Навчальна програма «Психологія економічної поведінки фахівця» з методиками артрозвитку

Ірина Бондаревська, Вікторія Михайленко

Анотація


У статті представлено зміст та структуру навчальної програми «Психологія економічної поведінки фахівця». Спецкурс містить комплекс методик артрозвитку як методик актуалізації потенціалу особистості фахівця в освіті дорослих. Спецкурс було розроблено та впроваджено на кафедрі психології управління Центрального інституту післядипломної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти». У результаті опанування змісту даного спецкурсу фахівці отримають знання щодо особливостей довіри в економічних та міжетнічних стосунках; усвідомлять особливості функціонування соціального капіталу в різних спільнотах та роль громадянської активності в забезпеченні сталого економічного розвитку; зможуть розвинути вміння та навички попередження корупційної поведінки як такої, що підриває економічну довіру та загрожує функціонуванню соціального капіталу. Методики артрозвитку через усвідомлення своїх почуттів, емоцій, станів допомагають фахівцям подивитися на зміни з точки зору перспектив розвитку, що відкриваються, доводять ресурсність постійного навчання. Коли навички доводиться постійно оновлювати, щоб залишатися конкурентоспроможними, психологічна готовність до постійного навчання у дорослому віці, не зважаючи на професійні досягнення, які є, за допомогою навичок, які вже застарілі, стає необхідною умовою для успішної професійної діяльності. Таку готовність до постійного навчання також можна розглядати як профілактику психологічних травм під час проходження професійних криз. Актуалізація, розвиток та реалізація потенціалу особистості часто відбуваються в процесі переходу з однієї професійної сфери в іншу. Орієнтація на свої цінності в невизначеному VUCA-світі потребує усвідомлення цих цінностей та цілей як орієнтира під час вибору стратегії поведінки і варіантів вчинків в кожній конкретній ситуації. Візуальна метафора розглядається як невід'ємний компонент освіти дорослих завдяки властивостям активізувати емоційну та інтелектуальну сферу в умовах невизначеності смислів

Ключові слова


навчальна програма; освіта дорослих; методики артроз витку; актуалізація потенціалу особистості; VUCA-світ; економічна поведінка

Повний текст:

PDF

Посилання


1 П. І. Блозва, «Соціальний капітал як психологічний ресурс становлення політичної культури молоді»: дис. канд. наук. Київ, 2017, 211 с.

2 І. О. Бондаревська, «Феномен довіри в економічних та міжетнічних відносинах (аналіз зарубіжних досліджень)», Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Київ: Фенікс, Т. 11, вип. 12, с. 42–50, 2015.

3 І. О. Бондаревська, В. О. Михайленко, «Психологічний аналіз соціального капіталу в спільнотах іммігрантів та біженців», Педагогіка і психологія: Вісник НАПН України. Київ: Педагогічна преса, № 2(91), с. 71–76, 2016.

ï›4ï Ð?. О. БондаревÑкаÑ, «ГражданÑÐºÐ°Ñ Ð¸Ð´ÐµÐ½Ñ‚Ð¸Ñ‡Ð½Ð¾ÑÑ‚ÑŒ личноÑти в новоÑтном медиа проÑтранÑтве», Studia Universitatis Moldoviae. Seria: Pedagogie, Psihologie – Chisinau: State University of Moldova, â„– 9(119), Ñ. 104–108, 2018.

ï›5ï Ð?. О. БондаревÑкаÑ, Ð’. Ð. Михайленко, «ПÑихологичеÑкий анализ Ð´Ð¾Ð²ÐµÑ€Ð¸Ñ Ð¾Ñвещению проблем мигрантов новоÑтными медиа», Ðауковий чаÑÐ¾Ð¿Ð¸Ñ ÐПУ ім. Ðœ. П. Драгоманова. СеріÑ: ПÑихологічні науки. Київ: Вид-во ÐПУ імені Ðœ. П. Драгоманова, â„– 7(52), Ñ. 5–24, 2018.

6 І. О. Бондаревська, В. О. Михайленко, «Довіра новинним медіа, національна ідентичність та громадянська активність опору серед підлітків», Проблеми сучасної психології: зб. наук. праць Запорізького нац. ун-ту та Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Запоріжжя: ЗНУ, № 1(15), с. 16–22, 2019.

ï›7ï Ð?. О. БондаревÑкаÑ, Ð’. Ð. Михайленко, «ГражданÑÐºÐ°Ñ Ð°ÐºÑ‚Ð¸Ð²Ð½Ð¾ÑÑ‚ÑŒ: роль Ñоциальных медиа», Проблеми ÑучаÑної пÑихології: зб. наук. праць Кам’Ñнець-ПодільÑького нац. ун-ту та ІнÑтитуту пÑихології імені Г. С. КоÑтюка ÐÐПРУкраїни. Кам’Ñнець-ПодільÑький: ÐкÑіома, Вип. 46, С. 40–58, 2019.

8 О. І. Бондарчук, «Суб’єктивне благополуччя як індикатор успішного життєвого шляху керівників освітніх організацій», Теоретичні і прикладні проблеми психології: зб. наук. праць Східноукр. нац. ун-ту ім. Володимира Даля. Сєвєродонецьк: Вид-во СНУ ім. В. Даля, Вип. 3(3), с. 37–46, 2018.

9 О. Л. Вознесенська та ін., Енциклопедичний словник з арт-терапії. Київ, Україна: Видавець ФОП Назаренко, 2017, 312 с.

10 О. В. Длугопольський, Ю. П. Івашук, «Розгул» корупції та рейдерства як фактор неефективності захисту прав власності», Научные труды ДонНТУ, № 2(44), с. 125–131, 2013.

