Особливості психологічних захистів керівників освітніх організацій та їхньої рефлексії засобами трансформаційної гри
Анотація
У статті наведено результати емпіричного дослідження особливостей психологічних захистів керівників освітніх організацій та обґрунтування можливостей їхньої рефлексії засобами трансформаційної гри. Виявлено основні психологічні захисти керівників освітніх організацій (на вибірці директорів шкіл), досліджено особливості прояву психологічних захистів управлінців залежно від їхньої статі та віку. За результатами емпіричного дослідження констатовано, що чимало досліджуваних керівників освітніх організацій характеризуються недостатньо зрілою, гнучкою системою психологічних захистів, вони схильні використовувати разом із конструктивними (компенсацією і раціоналізацією) деструктивні психологічні захисти (проекцію, регресію, витіснення). Зрештою, це може негативно позначитися як на їхньому професійно-особистісному розвитку, так і на якості управління. За результатами дисперсійного аналізу виявлено гендерно-вікові особливості прояву психологічних захистів управлінців. Установлено зменшення з віком кількості керівників, схильних використовувати конструктивні психологічні захисти, особливо «компенсації» у чоловіків і «раціоналізації» у жінок. Натомість кількість управлінців, особливо чоловіків, які схильні використовувати деструктивний психологічний захист «проекція» з віком зростає. Показано доцільність сприяння рефлексії психологічних захистів у керівників освітніх організацій в умовах післядипломної освіти. Констатовано доцільність забезпечення спеціально організованого психологічного навчання з використанням трансформаційних ігор, що сприяють усвідомленню й рефлексії причин поведінки і відповідних психологічних захистів, тим самим створюючи можливість вибору вчинків і переживань, адекватних ситуації і внутрішнім інтенціям особистості. Окреслено перспективи подальших досліджень у контексті розроблення й апробації програми психологічної підготовки викладачів кафедр психології закладів післядипломної освіти до використання трансформаційних ігор у практиці підвищення кваліфікації фахівців.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
О. Ф. Бондаренко, «Суб’єктність як етичний вимір: у пошуках вітчизняної традиції у психотерапії», Людина. Суб’єкт. Вчинок: філософсько-психологічні студії; В. О. Татенко, Ред. Київ, Україна: Либідь, с. 52–69, 2006.
О. І. Бондарчук, Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності. Київ, Україна: Наук. світ, 2008, 318 с.
О. О. Гашенко, Г. В. Попова, «Трансформаційна гра як метод впливу на ціннісну сферу особистості», Інноваційні технології розвитку лідерського потенціалу особистості майбутнього фахівця. 2017, с. 237–241.
Р. Грановская, Психологическая защита. 2-е изд, СПб., Россия: Речь, 2010, 472 с.
Т. Ð. Курбатова, Â«ÐšÐ¾Ð³Ð½Ð¸Ñ‚Ð¸Ð²Ð½Ð°Ñ ÑложноÑÑ‚ÑŒ как объект пÑихотерапевтичеÑкого воздейÑтвиÑ», ПÑихологичеÑкие проблемы Ñамореализации личноÑти; Е. Ф. Рыбалко, Л. Ð. КороÑтылева, Ред. СПб., РоÑÑиÑ: Ð?зд-во Санкт-Петербург. ун-та, вып. 4, Ñ. 182–191, 2000.
В. М. Махукова, «Теоретична модель дослідження системної рефлексії у трансформаційних іграх» на ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. Інноваційні методи та технології підготовки фахівців соціальної сфери, 2017, с. 70–72. [Електронний ресурс]. Доступно: http://er.nau.edu.ua:8080/handle/NAU/35200
К. Г. Наумік-Гладка, О. В. Скориніна-Погребна, «Трансформаційні ігри та їх роль в практичній психології», Науковий вісник Херсонського держ. ун-ту, вип. 3, с. 89–94, 2018. (Серія «Психологічні науки»).
Ð. П. ФетиÑкин, Ð’. Ð’. Козлов, Г. Ðœ. Мануйлов, Социально-пÑихологичеÑÐºÐ°Ñ Ð´Ð¸Ð°Ð³Ð½Ð¾Ñтика Ñ€Ð°Ð·Ð²Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ Ð»Ð¸Ñ‡Ð½Ð¾Ñти и малых групп. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во ин-та пÑихотерапии, 2005, 490 Ñ.
B. Bowins, «Psychological Defense Mechanisms: A New Perspective», American journal of psychoanalysis, 64, Р. 1–26, 2004.
Style C. Change, Your Life with Positive Psychology. Pearson UK, 2015, 296 р.
The Reality Game, A Guide to Humanistic Counselling and Psychotherapy; by John Rowan, John Rowan. 3rd ed. London: Routledge, 2016, 262 р.
Schell J. The Art of Game Design A Book of Lenses. Morgan Kaufmann Publishers, 2008, 518 р.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.