Психологічні детермінанти функціональної неграмотності суб’єкта педагогічної діяльності

Андрій Колосов, Наталія Волянюк, Георгій Ложкін

Анотація


Проблематика масштабних небажаних впливів на психіку суб’єкта педагогічної діяльності зумовлена ускладненням тканини соціального життя, інформатизацією та розвитком високих технологій. Сучасне освітнє середовище вимагає від педагога прояву мобільності, оперативності, гнучкості, креативності. Разом з тим обмеженість психічних ресурсів людини звужує її адаптацію в нове соціальне й освітнє середовище, і, передусім, це проявляється у функціональній неграмотності. З’ясовано, що функціональна неграмотність викладача або вчителя не має нічого спільного зі звичайною неграмотністю, коли людина не вміє читати, писати або рахувати. Функціональна неграмотність педагога це процес і разом з тим результат як внутрішнього, так зовнішнього, суперечливого за характером впливу. Вона виявляється в зміні параметрів, характеристик суб’єкта педагогічної діяльності, що в підсумку викликає зміну його функціонування. Функціональна неграмотність педагога виступає інтегративним, відстроченим за часом виникнення результатом дії багатьох різнорівневих, різноманітних систем, їх суперечностей та неузгодженостей. До основних ознак функціональної неграмотності суб’єкта педагогічної діяльності слід віднести: канонізацію та універсалізацію власного досвіду; формалізм інноваційної діяльності; уникнення складних завдань і нових технологій; повчальну манеру спілкування; категоричність суджень; яскраво виявлений егоцентризм; агресивне ставлення до осіб, які ініціюють зміни та ін. На підставі теоретичного аналізу й узагальнення досвіду виокремлено психологічні детермінанти, що зумовлюють прояв функціональної неграмотності. За найбільш значущі розглянуто такі особистісні прояви, як: консерватизм, ригідність, догматизм, конформізм, стереотипність мислення, фіксована самооцінка, відсутність мотивації та фрустрація. Ці бар’єри можуть блокувати готовність суб’єкта педагогічної діяльності до перегляду поглядів, стати причиною консервації досвіду, який веде до деформації особистості і функціональної неграмотності. Успішність подолання функціональної неграмотності залежить від психологічної готовності (наявності установки) на досягнення результату і здатності до реалізації педагогічних дій у нових умовах. Проведене дослідження не вичерпує усіх аспектів розглядання проблеми. Подальшого вивчення потребують питання щодо теоретичного осмислення й експериментального обґрунтування свідомих та несвідомих механізмів запобігання функціональної неграмотності суб’єкта педагогічної діяльності

Ключові слова


функціональна неграмотність; суб’єкт педагогічної діяльності; психологічний бар’єр; консерватизм; ригідність; догматизм; конформізм; фрустрація

Повний текст:

PDF

Посилання


Н. Ю. Волянюк, Г. В. Ложкин, «Психологический потенциал и барьеры инновационной активности субъекта научно-педагогической деятельности», Наука і освіта: науково-практ. журн. Південноукр. нац. пед. ун-ту ім. К. Д. Ушинського, № 11, с. 17–24, 2016.

Н. Ю. Волянюк, «Варіабельність та неминучість криз професійного розвитку суб’єкта діяльності», Особистість у кризових умовах та критичних ситуаціях життя: зб. наук. праць / за ред.: С. Б. Кузікової, І. М. Щербакової. Суми, Україна: Вид-во Сумськ. ДПУ ім. А. С. Макаренка, с. 316–320, 2016.

Ю. Ю. Гудименко, «Психологические барьеры к инновационной деятельности, как предпосылки формирования профессиональной деформации личности педагога», Психология профессионала: личность, деятельность, организация. Тверь, Россия: Твер. гос. ун-т, с. 60–71, 2014.

О. А. Дубасенюк, «Креативний підхід до професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів», Креативна педагогіка, № 4, с. 21–26, 2011.

Т. А. Жалагина, Психологическое обеспечение преодоления профессиональной деформации личности преподавателя вуза. Москва, Россия: ПЕРСЭ, 2003, 112 с.

Ð?. О. Загашев, С. Ð?. Заир-Бек, КритичеÑкое мышление: Ñ‚ÐµÑ…Ð½Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ñ€Ð°Ð·Ð²Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ. СПб., РоÑÑиÑ, 2003, 224 Ñ.

