Структурно-функціональна типологія особистісного потенціалу педагогічного працівника

Яна Сухенко

Анотація


Стаття присвячена дослідженню проблеми особистісного потенціалу в контексті вивчення підходів до проєктування та реалізації індивідуальної освітньої траєкторії педагогічного працівника. З позицій діяльнісно-смислового підходу та екзестенційної психології розглянуто компоненти, структурну організацію, можливості психодіагностичного вимірювання, оцінки та типологізації особистісного потенціалу як потенціалу саморегуляції. Встановлено, що особистісний потенціал розглядається як структурована цілісність, відображає особливості системної організації особистості та її складну архітектоніку, забезпечує психологічне благополуччя та ефективність діяльності в ситуаціях невизначеності, досягнення та тиску. Його компонентами є оптимізм, життєстійкість, резильєнтність, особистісна автономія, самоефективність, копінг-стратегії, толерантність до невизначеності, контроль за діяльністю, рефлексивність та інші. Результуючими змінними при оцінці особистісного потенціалу виступають факти біографії, результати виконання тестових задач, показники психологічного благополуччя, успішність в тих або інших сферах життєдіяльності. З’ясовано, що структура особистого в потенціалу розглядається в складі трьох підструктур: потенціалу самовизначення, потенціалу реалізації, потенціалу збереження, що виконують відповідні специфічні регуляторні функції в ситуаціях невизначеності, досягнення, зовнішнього тиску або загрози. За допомогою теоретичного моделювання на основі трьох визначених підструктур та дворівневої оцінки кожної з них (низька, висока) описано 8 типів або профілів особистісного потенціалу педагогічного працівника.


Ключові слова


індивідуальна освітня траєкторія; особистісний потенціал; толерантність до невизначеності; життєстійкість; особистісна автономія; копінг-стратегії; суб’єктивне щастя; задоволеність життям

Повний текст:

PDF

Посилання


М. О. Желтова, «Психолого-педагогічні умови розвитку творчого потенціалу майбутніх техніків-технологів харчової галузі», дис. канд. наук; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, Україна, 2019.

Верховна Рада України. (2019, Черв. 12). Закон № 651-XIV «Про загальну середню освіту». [Електронний ресурс].

Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14.

Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс].

Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Я. Є. Кальба, «Вчинковий потенціал особистості учня як предмет психологічного аналізу», Психологія і суспільство, № 2, с. 148–163, 2011.

Концепція Нової української школи. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80.

Д. А. Леонтьев и др., Личностный потенциал: структура и диагностика. Москва, Россия: Смысл, 2011.

Т. Ю. Ломакина, «Концептуальные оÑновы Ñ„Ð¾Ñ€Ð¼Ð¸Ñ€Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ñ‚ÐµÐ»ÑŒÐ½Ð¾Ð¹ траектории в ÑиÑтеме непрерывного образованиÑ», Ðаука и профеÑÑиональное образование, Ð?. П. Смирнова, Е. Ð’. Ткаченко, С. Ð. ЧиÑÑ‚Ñковой, Ред. МоÑква: Экон-информ, 2013, Ñ. 248–256.

П. В. Лушин, Хаос и неопределенность: от страдания – к росту и развитию. Киев, Украина: Астрая, 2017.

С. Д. Максименко, Генеза здійснення особистості. Київ, Україна: Видавництво ТОВ «КММ», 2006.

І. П. Маноха, «Психологія потенціалу індивідуального буття людини: онтологічно орієнтований підхід», автореф. дис. д-ра наук; Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка, Київ, 2003.

В. Р. Міляєва, Н. К. Лебідь та Ю. В. Бреус, «Теоретичний аналіз поняття «потенціал особистості», Проблеми сучасної психології, вип. 20, с. 405 415, 2013.

І. В. Мурашко, «Розкриття поняття «особистісний потенціал» та його психологічної структури», Актуальні проблеми психології. Психологічна теорія і технологія навчання, т. 8, вип. 7, с. 196–205, 2010.

Е. П. Носова, «Психолого-педагогические условия выявления и поддержки индивидуальной образовательной траектории ученика», дис. канд. наук; Учр. Рос. акад. обр. «Психол. ин-т», Москва, Россия, 2009.

В. І. Подшивалкіна, «Соціальні умови та психологічні виміри тенденцій використання потенціалу особистості», Психологія і суспільство, № 4, с. 127–137, 2009.

М. А. Садова, «Психологічні складові потенціалу самореалізації особистості», Вісник Одеського національного університету. Психологія, т. 15, вип. 9, с. 102–109, 2010.

Т. М. Титаренко, «Особистісний потенціал як джерело життєвих домагань», Наукові студії із соціальної та політичної психології, вип. 12(15), с. 49–59, 2005.

Ð?. С. ЯкиманÑкаÑ, Â«Ð¢Ñ€ÐµÐ±Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ðº учебным программам, ориентированным на личноÑтное развитие школьников», ВопроÑÑ‹ пÑихологии, â„– 2, Ñ. 64–78, 1994.

А. Bandura, Self-efficacy. The exercise of control. N.Y., USA: Freeman and Co., 1997.

E. L. Deci, The psychology of self-determination. Toronto, Canada: Lexington books, 1980.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.