Рефлексія як механізм формування індивідуальної свідомості та діяльності особистості

Роман Павелків

Анотація


У статті висвітлюється сутність психологічного змісту поняття рефлексії, її поліфункціональність, зазначається важливість та унікальність ролі даного феномену в структурі особистості людини. Рефлексія розглядається як механізм самосвідомості, як особливий дослідницький акт, що спрямовує людину на осмислення й усвідомлення власних форм свідомості з метою предметного розгляду знання про себе та інших людей, критичного аналізу його змісту й методів пізнання. Аналізуються особливості функціонування різних видів, форм рефлексії які сприяють формуванню багатьох новоутворень особистості, визначають її цілісний образ «Я» та сприяють самовдосконаленню особистості, успішності її діяльності й спілкування у стосунках з іншими людьми. Встановлено, що рефлексія виступає як родова здатність людини, що проявляється у зверненості свідомості на себе, на внутрішній світ людини, на її місце у взаємовідносинах з іншими, на форми та способи пізнавальної та перетворювальної діяльності. Рефлексія як можливість виходу за межі наявної ситуації дає змогу усвідомлювати її, мотиви власних дій, свій стан, актуалізувати свої знання, оцінити власний вчинок, а також з’ясувати позицію партнера по взаємодії, зрозуміти його стан. З’ясовано, що в процесі формування мотиву поведінки рефлексія узгоджує такі фундаментальні характеристики особистості, як її світоглядні установки, переконання, цінності з інтересами, потребами, бажаннями іншої людини. З позицій наукових досліджень констатовано, що рефлексія як єдність процесів самоусвідомлення та усвідомлення ставлення «Я-Інший» виступає провідним механізмом саморегуляції поведінки особистості. Встановлено, що рефлексія є одним із механізмів саморозвитку та самовдосконалення особистості. На шляху самовдосконалення рефлексивні процеси дають змогу особистості актуалізувати процеси самоорганізації, мобілізуючи власний потенціал, інтелектуальні та духовні ресурси в умовах професійної діяльності

Ключові слова


особистість; свідомість; самосвідомість; самопізнання; рефлексія; діяльність; спілкування; міжособистісна взаємодія

Повний текст:

PDF

Посилання


А. А. Бодалев, Личность и общение. Москва, Россия, 1983, с. 42–43.

В. В. Давыдов, А. З. Зак, «Уровень планирования как условие рефлексии», Проблемы рефлексии. Современные комплексные исследования. Новосибирск, Россия: Наука, с. 44–47, 1987.

Ð. З. Зак, «Проблемы пÑихологичеÑкого Ð¸Ð·ÑƒÑ‡ÐµÐ½Ð¸Ñ Ñ€ÐµÑ„Ð»ÐµÐºÑии», Ð?ÑÑледование речи-мыÑли и рефлекÑии. ПÑихологиÑ. Ðлма-Ðта, РоÑÑиÑ, вып. 10, Ñ. 6–13, 1979.

Г. С. КоÑтюк, Ð?збранные пÑихологичеÑкие труды; Л. Ð. Проколиенко, Ред. МоÑква, РоÑÑиÑ: Педагогика, 1988, 304 Ñ.

Ð?. С. Ладенко, С. Ю. Степанов, Ð?. Ð. Семенов, ФилоÑофÑкие и пÑихологичеÑкие проблемы иÑÑÐ»ÐµÐ´Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ñ€ÐµÑ„Ð»ÐµÐºÑии. ÐовоÑибирÑк, РоÑÑиÑ, 1989, 65 Ñ.

В. А. Лефевр, Рефлексия. Москва, Россия: Когито-Центр, 2003, 496 с.

Основи практичної психології, В. Панок, Т. Титаренко, Н. Чепелєва та ін.; С. Головко, Ред. Київ, Україна: Либідь, 2006, 534 с.

Р. В. Павелків, «Рефлексія як психологічний механізм моральної саморегуляції поведінки особистості», Психологія: реальність і перспективи: зб. наук. праць; упоряд. Р. В. Павелків; Р. В. Павелків, В. І. Безлюдна, Н. В. Корчакова, Ред. Рівне, Україна: РДГУ, вип. 11, с. 5–10, 2018.

Р. В. Павелків, «Розвиток моральної свідомості та самосвідомості в молодшому шкільному віці», дис. д-ра наук. Київ, Україна, 2005, 455 с.

РефлекÑÐ¸Ñ Ð² науке и обучении, Ð?. С. Ладенко, Ред. ÐовоÑибирÑк, РоÑÑиÑ, 1989, 184 Ñ.

Ð?. Ð. Семенов, «ПÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ñ€ÐµÑ„Ð»ÐµÐºÑии в научном творчеÑтве С. Л. Рубинштейна», ПÑихологичеÑкий журнал, Ñ‚. 10, â„– 4, Ñ. 67–74, 1989.

Ð?. Ð. Семенов, С. Ю. Степанов, «Содержательно-ÑмыÑловой метод Ð¸Ð·ÑƒÑ‡ÐµÐ½Ð¸Ñ Ñ‚Ð²Ð¾Ñ€Ñ‡ÐµÑкого мышлениÑ», МыÑли о мыÑлÑÑ…. ÐовоÑибирÑк, РоÑÑиÑ, Ñ‚. 1, ч. 2, Ñ. 40–50, 1996.

Ð’. Ð?. Слободчиков, «РефлекÑÐ¸Ñ ÐºÐ°Ðº принцип ÑущеÑÑ‚Ð²Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð¸Ð½Ð´Ð¸Ð²Ð¸Ð´ÑƒÐ°Ð»ÑŒÐ½Ð¾Ð³Ð¾ ÑознаниÑ», ЭкÑпериментальные иÑÑÐ»ÐµÐ´Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð¿Ð¾ проблемам общей, Ñоциальной и дифференциальной пÑихологии. МоÑква, РоÑÑиÑ: ÐÐ?Ð?ОПП, 1979, Ñ. 15–20.

С. Ю. Степанов, Ð?. Ð. Семенов, «ПÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ñ€ÐµÑ„Ð»ÐµÐºÑии: проблемы и иÑÑледованиÑ», ВопроÑÑ‹ пÑихологии, â„– 3, Ñ. 35, 1985.

Л. Хьел, Д. Зиглер, Теории личности: Основные положения, исследования и применение. СПб., Россия: Питер, 1999, 608 с.

Ю. Б. Швалб, Психологические модели целеполагания. Киев, Украина: Стилос, 1997, 240 с.

Г. П. Щедровицкий, Мышление. Понимание. Рефлексия. Москва, Россия, 2005, 800 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.