Вплив діджиталізації на рівень розвитку освітнього середовища у закладах професійної (професійно-технічної) освіти під час пандемії COVID-19

Микола Кириченко, Інна Отамась

Анотація


Актуальність досліджуваної проблеми пояснюється тим, що освітню систему професійної (професійно-технічної) освіти було змінено через COVID-19 не тільки в Україні, а й по всьому світові. Розвиток і вплив цифрових технологій на суспільство упродовж останніх десятиліть висвітлено у різних видах документів. Однак розвиток цифрових технологій, які забезпечують зв'язок, спільну роботу та навчання під час COVID-19, ще не розглянуто. Виклики інформаційної цивілізації, що загострилися внаслідок пандемії COVID-19, актуалізують значення діджиталізації для професійної підготовки фахівців у закладах професійної (професійно-технічної) освіти. Вимушене пришвидшене упровадження цифрових інструментів в освітній процес закладів освіти різних типів і рівнів слугувало індикатором проблем і запитів освітян та здобувачів освітніх послуг на оволодіння цифровими інструментами, що зумовило потребу в проведенні спеціальних педагогічних досліджень з проблеми виявлення ставлення і досвіду фахівців освітньої галузі щодо застосування цифрових інструментів у професійній освітній діяльності. Зокрема, «Міжнародне партнерство дистанційного та онлайн-навчання для COVID-19» зазначило, що безпрецедентні події, спричинені COVID-19, призвели до закриття освітніх закладів в усьому світі. За підрахунками ЮНЕСКО, понад 90% світового студентського населення не може відвідувати заняття і мусить залишатися вдома. Особливо вразливими є студенти, які навчаються в країнах, що не мають доступу до відповідних приладів та під’єднання до Інтернету [1]. Стрімке поширення «цифрових» технологій робить цифрові навички (компетенції) ключовими серед інших навичок. Так, «цифровізація» нині є головним трендом на загальному ринку праці. Отже, уміння працювати із «цифровими» технологіями поступово стає постійним і потрібним для більшості спеціалізацій [2]. Пропонований огляд емпіричного дослідження висвітлює результати проведенного електронного опитування фахівців освітньої галузі за допомогою веб-сервісу Google Forms. Розроблений опитувальник складається з питань: вік; стать; приналежність до області; впровадження діджиталізації у закладі освіти; відцифровані види навчальної продукції тощо. Аналіз діяльності освітніх організацій стосувався доступу учасників освітнього процесу до Інтернету на робочому місці; електронних систем управління й організації освітнього процесу. Цінність цієї статті полягає в тому, щоб скласти цілісну картину про впровадження діджиталізації у закладах професійної (професійно-технічної) освіти у період карантину COVID-19

Ключові слова


діджиталізація; пандемія COVID-19; професійна освіта; професійно-технічна освіта; онлайн-навчання

Повний текст:

PDF

Посилання


International Partnership of Distance and Online Learning for COVID-19, UNESCO. Institute for Information Technologies in Education. [Online]. Available: https://iite.unesco.org/news/international-partnership-of-distance-and-online-learning-for-covid-19/

S. Al-Samarrai, M. Gangwar and P. Gala, The Impact of the COVID-19 Pandemic on Education Financing. World Bank, Washington, DC, 2020. [Online]. Available: https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/33739

Education at a Glance 2020: Implications for the U.S. NCEE. [Online]. Available: https://ncee.org/webinar-event/education-at-a-glance-2020-implications-for-the-u-s/

Кабінет Міністрів України. (2018, Січ. 17). Розпорядження № 67-р, «Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018–2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80#Text

Кабінет Міністрів України. (2021, Берез. 3). Розпорядження № 167-р, «Концепція розвитку цифрових компетентностей». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text

Міністерство освіти і науки України. (2020, Берез. 16.). Наказ № 406, «Про організаційні заходи для запобігання поширенню коронавірусу СОVID-19». [Електронний ресурс].

Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0406729-20#Text

Міністерство освіти і науки України. (2020, Берез. 26.). Лист № 1/9-177, «Щодо організації освітнього процесу в закладах професійної (професійно-технічної) освіти на період карантину». [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-organizaciyi-osvitnogo-procesu-v-zakladah-profesijnoyi-profesijno-tehnichnoyi-osviti-na-period-karantinu

L. Petrenko, S. Kravets, O. Bazeliuk, L. Maiboroda, I. Muzyka, «Analysis of the current state of distance learning in the vocational education and training institutions», ICSF. E3S Web of Conferences, 166, 10010 (2020). [Online]. Available: https://lib.iitta.gov.ua/720179/1/L.%20Petrenko_2020_10010.pdf https://doi.org/10.1051/e3sconf/202016610010 ICSF 2020

Цифровізація, діджиталізація, електронний документообіг. [Електронний ресурс].

Доступно: https://docs.google.com/forms/d/1ckHq9cPtrM5v2GJ_3IKMPlFFlQwP8qVyF07jiChIpn8/edit

М. О. Кириченко, І. Г. Отамась, «Електронні бібліотеки для сучасної освіти і науки як складова саморозвитку суспільства України та світу у період COVID-19», Стратегічні напрями зовнішньої політики Європейського Союзу: ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (23 квіт., 2021 р., м. Харків); ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2021, с. 132–138. [Електронний ресурс]. Доступно: http://ekhnuir.univer.kharkov.ua/bitstream/123456789/16145/3/Papper%20Collection%2023.04.21.pdf

M. Kyrychenko, I. Otamas, L. Bryn, «Digital literacy in the open education of ukraine and the eu during Covid-19», Український Щорічник з Європейських Інтеграційних Студій, Вип. V, с. 155–170, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: http://yearlybook-aprei.com.ua/wp-content/uploads/2020/11/Ukrayinskyj-SHHorichnyk-z-YEvropejskyh-Integraczijnyh-Studij-Vypusk-V.-2020-r..pdf


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.