Механізми публічного управління та адміністрування в системі професійної (професійно-технічної) освіти в умовах реформування та модернізації освітньої галузі

Вячеслав Максимчук

Анотація


У статті розглянуто теоретичні та науково-методичні основи публічного управління та адміністрування в системі професійної (професійно-технічної) освіти та запропоновано механізми щодо її функціонування в умовах реформування та модернізації освітньої галузі, децентралізації управління, становлення державно-громадського управління освітою України. Визначено теоретичні аспекти формування ефективної системи управління розвитком професійної (професійно-технічної) освіти на регіональному рівні та окреслено основні завдання щодо розвитку партнерства місцевих органів управління освітою, організацій громадянського суспільства та закладів і установ професійної (професійно-технічної) освіти в сучасних умовах реформування освіти в Україні та децентралізації. Встановлено основні фактори, які перешкоджають розвитку професійної (професійно-технічної) освіти. Зокрема, акцентовано увагу на невідповідності якості підготовки кваліфікованих робітників сучасним вимогам роботодавців, замовників підготовки кадрів; необхідності унормування  передачі більшості державних повноважень на регіональний рівень управління; значному зменшенні кількості закладів професійної (професійно-технічної) освіти та контингенту здобувачів у них, більше ніж у два з половиною рази; відсутності мотивації соціальних партнерів та виробництва до участі в модернізації професійної (професійно-технічної) освіти; низькій престижності педагогічної праці та недостатній якості підготовки педагогічних працівників професійного навчання; організації діяльності профорієнтаційних служб і центрів професійної кар’єри. Для забезпечення ринку праці об’єднаних територіальних громад кваліфікованим виробничим персоналом пропонується сформувати нову систему надання послуг професійної (професійно-технічної) освіти, яка засновується на принципах партнерства і розширення співпраці з роботодавцями та місцевою громадою шляхом тісної взаємодії і взаємовідносин основних суб’єктів державно-громадського управління закладом професійної (професійно-технічної) освіти. Досліджено та розглянуто можливість інституалізації процесів децентралізації управління у сфері професійної (професійно-технічної) освіти та створення відповідних механізмів їх реалізації. Стратегічне бачення регіонального розвитку та держави в цілому полягає в розв’язанні наявних проблем шляхом використання внутрішніх та зовнішніх можливостей регіонів і територій. Умовою ефективного управління професійною (професійно-технічною) освітою постає збалансований розподіл повноважень та відповідальності органів управління освітою на загальнодержавному, регіональному та місцевому рівнях, а також врегулювання механізму взаємовідносин органів виконавчої влади та самоврядування щодо забезпечення функціонування як системи освіти в цілому, так і конкретного закладу професійної (професійно-технічної) освіти в умовах децентралізації управління та суспільних змін щодо формування державної освітньої політики, освітньої, науково-дослідницької, методичної, фінансово-економічної діяльності у межах визначених чинним законодавством повноважень. Закцентовано також увагу щодо удосконалення професійного розвитку педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти

Ключові слова


освіта; професійна (професійно-технічна) освіта; механізми; самоврядування; автономія; ринок праці; ринок освітніх послуг; децентралізація; оптимізація; управління

Повний текст:

PDF

Посилання


Кабінет Міністрів України. (1993, Листоп. 03). Постанова № 896 «Про Державну національну програму «Освіта» (Україна XXI століття). [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF#Text

Верховна Рада України. (2015, Лют. 15). Закон № 156-VIII «Про засади державної регіональної політики». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/156-19#Text

Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Модернізація змісту професійної освіти і навчання: теорія і практика: монографія / авт. кол. М. А. Вайнтpауб, А. М. Романова, І. А. Мося, Я. Ю. Білоконь та ін., М. А. Вайнтpауб, Ред. Київ, Україна: ТОВ «НВП Поліграфсервіс», 2015, 328 c.

Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні: монографія; В. Г. Кремень, Ред. Київ, Україна: КОНВІ ПРІНТ, 2021, 384 с. https://doi.org/10.37472/NAES-2021-ua

В. М. Новіков, «Розвиток професійно-технічної освіти в умовах децентралізації системи управління в Україні», Демографія та соціальна економіка, № 2(30), с. 126–137, 2017.

Практика застосування Закону України «Про професійно-технічну освіту»: фінансове забезпечення навчальних закладів і установ: матеріали виїзного засідання Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти (12 лют. 2014 р.). Київ, Україна: Парл. вид-во, 2015, 552 с.

Верховна Рада України. (2002, Квіт. 17). Указ Президента № 347/2002 «Про Національну доктрину розвитку освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text

Верховна Рада України. (2013, Черв. 25). Указ Президента № 344/2013 «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року». [Електронний ресурс].

Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text

Професійна освіта як складова забезпечення кваліфікованого кадрового потенціалу України: проблеми та шляхи вирішення: матеріали Парлам. слухань у Верховній Раді України (1 черв. 2016 р.); Верховна Рада України, Комітет з питань науки і освіти. Київ: Парлам. вид-во, 2016, 320 с. (Серія «Парламентські слухання»).

Реформування освіти в Україні: державно-управлінський аспект: навч.-наук. вид. / Н. Г. Протасова, В. І. Луговий, Ю. О. Молчанова [та ін.]; Н. Г. Протасова, Ред. Київ-Львів, Україна: НАДУ, 2012, 456 с. [Електронний ресурс].

Доступно: http://academy.gov.ua/NMKD/library_nadu/Navch_Posybniky/43149163-90e1-4bdb-a2f2-d04dd0c9cbc9.pdf

В. В. Супрун, В. В. Максимчук, «Децентралізація та оптимізація управління професійною (професійно-технічною) і фаховою передвищою освітою України», Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць. Серія «Управління та адміністрування», Вип. 4/5(33/34), 112 с., с. 60–92, 2017.

C. Pollitt, G. Bouckaert, Public Management Reform: A Comparative Analysis. Oxford: University Press, 2004, 240 p.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.