І. А. Зязюн, Педагогіка добра: ідеали і реалії. Київ, Україна: МАУП, 2000, 312 с.

Ðœ. Ðœ. Кашапов, «ТворчеÑкое профеÑÑиональное мышление как Ð¼ÐµÑ‚Ð°Ð¿Ð¾Ð·Ð½Ð°Ð²Ð°Ñ‚ÐµÐ»ÑŒÐ½Ð°Ñ Ñ…Ð°Ñ€Ð°ÐºÑ‚ÐµÑ€Ð¸Ñтика преподавателÑ», Развитие пÑихологии в ÑиÑтеме комплекÑного человекознаниÑ, ч. 2; Ð. Л. Журавлев, Ð’. Ð. Кольцова, Ред. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во «Ð?н-Ñ‚ пÑихологии РÐл, 2012, Ñ. 506–510.

Ð?. КоÑтин, «Ðе бойтеÑÑŒ творчеÑких интеллигентов. Что такое ÐºÑ€ÐµÐ°Ñ‚Ð¸Ð²Ð½Ð°Ñ Ñкономика и чем она грозит Украине?», [Электронный реÑурÑ], Еженедельник, â„– 27/28(779), 2000. ДоÑтупно: http://www.2000.ua/modules/pages/files/27779-8--14-iyulja-2016-g__697404_1.pdf.

К. Куно, Чтение во Франции. Москва, Россия 1992, с. 17.

С. Л. Лавриненко, «Диференціально-психологічний аналіз професійної самосвідомості вчителів гімназії», Післядипломна освіта в Україні, № 2, с. 43–48, 2011(19).

Д. Ð. Леонтьев, Ð. Г. Смирнов, «СмыÑл и отчуждение как предикторы Ð¿Ð¾Ð²ÐµÐ´ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð² неÑтруктурированной Ñитуации», ЭкÑÐ¿ÐµÑ€Ð¸Ð¼ÐµÐ½Ñ‚Ð°Ð»ÑŒÐ½Ð°Ñ Ð¿ÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð² РоÑÑии: традиции и перÑпективы; Ð’. Ð. Барабанщиков, Ред. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?н-Ñ‚ пÑихологии РÐÐ, 2010, Ñ. 680–685.

В. В. Олійник, Наукові основи управління підвищенням кваліфікації педагогічних працівників профтехосвіти. Київ, Україна: Міленіум, 2003, 594 с.

Ж. Пиаже, Ð?збранные пÑихологичеÑкие труды: пÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð¸Ð½Ñ‚ÐµÐ»Ð»ÐµÐºÑ‚Ð°. Ð“ÐµÐ½ÐµÐ·Ð¸Ñ Ñ‡Ð¸Ñла у ребенка. Логика и пÑихологиÑ. МоÑква, РоÑÑиÑ: ÐœÐµÐ¶Ð´ÑƒÐ½Ð°Ñ€Ð¾Ð´Ð½Ð°Ñ Ð°ÐºÐ°Ð´ÐµÐ¼Ð¸Ñ, 1994, 680 Ñ.

В. Равилов, «Функциональная неграмотность: причины и последствия», [Электронный ресурс], Полезный интернет журнал. Доступно: https://good-tips.pro/index.php/publications/functional-illiteracy-causes-and-consequences © Good-Tips.PRO

С. Ðœ. Редлих, «ПедагогичеÑкие оÑновы Ñоциально-профеÑÑиональной адаптации учителÑ», автореф. диÑ. д-ра наук; Ð?н-Ñ‚ общего Ñреднего Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð Ð¾ÑÑийÑкой академии образованиÑ. МоÑква, РоÑÑиÑ, 1999, 42 c.

Ð?. Ð. Скворцов, Развитие нервной ÑиÑтемы у детей. МоÑква, РоÑÑиÑ: Тривола, 2000, Ñ. 6–7.

Г. Б. Степанова, Г. М. Зараковский, «Психологический потенциал: индивидуальный и популяционный», Человек, № 3, с. 50–59, 1998.

В. П. Чудинова, Функциональная неграмотность – проблема развитых стран. [Электронный ресурс].

Доступно: http://ecsocman.hse.ru/data/618/861/1216/018chudinova.pdf

«A nation at risk. National Commission on excellence in education» / L. Cargan, J. M. Ballantineю Reading in sociology. Fourth edition. Wadsworth Publishing Company. Belmont, California. 1987, р. 179–191.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.