Психологічні чинники особистісної готовності викладача післядипломної педагогічної освіти до професійної діяльності в умовах змін

Наталія Левшенюк

Анотація


У статті відображено результати власного аналізу психолого-педагогічної літератури та наукових досліджень з метою визначення основних чинників, які мають вплив на розвиток особистісної готовності викладача післядипломної педагогічної освіти до діяльності в умовах змін. Визначено, що чинники можливо умовно поділити на дві категорії: зовнішні (об’єктивні) та внутрішні (суб’єктивні). До зовнішніх чинників, що впливають на розвиток особистісної готовності викладача післядипломної освіти до діяльності в умовах змін, можна віднести: світові тенденції у підходах до освіти; внутрішній стан в країні (війна); економічну ситуацію в країні; суспільну думку щодо важливості професії викладача системи післядипломної освіти; ставлення адміністрації закладу до педагогічного колективу; рівень заробітної плати; престижність професії викладача; можливість творчого самовираження в обраній сфері, залучення викладачів до неформальних форм роботи, що сприятиме їхньому професійному та психологічному розвитку та інше. Основну увагу акцентовано на внутрішніх чинниках, які мають більш вагомий, на нашу думку, вплив: психологічне благополуччя (задоволеність власною діяльністю, адекватна оцінка власних дій, бажання до професійного розвитку); самоактуалізація особистості викладача післядипломної педагогічної освіти, прагнення до «акме» найбільшого розкриття та розвитку власних задатків та здібностей, адаптація їх у сферу післядипломної освіти в умовах суспільних та освітніх змін; здатність до рефлексії, осмислення власної професійної діяльності в умовах суспільних змін

Ключові слова


професійна діяльність; викладачі післядипломної педагогічної освіти; особистісна готовність; психологічні чинники

Повний текст:

PDF

Посилання


В. Т. Бусел, Великий тлумачний словник сучасної української мови. Київ, Україна: Перун, 2005.

Ð. Ð’. Кузьмина (Головко-Гаршина), ÐкмеологичеÑÐºÐ°Ñ Ñ‚ÐµÐ¾Ñ€Ð¸Ñ Ð¿Ð¾Ð²Ñ‹ÑˆÐµÐ½Ð¸Ñ ÐºÐ°Ñ‡ÐµÑтва подготовки ÑпециалиÑтов образованиÑ. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?ÑÑлед. центр проблем качеÑтва подгот. ÑпециалиÑтов, 2001.

Л. М. Карамушка, та М. В. Москальов, Психологія підготовки майбутніх менеджерів до управління змінами в організації. Київ, Україна: Львів-Сподом, 2011.

О. І. Бондарчук та ін., Психологічна підготовка керівників освітніх організацій до діяльності в умовах змін. Київ, Україна: НАПН України, ДВНЗ «Ун-т менедж. освіти», 2014.

Н. В. Кавуненко «Визначення змісту та структури особистісної готовності до професійної діяльності», Студентський альманах: зб. магістер. робіт, Ін-т менедж. та психології ДВНЗ «Ун-т менедж. освіти» НАПН України, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/stud_almanah/20.pdf.

Н. А. Левшенюк, «Теоретичне обґрунтування поняття психологічної готовності до педагогічної діяльності», Нова педагогічна думка, № 1(77), с. 36–38, 2014.

Н. А. Левшенюк, «Складові особистісної готовності викладача післядипломної педагогічної освіти до діяльності в умовах змін», на ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф. Психолого-педагогічний супровід професійної підготовки та підвищення кваліфікації фахівців в умовах трансформації освіти. Київ, Україна, 2018, с. 54–58.

Ð’. Я. Ðикитин, «Внешние факторы профеÑÑиональной Ñамореализации преподавателÑ», ÐÐºÐ°Ð´ÐµÐ¼Ð¸Ñ Ð¿Ñ€Ð¾Ñ„ÐµÑÑионального образованиÑ; Ð?н-Ñ‚ непрерыв. Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð²Ð·Ñ€Ð¾Ñлых. Санкт-Петербург, РоÑÑиÑ, â„– 3/4, Ñ. 3–8, 2013.