11 О. В. Длугопольський», Ю. П. Івашук, «Сучасні погляди на корупцію та мінімізацію її негативного впливу на економіку України», Економіка України, № 9, с. 13–24, 2012.

12 М. Долинова, «Как «дневник каракулей» помогает разобраться в себе», Психологическая мастерская «Просто», 2017. [Электронный ресурс]. Доступно: http://dolinova.blog/archives/86.

13 Л. Д. Лебедева, Ю. В. Никонорова, Н. А. Тараканова, Энциклопедия признаков и интерпретаций в проективном рисовании и арт-терапии. Санкт-Петербург, Россия: Речь, 2006, 336 с.

14 Г. В. Ложкін, В. В. Спасєнніков, В. Л. Комаровська, Економічна психологія. Київ, Україна: ВД «Професіонал», 2004, 304 с.

15 П. В. Лушин, «Когда хаос и неопределённость внутри: VUCA-люди», Теория и практика психотерапии, № 3(11) с. 2–4, 2016.

16 П. В. Лушин, «Гіг-освіта як альтернатива НУШ», Вісник психології і соціальної педагогіки, Вип. 26, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.psyh.kiev.ua/%d0%97%d0%b1%d1%96%d1%80%d0%bd%d0%b8%d0%ba_%d0%bd%d0%b0%d1%83%d0%ba._%d0%bf%d1%80%d0%b0%d1%86%d1%8c._-_%d0%92%d0%b8%d0%bf%d1%83%d1%81%d0%ba_26

17 С. Д. Максименко, Л. М. Карамушка, О. В. Креденцер, Економічна психологія. Київ, Україна: Міленіум, 2004, 34 с.

18 Медіапсихологія: на перетині інформаційного та освітнього просторів / Л. А. Найдьонової, Н. І. Череповської, Ред.; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Київ, Україна: Міленіум, 2014, 348 с.

19 О. Молчанова, Застосування ліній, каракулів та геометричних форм у процесі спонтанної творчості терапевтичного малювання. Київ, Україна, 2020, 78 с.

20 Л. А. Найдьонова, Медіапсихологія: основи рефлексивного підходу; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кіровоград, Україна: Імекс-ЛТД, 2015, 244 с.

ï›21ï Ю. Ð. Петрушенко, Ð. Ð. КоÑтюченко, «Ð?ÑÑледование влиÑÐ½Ð¸Ñ Ð¿Ñ€Ð¾Ð³Ñ€Ð°Ð¼Ð¼, предполагающих ÑкономичеÑкую кооперацию, на Ñоциальный капитал меÑтных ÑообщеÑтв», Ðаукові праці Донецького національного технічного ун-ту. Ð¡ÐµÑ€Ñ–Ñ Ð•ÐºÐ¾Ð½Ð¾Ð¼Ñ–Ñ‡Ð½Ð°, Вип. 3(45), Ñ. 167–173, 2013.

ï›22ï Практикум по гендерной пÑихологии / Ð?. С. Клёциной, Ред. Санкт-Петербург, РоÑÑиÑ: Питер, 2002, 478 c.

23 І. Семків, «Психометричні показники та адаптація методики Р. Стили "KPIKS" (Українська версія: опитувальник вимірювання індивідуального соціального капіталу (ОВІСК) адаптація І. Семків)», Гуманітарний вісник, № 37, с. 136–146, 2015.

24 Соціальна психологія бідності / Т. І. Бєлавіна, В. О. Васютинський, В. Ю. Вінков та ін.; В. О. Васютинського, Ред.; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Київ, Україна: Міленіум, 2016, 294 c.

25 М. Г. Ткалич, «Психолого-організаційні детермінанти самоактуалізації менеджерів комерційних організацій», дис. канд. наук. Київ, 2006, 266 с.

26 О. Угрин, «Метафора сходів у роботі з актуальними цілями», на XVII Міжнародної міждисциплінарної наук.-практ. конф. Простір арттерапії. Київ, 2020, с. 171–175.

27 К. Фопель, Технология ведения тренинга. Теория и практика. Москва, Россия: Генезис, 2003, 368 с.

28 I. Bondarevskaya, B. Krzywosz-Rynkiewicz, E. Bondar, «Young people’s citizenship activity in times of war threat: Case of Ukraine», Citizenship Teaching and Learning – Intellect Limited, № 12(2), р. 189–206, 2017.

29 C. Castelfranchi, R. Falcone, Trust Theory: A Socio-Cognitive and Computational Model. West Sussex: Wiley, 2010.

30 J. T. Jost, P. Barbera, R. Bonneau, M. Langer, M. Metzger, J. Nagler, J. Sterling, J. A. Tucker, «How social media facilitates political protests: Information, motivation, and social networks», Advances in Political Psychology, № 39(1), р. 85–118, 2018.

31 E. Kirchler, E. Hoelzl, I. Wahl, «Enforced versus voluntary tax compliance: The “slippery slope” framework», Journal of Economic Psychology, № 29, р. 210–225, 2008.

32 R. C. Mayer, J. H. Davis, F. D. Schoorman, «An integrative model of organizational trust», Academy of Management Review, № 20, р. 709–734, 1995.

33 B. A. Misztal, Trust in modern societies. Cambridge: Polity Press, 1996.

34 W. F. van Raaij, «Consumer confidence and trust in the economy», Economic psychology in modern world: collected papers; A. N. Lebedev, Eds. Moscow, Russia: Ekon-inform, 2012, р. 377–395.

35 A. M. Zalewska & B. Krzywosz-Rynkiewicz, Psychologiczne portrety młodych obywateli. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica, 2011.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.