психологічні особливості схильності інтелектуально обдарованих підлітків до віктимної поведінки

Тетяна Калязіна

Анотація


У статті на основі проблеми віктимності в психології проаналізовано підходи до визначення віктимності як однієї з властивостей особистості: психодинамічний, в якому розрізняють концепцію потягів, концепцію періодизації особистісно-соціального розвитку, концепцію базових потреб; біхевіористський, в якому виокремлено теорію зумовлювання, теорію оперантного научіння та теорію соціального научіння; гуманістичний, в якому виокремлені теорія самоактуалізації особистості та когнітивна модель ірраціональних установок. Розглянуто особливості підліткового віку, зокрема, інтелектуально обдарованих підлітків, що сприяють віктимізації осіб цього вікового періоду: висока чутливість до зовнішніх подій та власних переживань, загострене відчуття справедливості, нетерпимість до поглядів і переконань, які не збігаються з їхніми, вразливість щодо критики, прагнення бути в центрі уваги, прагнення до спілкування з дорослими, нонконформізм, відсутність мотивації до навчання й інтересу до навчальної програми, яка не відповідає рівню їхніх здібностей. З урахуванням вікових та особистісних властивостей інтелектуально обдарованих підлітків розглянуто чинники віктимізації юних осіб, уточнено особливості прояву віктимності в групі досліджуваних і показано зв’язок індивідуально-психологічних факторів з різними видами проявів віктимності в інтелектуально обдарованих підлітків: рівень домагань, самооцінка, особливості самоставлення (рівень позитивного ставлення до власної особистості, очікування позитивного ставлення від оточуючих, інтерес до себе, здатність керувати подіями власного життя, самоприйняття, самоповага, самозвинувачення, саморозуміння), рівень навіюваності, рівні оптимізму й активності, імпульсивність, показники агресивності (конфліктність, підозрілість, запальність, образливість, схильність до наступу, впертість, безкомпромісність, мстивість, нетерпимість до думки інших осіб, позитивна та негативна агресивність), сором’язливість. Виокремлено індивідуально-психологічні особливості інтелектуально обдарованих підлітків з високим рівнем реалізованої віктимності

Ключові слова


віктимність; інтелектуально обдаровані підлітки; індивідуально-психологічні чинники віктимізації; реалізована віктимність

Повний текст:

PDF

Посилання


О. О. Андронникова, «Психологические факторы возникновения виктимного поведения у подростков», автореф. дис. канд. наук: 19.00.01 «Общая психология, история психологии». Москва, Россия, 2005, 213 с.

О. О. Бантишева, «Теоретичний аналіз підходів до дослідження формування схильності до феномену віктимної поведінки особистості», на ІІ Междунар. наук.-практ. конф. Актуальні проблеми вищої професійної освіти. Київ, Україна, 2013, 213 с., с. 18–19.

О. І. Бондарчук, та Т. М. Вакуліч, Психологія девіантної поведінки. Київ, Україна: Науковий світ, 2010, 300 с.

Т. М. Вакуліч, «Вивчення віктимності особистості неповнолітніх у психологічній літературі», Проблеми загальної та педагогічної психології, № 9, с. 46–53, 2015.

Т. М. Вакуліч, «Сутнісна характеристика особистісної віктимності як психологічного феномену», Актуальні проблеми психології, № 24, с. 25–31, 2015.

Н. Ю. Волянюк, та Г. В. Ложкін, Віктимологія та агресологія. Рівне, Україна: Принт Хауз, 2010, 256 с.

Ð?. Г. Малкина-Пых, Ð’Ð¸ÐºÑ‚Ð¸Ð¼Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð¸ пÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð¿Ð¾Ð²ÐµÐ´ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð¶ÐµÑ€Ñ‚Ð²Ñ‹. МоÑква, РоÑÑиÑ: ЭкÑмо, 2010, 864 Ñ.

Ю. В. Нікітіна, та М. П. Семкова, «Особливості віктимної поведінки підлітків», Вісник Удмурського університету, № 3, с. 62–66, 2003.

В. В. Папуша, «Віктимні аспекти проблемної поведінки підлітків», Психологічні науки, № 2, с. 119–121, 2010.

Т. А. Попова, І. В. Улянова, та І. Г. Євсеєва, «Соціально-педагогічний супровід підлітків з ризикованою поведінкою в умовах виховної системи школи», Сучасні проблеми науки і освіти, № 5, с. 29–35, 2016.

Л. В. Рень, «Підліткова віктимність у соціально-педагогічному вимірі», Вісник Чернігівського нац. пед. ун-ту: педагогічні науки, № 133, с. 177–180, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2016_133_44.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.