Дослідження психологічної компетентності педагогічних працівників закладів професійної (професіно-технічної) освіти

Наталія Торба, Надія Верченко

Анотація


У статті розглянуто дослідження психологічної компетентності педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти. Обгрунтовано актуальність проблеми розвитку психологічної компетентності педагогів сучасних професійних закладів. Відповідно до доктрини розвитку України важливою тенденцією щодо результатів професійної підготовки є формування психологічної компетентності педагогічних працівників. Проблема особистості педагога як суб'єкта освітньої діяльності, психологічно компетентного і здатного до саморозвитку, зайняла центральне місце в педагогічній психології. Тенденції демократизації й гуманізації освіти вимагають розширення й конкретизації психологічної підготовки педагога, що дає можливість досліджувати його психологічну компетентність. Формування професійної компетентності педагога, це формування комплексу знань, умінь, навичок. У традиційній системі освіти це здійснюється в процесі теоретичної (лекції, семінари й ін. і практичної (лабораторні й практичні заняття, практики тощо) підготовки. Психологічна компетентність педагога є одним із внутрішніх інструментів успішної професійної діяльності і являє собою особливе психічне утворення особистості, що включає психологічні знання, психологічне мислення й систему практичних умінь і навичок міжособистісного впливу. Психологічне мислення, а також уміння проектувати й створювати психологічні конструкти є професійно важливими якостями педагога професійної школи. Важливою складовою психологічної компетенції є проблема соціальної перцепції. У даному процесі важлива роль належить соціально-психологічній спостережливості, що є інтегративною характеристикою особистості і складається з пізнавальних процесів, включає життєвий і професійний досвід особистості, її рефлексивно-перцептивні вміння, сформовані, як і будь-які вміння взагалі, на базі наявних знань. У наш час проблема розуміння педагогом особистості учня набуває особливого значення у зв'язку з гуманізацією освітнього процесу і пошуком шляхів його оптимізації

Ключові слова


соціальна перцепція; гендерні особливості викладачів; особистість учня; педагогічна діяльність; психологічне мислення

Повний текст:

PDF

Посилання


І. Д. Бех, «Компетентнісний підхід у сучасній освіті», Інститут проблем виховання НАПН України, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.ipv.org.ua/component/content/article/8-beh/56-2012-09-04-22-32-01.html

Ю. В. Бутан, «Психологічна компетентність вчителя в умовах нової української школи», Психологічна культура вчителя в контексті викликів сучасності: на Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю. Тернопіль, 2017, с. 38.

Ж. П. Вірна, Основи професійної орієнтації: навч. посіб. Луцьк, Україна: РВВ «Вежа», 2003, 154 с.

В. Головінов, I. Гапоненко, «Психолого-педагогічне проектування у виховній систем ПТНЗ», Професійно-технічна освіта, № 3, с. 6–9, 2004.

С. В. Кондратьева, «Психолого-педагогические аспекты проблемы понимания людьми друг друга», Психология межличностного познания. Москва, Россия, 1981, с. 158–174.

Л. А. Лазаренко, «Психологічна компетентність педагога як чинна професіоналізації», Сучасні наукомісткі технології, № 1, с. 67, 2008.

Н. І. Мачинська, «Психологічна компетентність-необхудна складова професійної компетентності майбутнього фахівця», Інженерні та освітні технології в електротехнічних i комп'ютерних системах, № 1, с. 123–128, 2013.

8] «Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи», Інформаційний вісник МОН України, с. 10, 2016.

Познание и общение / Б. Ф. Ломова, А. В. Беловой, М. Коула; Ред. Москва, Россия, 1988.

Л. Г. Подоляк, В. І. Юрченко, Психологія вищої школи: підручник. Київ, Україна: Каравела, 2011, 360 с.

Психология и педагогика / А. А. Бодалева; Ред. Москва, Россия, 2002.

Е. В. Рамзані, «Сутність поняття психологічної компетентності вчителя», Духовність особистості: методологія, теорія і практика, 2(61), 2014.

В. О. Радкевич, «Компетентнісний підхід до забезпечення якості професійної освіти і навчання», Науково-методичне забезпечення професійної освіти і навчання: на Звітній наук.-практ. конф. (м. Київ, 29 берез. 2012 р.); Ін-т професійно-технічної освіти НАПН України; В. О. Радкевич; Ред. Київ, Україна: ІПТО НАПН України, 2012, Т. 1. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.uk.xlibx.com/4istoriya/74881-1-naukovo-metodichne-zabezpechennya-profesiynoi-osviti-navchannya-tezizvitnoi-naukovo-praktichnoi-konferencii-m-kiiv.php

А. А. Реан, Психология познания педагогом личности учащегося. Москва, Россия, 1990.

А. А. Реан, Я. Л. Коломинский, Социальная педагогическая психология. Санкт-Петербург, Россия, 1999.

Н. А. Рождественская, «Роль стереотипов в познании человека человеком», Вопросы психологии, № 4, с. 69–76, 1986.

О. Д. Рущак, «Психологічна компетентність педагога як умова ефективного виконання професійної діяльності»: Психологічна культура вчителя в контексті викликів сучасності: на Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю. Тернопіль, 2017, с. 227.

Л. М. Сергеєва, «Сучасні орієнтири змісту управлінської компетентності керівника навчального закладу», Теорія та методика управління освітою, № 3, 2010.

К. Д. УшинÑкий, Проблемы педагогики. Львов, Украина: Ð?зд-во УРÐО, 2002, 592 Ñ. (ÐÐ¾Ð²Ð°Ñ Ð¿ÐµÐ´Ð°Ð³Ð¾Ð³Ð¸Ñ‡ÐµÑÐºÐ°Ñ Ð±Ð¸Ð±Ð»Ð¸Ð¾Ñ‚ÐµÐºÐ°).

К. Д. УшинÑкий, Человек как предмет воÑпитаниÑ: опыт педагогичеÑкой антропологии. МоÑква, РоÑÑиÑ: ФÐÐ?Р-ПРЕСС, 2004, 576 Ñ.

Л. І. Шевчук, «Основні напрями методичної роботи у професійно-технічних навчальних закладах з підготовки педагогів до формування фахової компетентності майбутніх кухарів», Професійна освіта: проблеми і перспективи, Вип. 13, с. 70–73, 2017.

О. Щербак, «Педагог професійної школи: пошук нових підходів», Професійно-технічна освіта, 2003, спецвип.

О. І. Щербак, «Освіта дорослих у контексті неперервності навчання», Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи,Вип. 1, с. 53–60, 2016.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.