Теоретичний аналіз особливостей професійної самореалізації практичних психологів

Анна Єфімова

Анотація


У статті розглядаються теоретичні підходи до проблеми особливостей професійної самореалізації практичних психологів. Обґрунтовується актуальність проблеми самореалізації особистості взагалі і професійної самореалізації практичних психологів зокрема. Поява нових якісних та кількісних вимог до здатності людини к саморозвитку та самовдосконаленню продиктована в Україні, як змінами у соціально-економічних умовах, так і умовами світової фінансової кризи. Показано, що потреба у дослідженні цього питання випливає не лише з необхідності теоретичного дослідження процесу, вона викликана сьогоденною актуальністю вирішення прикладних питань професійної підготовки психологів і підвищення ефективності їхньої праці. Майбутня справа всього життя – пріоритетна складова самореалізації особистості взагалі й тому завжди зумовлює потребу її подальшого розвитку. Говорячи про професійну самореалізацію, ми маємо на увазі максимальне втілення людиною у різних сферах життя свого особистого внутрішнього потенціалу. Зроблено висновок, що проблему професійного зростання треба розглядати як систему відносин людини з самим собою і з суспільством. Спираючись на ідеї представників вітчизняних та зарубіжних психологів, встановлено більш детальнішу роль професійної самореалізації у формуванні практичних психологів сьогодення, сформульовано психологічні механізми професійного зростання, становлення професійної компетентності – основної умови самореалізації. Саме компетентність може бути тим індикатором, що дозволяє визначити готовність майбутнього фахівця до життя, його подальшого розвитку й активної участі у житті суспільства, а у психолога – розвиток професійно-значимих особистісних якостей, які складають основу професіоналізму. Професія практичного психолога по-перше, має перетворюючий характер щодо особистості інших людей, по-друге, включає в себе, як мінімум, елементи професійного образу «Я» психолога і, по-третє, як максимум, ідеальний образ, відповідний уявленням про бажані результати. Вивчення проблеми особливостей самореалізації практичного психолога можливо на основі вивчення психологічних особливостей та професійного образу «Я-концепції» професій типу «людина-людина». Зміст професійної самореалізації практичних психологів являє собою багаторівневу динамічну систему, що є розвиваючою

Ключові слова


самореалізація особистості; професійна самореалізація практичних психологів; професійна компетентність; самодетерминація; «Я-концепція» професій типу «людина-людина»

Повний текст:

PDF

Посилання


К. А. Альбуханова-Славская, Стратегия жизни. Москва, Россия: Мысль, 1991.

Л. А. Коростылева, Психология самореализации личности: затруднения в профессиональной сфере: монография. Санкт-Петербург, Россия: Речь, 2005.

Современная психология мотивации: сборник; Д. А. Леонтьева, Ред. Москва, Россия: Смысл, 2002.

С. Д. Максименко, «Особистість: прогноз розвитку і життєвий шлях: про пробл. прогнозування псих. Розвитку», Психолог, № 7, с. 5–10, 2006.

Ð?. Ð’. Коновалова, «О понÑтии «профеÑÑÐ¸Ð¾Ð½Ð°Ð»ÑŒÐ½Ð°Ñ Ñ€ÐµÐ»ÐµÐ²Ð°Ð½Ñ‚Ð½Ð¾ÑÑ‚ÑŒ школьного пÑихолога», ÐŸÑ€Ð¸ÐºÐ»Ð°Ð´Ð½Ð°Ñ Ð¿ÑихологиÑ, â„– 4, Ñ. 4551–4561, 2000.

R. M. Ryan, E. L. Deci, Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being, American psychologist, Vol. 55, № 1, P. 68–78, 2000.

В. А. Болотов, В. В. Сериков, «Компетентностная модель: от идеи к образовательной програмне», Педагогика, № 10, с. 8–14, 2003.

М. Рудь, «Компетентнісний підхід в освіті», Вісник Львівського ун-ту. Педагогіка, Вип. 21, ч. 1, с. 73–82, 2006.

М. Оверко, «Развитие профессиональной компетентности будущих специальных психологов в условиях образовательного учреждения», Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук, Т. 1, № 3, с. 107–110, 2009.

Н. В. Перегончук, «Професійна компетентність і професійна самореалізація майбутнього психолога в умовах трансформаційного суспільства», Науковий вісник Херсонського держ. ун-ту. Психологічні науки, Т. 2, вип. 6, с. 77–81, 2016.

Е. А. Климов, Психология профессионального самоопределения: учеб. пособие. Москва, Россия: Академия, 2005

Субъективные критерии эффективности профессиональной деятельности в профессиях типа «человек-человек». Nauka-shop.com. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.nauka-shop.com/mod/shop/productID/26232/

Ж. П. Вірна, Мотиваційно-смислова регуляція у професіоналізації психолога: монографія. Луцьк, Україна: РВВ «Вежа» Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2003.

Л. Я. Барінова, «Психологічна компетентність особистості», Вісник Одеського нац. ун-ту ім. І. І. Мечникова. Психологія, Т. 19, вип. 1(31), с. 29–34, 2014.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.