В. В. Олейник, «Последипломное педагогическое образование в Украине в контексте среднесрочной стратегии развития ЮНЕСКО на 2014–2021 гг.» на Междунар. науч.-практ. конф. Реализация стратегии ЮНЕСКО по подготовке педагогических кадров: проблемы и пути внедрения инновационных технологий в образовательное пространство, посвященной празднованию 70-летия ЮНЕСКО под эгидой десятилетия сближения культур на 2013–2022 годы. Алмата, Казахстан, 2015, с. 26–29.

Ф. Ð?. Раков, Ðœ. К. Тлеужев, и Ð. Ð. Татарканов, «ПÑихологичеÑкие и педагогичеÑкие факторы Ñ„Ð¾Ñ€Ð¼Ð¸Ñ€Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð¿Ñ€Ð¾Ñ„ÐµÑÑиональной компетентноÑти Ð¿Ñ€ÐµÐ¿Ð¾Ð´Ð°Ð²Ð°Ñ‚ÐµÐ»Ñ Ñ„Ð¸Ð·Ð¸Ñ‡ÐµÑкой культуры», ВеÑтник ÐдыгейÑкого гоÑударÑтвенного универÑитета. Ð¡ÐµÑ€Ð¸Ñ 3: «Педагогика и пÑихологиÑ», â„– 4(208), Ñ. 170–175, 2017.

Є. Р. Чернишова та ін., Підготовка науково-педагогічних кадрів у системі післядипломної педагогічної освіти: зміст, організаційні форми, технології. Київ, Україна: НАПН України, ДВНЗ «Ун-т менедж. освіти», 2014.

The World health report: 2001: Mental health: new understanding, new hope. – Geneva: World Health Organization, 2001, 178 p.

Э. П. Селигман Мартин, Новая позитивная психология: научный взгляд на счастье и смысл жизни. Москва, Россия: София, 2006.

М. Flow Csikszentmihalyi, The Psychology of Optimal Experience. New York, USA: Harper and Row, 1991.

П. П. Фесенко, «Что такое психологическое благополучие? Краткий обзор основных концепций», Научные труды аспирантов и докторантов, № 46, с. 35–48, 2005.

R. Dodge, A. Daly, J. Huyton and L. Sanders, «The challenge of defining wellbeing», International Journal of Wellbeing, № 2(3), рр. 222–235, 2012. (DOI:10.5502/ijw.v2i3.4).

C. Robitschek and C.L.M. Keyes, «Keyes's model of mental health with personal growth initiative as a parsimonious predictor», Journal of Counseling Psychology, 56 (2), рр. 321–329, 2009. (DOI:10.1037/a0013954).

C.L.M. Keyes, «The Mental Health Continuum: From Languishing to Flourishing in Life», Journal of Health and Social Behavior, 43 (2), рр. 207–222, 2002. (DOI:10.2307/3090197).

M. Joshanloo, «Revisiting the Empirical Distinction Between Hedonic and Eudaimonic Aspects of Well-Being Using Exploratory Structural Equation Modeling», Journal of Happiness Studies, рр. 1–14. 2015. (DOI:10.1007/s10902-015-9683-z).

А. Г. Маслоу, Мотивация и личность. СПб., Россия: Евразия, 1999.

Г. К. Чернявская, «Самопознание и самореализация личности», дис. д-ра наук, СПбГУ, Россия,1994.

M. Argyle, The psychology of happiness, 2 Edition. USA: Routledge, 2001. ISBN: 978-0415226653.

Т. В. Палько «Психологічні особливості розвитку рефлексії вчителів в умовах післядипломної педагогічної освіти», дис. канд. наук, Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. Київ, Україна, 2015.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.