Емпіричне дослідження взаємозв’язку стереотипного образу професії психолог із проявом рефлексії у студентів психологів

Оксана Давидова

Анотація


У статті проаналізовано результати емпіричного дослідження взаємозв’язку стереотипного образу професії психолог із проявом рефлексії на різних етапах професіоналізації студентів. Охарактеризовано вибірку респондентів, представлено кількісний та якісний аналіз результатів констатувального етапу експерименту. Йдеться про вплив професійних стереотипів та рефлексії на професійну ідентичність особистості студента-психолога на різних рівнях професіоналізації. Проведено порівняльний аналіз між складовими професійних стереотипів образу професії психолог та рівнем розвитку рефлексії у студентів на різних рівнях їх професіоналізації. Встановлено емпіричний факт стосовно відсутності лінійної залежності між компонентами професійних стереотипів та рівнем розвитку рефлексії у студентів на різних рівнях їх професіоналізації. Сформовано психологічні портрети респондентів із різними типами взаємодії механізмів стереотипізації й рефлексії з подальшим проведенням статистичного аналізу за допомогою критерію U - Манна-Уітні для незалежних вибірок. У результаті порівняльного аналізу з’ясовано, що на різних рівнях професіоналізації студентів відповідність їх стереотипному образу професії «психолог» значно збільшується. Це пов’язано із суттєвим наповненням та ускладненням змісту стереотипу образу професії, що відбувається за рахунок перевантаження складових компонентів стереотипів саме впродовж професійного навчання у виші. Доведено, що середні ранги рефлексії у студентів початкового рівня професіоналізації нижчі за середні ранги рефлексії у студентів базового рівня професіоналізації. Встановлено статистично значущі відмінності між компонентами стереотипів професії психолог та компонентами рефлексії на різних етапах професіоналізації студентів психологів

Ключові слова


стереотипи; стереотипний образ професії; рефлексія; професійне становлення студентів; професійна ідентичність особистості; професіоналізація

Повний текст:

PDF

Посилання


Г. М. Андреева, Психология социального познания. Москва, Россия: Аспект Пресс, 2000, 288 с.

А. Г. Асмолов, «Диспозиционная структура регуляции социального поведения личности: от гипотезы к концепции», Вопросы психологии, Вып. 3, с. 178–180, 1980.

І. Д. Бех, «Психологічні механізми сходження особистості до духовних цінностей», Педагогіка і психологія, Вип. 2, с. 37–44, 2011.

Г. А. Берулава, М. М. Берулава, З. С. Боташева, О. В. Непша, Э. М. Сагилян и др. Роль стереотипов психической активности в развитии личности; Г. А. Берулава, Ред. Москва, Россия: Гуманитарная наука, 2010, 157 с.

Е. А. Бетехтина, «Содержание и структура профессиональных автостереотипов педагогов-психологов на различных этапах обучения в вузе», Вестник Омского гос. ун-та, Вып. 12(118), с. 173–178, 2010.

О. Е. Блинова, «Роль соціальних стереотипів у регуляції поведінки особистості», Науковий вісник Миколаївського держ. ун-ту ім. В. О. Сухомлинського: зб. наук. праць; С. Д. Максименка, Н. О. Євдокімової, Ред., Т. 2, вип. 10(91), с. 37–42, 2013. (Серія «Психологічні науки»).

Ð. Ð. Бодалев, Ð’. Ð. Куницына, Ð’. Ð. Панферова, «О Ñоциальных Ñталонах и Ñтереотипах и их роли в оценке личноÑти», Ученые запиÑки ÐÐ?Ð?КСÐ?, Вып. 9, Ñ. 151–160, 1971.

Р. М. Грановская, Творчество и преодоление стереотипов. Санкт-Петербург, Россия: OMS, 1994, 192 с.

О. В. Давидова, «Дослідження взаємозв’язку педагогічних стереотипів з параметрами професійної діяльності вчителя», Наука і освіта, Вип. 11, с. 24–30, 2017.

Л. Ðœ. Даукша, «СтереотипноÑÑ‚ÑŒ педагогичеÑкой Ñоциальной перцепции», на ÐнаньевÑких чтениÑÑ…, 2007: материалы науч.-практ. конф.; Л. Ð. Цветковой, Ред. Санкт-Петербург, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во С-Петербург. ун-та, 2007, Ñ. 289–291.

Т. В. Ермолаева, «Профессиональная рефлексия студентов психологов», Вісник Дніпропетровського ун-ту економіки та права ім. А. Нобеля, Вип. 1(1), с. 104–108, 2011. (Серія «Педагогіка і психологія»).

В. Л. Зливков, Розробка концепції становлення професійної ідентичності у контексті цивілізаційних викликів сучасності: проблеми і перспективи. Кіровоград, Україна: Імекс ЛТД, 2014, 260 с.

Ð. Ð’. Карпов, ПÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ñ€ÐµÑ„Ð»ÐµÐºÑивных механизмов деÑтельноÑти. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во «Ð?нÑтитут пÑихологии РÐл, 2004, 424 Ñ.

Н. Б. Кравець, «Розвиток рефлексії майбутніх психологів у процесі вивчення самовиховання і саморозвитку особистості», Педагогічна освіта: теорія і практика, Вип. 12, с. 79–84, 2012.

C. Д. Максименко, Генетическая психология (методологическая рефлексия проблем развития в психологии). Москва, Россия: Рефл-бук Ваклер, 2000, 320 с.

О. М. Мишагина, «Акмеологические технологии преодоления негативных стереотипов у студентов младших курсов в процессе профессиональной підготовки», дис. канд. наук. Шуя, Россия, 2006, 288 с.

Е. Ð?. Рогов, Учитель как объект пÑихологичеÑкого иÑÑледованиÑ: поÑобие Ð´Ð»Ñ ÑˆÐºÐ¾Ð»ÑŒÐ½Ñ‹Ñ… пÑихологов по работе Ñ ÑƒÑ‡Ð¸Ñ‚ÐµÐ»ÐµÐ¼ и педколективом. МоÑква, РоÑÑиÑ: ВЛÐДОС, 1998, 496 Ñ.

Е. В. Рогулина, «Взаимодействие психологических механизмов стереотипизации и рефлексии как условие развития профессиональной компетентности учителя», дис. канд. наук, Череповец, Россия, 2000, 177 c.

О. М. Самкова, «Соціальний стереотип професії на різних етапах професійного становлення психолога», Науковий вісник Херсонського держ. ун-ту, Вип. 4, с. 127–131, 2015. (Серія «Психологічні науки»).

Л. Б. Шнейдер, Личностная, гендерная и профессиональная идентичность: теория и методы діагностики. Москва, Россия: Психолого-социальный ин-т, 2007, 128 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.