Психологічний супровід становлення професійного самовизначення здобувачів професійно-технічної освіти

Ольга Радченко

Анотація


Стаття присвячена проблемі психологічного супроводу становлення професійного самовизначення здобувачів професійно-технічної освіти. Адже саме під час професійної підготовки у учня професійного (професійно-технічного) закладу освіти може змінитися ставлення до процесу оволодіння професією, а саме – значно знижується впевненість у правильності вибору професії, що є наслідком однієї з нормативних криз, характерних для певного етапу професійного розвитку особистості. З’ясовано актуальні психолого-педагогічні проблеми, рішення яких сприяє забезпеченню ефективності професійно-технічної освіти. Розглянуто основні підходи (стратегії) організації становлення професійного самовизначення. Проаналізовано напрями, методи та технології психологічної роботи на різних етапах професійного становлення. Зроблений акцент на профорієнтаційну роботу у закладах професійної (професійно-технічної) освіти. Аналіз основних підходів (стратегій) організації становлення професійного самовизначення, напрямів, методів та технологій психологічної роботи на різних етапах професійного становлення дає можливість зосередитися саме на етапі професійної підготовки, уточнення професійного вибору й формування професійної перспективи. З’ясовано, що особливостями профорієнтаційної роботи у професійних (професійно-технічних) закладах освіти є перетворення її з діагностичної в розвивальну, формувальну, діагностико-коригувальну. Психологічний супровід становлення професійного самовизначення здобувачів професійної освіти повинен слугувати одній меті – активізувати учня, сформувати у нього прагнення до професійного зростання з урахуванням отриманих знань про себе, свої здібності і перспективи їх розвитку

Ключові слова


заклад професійної (професійно-технічної) освіти; професійна освіта; професійне самовизначення; профорієнтація

Повний текст:

PDF

Посилання


Відомості Верховної Ради України. (1998, Трав. 13). Закон № 32, ст. 215 «Про професійно-технічну освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/103/98-%D0%B2%D1%80.

Н. Г. Ничкало, «Ідеї канадського досвіду професійної освіти в Українській перспективі», Професійно-технічна освіта, с. 8, 2007.

В. О. Зайчук, та А. С. Нісімчук, Технологія професіоналізму в освіті. Луцьк, Україна: ПВД «Твердиня», 2012.

В. Олійник, та Л. Сергєєва, Управління розвитком професійно-технічного навчального закладу. Київ, Україна: АртЕк, 2010.

С. І. Одайський, «Методи управління професійно-технічним навчальним закладом в умовах конкуренції та розвитку виробництва», Теорія та методика управління освітою, № 3, 2010. [Електронний ресурс]. Доступно: http://tme.umo.edu.ua/docs/3/10odasdp.pdf.

В. Я. Бобров, та С. В. Бутівщенко, «Управління професійною освітою як фактор впливу на формування творчої особистості фахівців України», Філософія освіти XXI століття: проблеми і перспективи, Вип. 83, с. 443–447, 2000.

Л. Сергеєва, та А. Молчанова, «Сучасні підходи до підвищення кваліфікації керівних кадрів профтехосвіти», на Міжнар. наук.-практ. конф. Післядипломна освіта педагогічних працівників професійно-технічних закладів у системі неперервної освіти: теорія, досвід, перспективи. Донецьк, Україна: ДІПО ІПП, 2006, с. 61–66.

Т. М. Десятов, Тенденції розвитку неперервної освіти в країнах Східної Європи (друга половина ХХ століття). Київ, Україна: АртЕк, 2005.

Л. М. Карамушка, та О. Б. Радченко, «Особливості вияву організаційних конфліктів у професійно-технічних навчальних закладах», Актуальні проблеми психології, Т. 1: Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія, Вип. 35, с. 78–82, 2013.

О. Б. Радченко «Психологічні чинники організаційних конфліктів у професійно-технічних навчальних закладах», Організаційна психологія. Економічна психологія, № 2, с. 80–86, 2015.

Г. О. Балл, П. С. Перепелиця, та В. В. Рибалка, Підготовка учнів до професійного навчання і праці. Київ, Україна: Наукова думка, 2000.

С. Загребельний, «Профорієнтація старшокласників на виробничі спеціальності», Рідна школа, № 4, с. 52–54, 2003.

Б. О. Федоришин, «Психолого-педагогічні основи професійної орієнтації», дис. д-ра наук, Ін-т ПіППО АПН України. Київ, Україна, 1996.

В. В. Любарець. Формування готовності учнів ПТЗ до професійного самовизначення. [Електронний ресурс]. Доступно:

https://core.ac.uk/download/pdf/32308193.pdf.

Д. О. Закатнов. Технології підготовки учнівської молоді до професійного самовизначення. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2012.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.