Ситуативне використання засобів психологічного впливу в управлінській діяльності директора школи

Іван Жебчук

Анотація


У статті узагальнено науково-теоретичні знання про управлінську діяльність керівника закладу загальної середньої освіти та її особливості, представлено психологічні механізми, які керівник використовує для впливу на персонал, розкрито сутність психологічного впливу та його роль в управлінській діяльності, розкрито результати теоретичного та емпіричного дослідження засобів психологічного впливу як невід’ємної складової психологічної компетентності керівника. Представлено особливості використання найбільш ефективних та найбільш поширених засобів психологічного впливу, що застосовуються в управлінській діяльності керівника закладу загальної середньої освіти. Проблема впливу керівника на персонал є дуже актуальною на сьогодні, оскільки управлінська діяльність є взаємодією між тим, хто керує і тими, ким керують. Тому очевидно, що в процесі взаємодії постійно відбуваються процеси впливу. Важливо, щоб вплив був свідомим і цілеспрямованим. Для ефективного впливу на дії персоналу сучасний керівник повинен володіти глибоким розумінням психологічних основ управлінської діяльності, здатністю забезпечити умови, які сприятимуть ефективній спільній праці в організації. Середовищем дослідження був заклад загальної середньої освіти. Результати теоретичного та емпіричного дослідження показують, що незважаючи на різницю у віці, соціальному статусі чи рівні освіченості, найбільш ефективними засобами психологічного впливу є переконання, навіювання, зараження, прихильність і прохання. Існує велика кількість різних класифікацій засобів психологічного впливу. У даній статті представлена авторська модель класифікації засобів психологічного впливу відповідно до ситуації її застосування

Ключові слова


управлінська діяльність; психологічний вплив; переконання; навіювання; зараження; прихильність; прохання

Повний текст:

PDF

Посилання


М. Р. Душкина, Психология влияния. Санкт-Петербург, Россия: Питер, 2004, 224 с.

Г. Бальтасар, Герой: трактат про розвиток особистості; С. А. Купрієнко, Ред. і пер. Київ, Україна, 2019, 99 с.

Ю. А. Конаржевский, Менеджмент и внутришкольное управление. Москва, Россия: Центр «Педагогический поиск», 2000, 224 с.

Ð?. Ð’. СингаевÑкаÑ, Т. Ð. Малкова, «Публичное выÑтупление: Ñтруктурно-функциональный анализ», ФилоÑÐ¾Ñ„Ð¸Ñ Ð¸ Ñоциальные науки в Ñовременном мире: на Междунар. науч. конф. к 30-летию фак. филоÑофии и Ñоц. наук БелоруÑ. гоÑ. ун-та (МинÑк, 26–27 ÑентÑÐ±Ñ€Ñ 2019 г.); БелоруÑ. гоÑ. ун-Ñ‚; редкол.: Ð’. Ф. Гигин (пред.) [и др.]. МинÑк, БеларуÑÑŒ: БГУ, 2019, Ñ. 713–717.

М. Х. Мескон, М. Альберт, Ф. Хедоури, Основы менеджмента; пер. с англ. Москва, Россия: Дело, 1998, 800 с.

М. Д. Прищак, О. Й. Лесько, Психологія управління в організації: навч. посіб. Вінниця, Україна, 2012, 141 с.

Є. І. Ходаківський, Ю. В. Богоявленська, Т. П. Грабар, Психологія управління: підручник; 3-тє вид., перероб. та доп. Київ, Україна: Центр учбової літ-ри, 2011, 664 с.

І. С. Вітенко, Т. І. Вітенко, ОÑнови пÑихології; вид. друге, перероб. Ñ– доп. ВінницÑ, Україна: ÐОВРКÐÐ?ГÐ, 2008, 256 Ñ.

Л. М. Карамушка, Психологія управління: навч. посіб. Київ, Україна: Міленіум, 2003, 344 с.

С. М. Мартиненко, «Оновлення управлінських функцій керівника сучасного навчального закладу в умовах реформування національної системи освіти», Управління школою, № 7, (19) берез., с. 8–9, 2003.

Т. Сорочан, «Нові категорії педагогіки: науково-методичний супровід», Шлях освіти, № 3, с. 15–19, 2002.

Н. О. Алюшина, Т. В. Новаченко, Психологічні механізми ефективного управлінського впливу: навч.-метод. матеріали. Київ, Україна: НАДУ, 2013, 48 с.

О. Г. Богуславська, «Психологічний вплив та засоби протидії небажаному впливу – практичні аспекти» Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії; В. Г. Воронкова, Ред. Запоріжжя, Україна, Вип. 67, с. 203–214, 2016.

Б. Д. Парыгин, Основы социально-психологической теории. Москва, Россия: Мысль, 1971, 352 с.

Я. Чаплак, «Психологічний вплив у науковій психології», Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія, Вип. 16(2), с. 132–145, 2011. [Електронний ресурс].

Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpfsp_2011_16(2)__19

Г. Е. Залесский, Психологические вопросы формирования убеждений. Москва, Россия: МГУ, 1994, 144 с.

Т. С. Кабаченко, Методы психологического воздействия: учеб. пособие. Москва, Россия: Пед. общество России, 2000, 554 с.

М. Г. Зубков, Сучасна українська ділова мова; 3-тє вид., допов. Харків, Україна: Торсінг, 2003, 448 с.

В. Крысько, Словарь-справочник по социальной психологии. Санкт-Петербург, Россия: Питер, 2003, 416 с.

Ðœ. І. ЛіÑовий, Культура профеÑійного мовленнÑ: навч. поÑіб. Ð´Ð»Ñ Ñтуд. вищих мед.Ñ… навч. закладів. ВінницÑ, Україна: ÐОВРКÐÐ?ГÐ, 2010, 176 Ñ.

Ð?. Смирнов, Е. БезноÑюк, Ð. Журавлев, ПÑихотехнологии: компьютерный пÑихоÑемантичеÑкий анализ и пÑÐ¸Ñ…Ð¾ÐºÐ¾Ñ€Ñ€ÐµÐºÑ†Ð¸Ñ Ð½Ð° неоÑознаваемом уровне. МоÑква, РоÑÑиÑ: ПрогреÑÑ-Культура, 1995, 416 Ñ.

Т. К. Чмут, М. П. Лукашевич, І. Б. Осечинська, Етика ділового спілкування: курс лекцій; 2-ге вид. Київ, Україна: МАУП, 2003, 208 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.