін. Проведене емпіричне дослідження дозволило констатувати, що близько половини досліджуваних осіб характеризує середній інтегративний рівень емоційного інтелекту, які вміють управляти своїми емоціями на високому рівні, низький рівень самомотивації й емпатії; високий рівень емоційного інтелекту властивий лише десятій частині досліджуваний осіб. Встановлено статистично значущі відмінності емоційного інтелекту та його складових осіб служб Е(Ш)МД залежно від їхньої статі, місця проживання і стажу роботи: у чоловіків, які проживають у сільській місцевості показники емоційного інтелекту, емоційної обізнаності, управління своїми емоціями, емпатії і розпізнавання емоцій інших людей вдвічі вищі порівняно з чоловіками, які проживають у місті та жінками, незалежно від місця проживання; у чоловіків-медиків зі стажем роботи від 11 до 20 років емпатія проявляється значно вищими показниками порівняно з жінками з цим стажем роботи; жінок характеризує поступове зниження рівня емпатії з набуттям стажу впродовж професійного шляху; незалежно від стажу роботи показники емпатії чоловіків дещо вищі від жінок, що, у свою чергу, свідчить що чоловікам легше адаптуватись до складних умов роботи; найвищі показники емоційного інтелекту, як і емпатії виявлено в осіб чоловічої статі зі стажем роботи від 21 до 30 років. Окреслено перспективи подальших досліджень у контексті створення програми навчання та тренінгів для розвитку емпатійних навичок у диспетчерів Е(Ш)МД. Особливо важливо приділяти моделюванню кризових ситуацій, які відображають реальні виклики в їхній роботі й покращать спілкування з потенційними пацієнтами швидкої

Keywords


емпатія; емоційний інтелект; професійна компетентність; диспетчер служби екстреної (швидкої) медичної допомоги; кризові ситуації

References


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

M. Hojat, D. Z. Louis, F. W. Markham, R. Wender, C. Rabinowitz, & J. S.Gonnella, «Physicians' empathy and clinical outcomes for diabetic patients», Academic Medicine, vol. 86(3), рp. 359-364, 2011.

M. Hojat, J. S. Gonnella, T. J. Nasca, S. Mangione, M. Vergare, & M. Magee, «Physician empathy: Definition, components, measurement, and relationship to gender and specialty», American Journal of Psychiatry, vol. 159(9), рр. 1563–1569, 2002.

О. С. Вавринів, «Становлення поняття емпатії в психології», Теорія і практика сучасної психології, № 2(1), с. 28-31, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.tpsp-journal.kpu.zp.ua/archive/2_2019/part_1/7.pdf Дата звернення: Жовт. 10, 2024.

О. А. Орищенко, «Дифенційно-психологічний аналіз емпатії», автореф. дис. канд. наук; «Загальна психологія». Одеса, 2004.

Л. П. Журавльова, «Емпатійні ставлення та їх класифікація», Соціальна психологія, № 5(31), с. 39-46, 2008.

В. В. Балахтар, «Самооцінка як чинник емпатії фахівців соціальної роботи», Молодий учений, № 8(60), с. 42–47, 2018.

M. L. Hoffman, Empathy and moral development. Cambrisge Univ. Press, 2000. [Online]. Available:http://catdir.loc.gov/catdir/samples/cam032/99029669.pdf Application date: October 10, 2024.

С. R. Rogers, «Empatic: an unappreciated way of being», The Counseling Psychologist, vol. 5(2), рр. 2–10, 1975.

А. В. Колчигіна, В. М. Вербовата, «Дослідження особливостей розвитку емоційного інтелекту студентів-психологів», Науковий вісник Херсонського державного університету, № 2, 2020.

E. Engelberg, «Attitudes and Emotional Intelligence», Journal of Applied Social Psychology, vol. 36(8), рр. 2027–2047, 2006.

М. А. Кузнєцов, Н. Ю. Діомідова, Емоційний інтелект як чинник психоемоційних станів студентів в умовах іспиту. Харків, Україна: Діса плюс, 2017.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

M. Hojat, D. Z. Louis, F. W. Markham, R. Wender, C. Rabinowitz, & J. S.Gonnella, «Physicians' empathy and clinical outcomes for diabetic patients», Academic Medicine, vol. 86(3), рp. 359-364, 2011. (in English).

M. Hojat, J. S. Gonnella, T. J. Nasca, S. Mangione, M. Vergare, & M. Magee, «Physician empathy: Definition, components, measurement, and relationship to gender and specialty», American Journal of Psychiatry, vol. 159(9), рр. 1563–1569, 2002. (in English).

O. S. Vavryniv, «Stanovlennia poniattia empatii v psykholohii», Teoriia i praktyka suchasnoi psykholohii, № 2(1), s. 28-31, 2019. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://www.tpsp-journal.kpu.zp.ua/archive/2_2019/part_1/7.pdf Data zvernennia: Zhovt. 10, 2024. (in Ukrainian).

O. A. Oryshchenko, «Dyfentsiino-psykholohichnyi analiz empatii», avtoref. dys. kand. nauk; «Zahalna psykholohiia». Odesa, 2004. (in Ukrainian).

L. P. Zhuravlova, «Empatiini stavlennia ta yikh klasyfikatsiia», Sotsialna psykholohiia, № 5(31), s. 39-46, 2008. (in Ukrainian).

V. V. Balakhtar, «Samootsinka yak chynnyk empatii fakhivtsiv sotsialnoi roboty», Molodyi uchenyi, № 8(60), s. 42–47, 2018. (in Ukrainian).

M. L. Hoffman, Empathy and moral development. Cambrisge Univ. Press, 2000. [Online]. Available:http://catdir.loc.gov/catdir/samples/cam032/99029669.pdf Application date: October 10, 2024. (in English).

С. R. Rogers, «Empatic: an unappreciated way of being», The Counseling Psychologist, vol. 5(2), рр. 2–10, 1975. (in English).

A. V. Kolchyhina, V. M. Verbovata, «Doslidzhennia osoblyvostei rozvytku emotsiinoho intelektu studentiv-psykholohiv», Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu, № 2, 2020. (in Ukrainian).

E. Engelberg, «Attitudes and Emotional Intelligence», Journal of Applied Social Psychology, vol. 36(8), рр. 2027–2047, 2006. (in English).

M. A. Kuznietsov, N. Yu. Diomidova, Emotsiinyi intelekt yak chynnyk psykhoemotsiinykh staniv studentiv v umovakh ispytu. Kharkiv, Ukraina: Disa plius, 2017. (in Ukrainian).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.