Психологічний ресурс толерантності: самоприйняття та його функції

Ольга Саннікова, Ірина Гордієнко

Анотація


У статті презентовано результати дослідження толерантності осіб з різним рівнем самоприйняття. Метою є перевірка припущення про те, що самоприйняття може виявлятися як ресурс толерантності. Здійснено аналіз досліджень щодо визначення феноменів: «толерантність», «самоприйняття особистості», «психологічний ресурс». Самоприйняття трактується як стійка схильність індивіда cприймати особливості своєї особистості в певній модальності (прийняття, неприйняття, відкидання), що виявляється у специфіці емоційних, когнітивних та поведінкових проявів і має на собі відбиток як індивідуального досвіду, так і уявлень суспільства, релігії, культури тощо. Толерантність розглядається як властивість особистості, яка виявляється в здатності до розуміння та сприйняття іншої людини, у готовності до активної взаємодії зі світом у позитивному напрямку, заснованої на стійкості до різноманітних впливів. Розглянуто структуру, основні чинники та ресурси толерантності особистості. Задля розкриття системного уявлення про сутність толерантності та самоприйняття як складних властивостей особистості, обрано положення континуально-ієрархічного підходу до структури особистості і погляди про метахарактеристики індивідуальності. Теоретично обґрунтовано ресурсну функцію самоприйняття особистості відносно толерантності. Наведено результати перевірки припущення про те, що самоприйняття може виявлятися як ресурс толерантності. Особливу увагу надано якісним характеристикам самоприйняття та толерантності, які розкривають саме психологічний зміст цих складних феноменів. За допомогою кореляційного аналізу встановлено статистично значимі зв’язки якісних показників самоприйняття та показників толерантності. В роботі доведено припущення про те, що самоприйняття здатне впливати на специфіку толерантності, на якісно-кількісне поєднання її показників, що виявляються в емоційних, когнітивних та поведінкових проявах толерантності. Якісний аналіз за допомогою методу профілів дозволив вивчити психологічні особливості толерантності у осіб, які різняться рівнем самоприйняття. Встановлено, що особам з високим рівнем самоприйняття, притаманне толерантне ставлення до інших, а особам, яким властиве самонеприйняття, притаманна інтолерантність у міжособистісних стосунках


Ключові слова


толерантність; інтолерантність; самоприйняття; якісні компоненти; психологічний ресурс; особистість

Повний текст:

PDF

Посилання


О. П. Саннікова, О. Г. Бабчук, «Толерантність як складна властивість особистості в індивідуально-психологічному вимірі», Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України, Т. 10, вип. 16, с. 34–42, 2010.

Г. Олпорт, Личность в психологии. Москва, Россия: Ювента, 1998.

Д. В. Зиновьев, «Социокультурная толерантность – её сущностные характеристики», Парадигма, № 1, с. 50–61, 1998.

Е. Ю. Клепцова, Психология и педагогика толерантности. Москва, Россия: Акад. проект, 2004.

О. П. Cанникова, Ð¤ÐµÐ½Ð¾Ð¼ÐµÐ½Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð»Ð¸Ñ‡Ð½Ð¾Ñти. ОдеÑÑа, Украина: СМÐ?Л, 2003.

Ð. Ð. Погодина, «ТолерантноÑÑ‚ÑŒ: термин, позициÑ, ÑмыÑл, программа», Первое ÑентÑбрÑ, Ð?ÑториÑ, â„– 11, Ñ. 4–8, 2002.

C. R. Rogers, Client-Centered Therapy. Boston, 1951.

С. Л. Братченко, «Психологические основания исследования толерантности в образовании», [Электронный ресурс]. Педагогика развития: ключевые компетентности и их становление. Красноярск, Россия, 2003. Доступно: http://hpsy.ru/public/x831.htm

Н. Е. Водопьянова, «Современные концепции ресурсов субъекта профессиональной деятельности», [Электронный ресурс], Вестник Санкт-Петербургского государственного ун-та, серия 16, вып. 1, 2015. Доступно: https://cyberleninka.ru/article/n/sovremennye-kontseptsii-resursov-subekta-professionalnoy-deyatelnosti

В. В. Столин, «Самосознание личности». Москва, Россия: МГУ, 1983.

С. Л. Рубинштейн, «Основы общей психологии». Санкт-Петербург, Россия: Питер, 2002.

О. П. Саннікова та І. О. Гордієнко, «Психодіагностична методика «індивідуальна композиція показників самоприйняття»: перевірка теоретичного конструкту», Проблеми сучасної психології: зб. наук. праць Державного вищого навчального закладу «Запорізький національний університет» та Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України; С. Д. Максименка, Н. Ф. Шевченко, М. Г. Ткалич, Ред., № 1(13), с. 140–146, 2018.

О. П. Саннікова, та О. Г. Бабчук, «А.с. Тест-опитувальник якісних показників толерантності», Заявка № 34207, від 05.05.2010; реєстрац. № 33969, Липень 05, 2010.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.