Мотивація до лідерства учнів закладів професійної освіти: сутність та етапи формування
Анотація
У статті розглянуто сутність мотивації з огляду на різні наукові підходи. Констатовано доцільність розвитку лідерських якостей учнів закладів професійної освіти (ЗПО) та відповідної мотивації з урахуванням особливостей юнацького віку. Визначено відмітні ознаки мотивації до лідерства як складової мотиваційної сфери, що зумовлені властивостями особистості та її самооцінкою, пов’язані зі станом її внутрішньої вмотивованості, соціальною орієнтованістю, прагненням до успіху, тощо. Показано, що мотивація до лідерства відображається в учнів ЗПО у сукупності їхніх ставлень до загальногрупової діяльності, її мети та процесу, до загальногрупових та власних цінностей, їх реалізації, до групи, процесу її функціонування та розвитку, до самого себе як суб’єкта діяльності та члена групи, зумовлює активну діяльність та поведінку учнів, їхню наполегливість, самостійність, ініціативність у досягненні навчально-професійних цілей. Охарактеризовано етапи формування мотивації до лідерства учнів ЗПО. Показано доцільність упровадження спеціального тренінгу у процесі розвитку мотивації до лідерства учнів ЗПО.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Берн Ð. Ð?гры, в которые играют люди. Люди, которые играют в игры / Ð. Берн. — Ðœ. : ПрогреÑÑ, 1988. — 400 Ñ.
Бех І. Д. Виховання особистості: сходження до духовності : наук. вид. / І. Д. Бех. — Київ : Либідь, 2006. — 272 с.
Большаков В. Психотренинг: социодинамика, упражнения, игры / В. Большаков. — СПб. : Речь, 1996. — 264 с.
ВаÑильев Ð?. Ð. Ðнализ когнитивного подхода в зарубежных теориÑÑ… мотивации / Ð?. Ð. ВаÑильев, Ðœ. Ш. Магомед-Ðминов // ВопроÑÑ‹ пÑихологии. — 1986. — â„– 5. — С. 161–168.
Воронова С. В. Психологічні особливості мотивації досягнення випускника школи інтернату : дис. … канд. психол. наук : спец. 10.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / С. В. Воронова. — Київ, 2003. — 260 с.
Елесеев О. П. Практикум по психологии личности / О. П. Елесеев. — СПб. : Питер, 2000. — 560 с.
Зайцева Т. Теория психологического тренинга / Т. Зайцева. — СПб. : Речь, 1995. — 168 с.
Знаков В. В. Понимание как проблема человеческого бытия / В. В. Знаков // Психологический журнал. — 2000. — Т. 21, № 2. — С 7–15.
Ð?льин Е. П. ÐœÐ¾Ñ‚Ð¸Ð²Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ð¸ мотивы / Е. П. Ð?льин. — СПб. : Питер, 2000. — 512 Ñ.
Кристофер Є. Тренинг лидерства / Є. Кристофер, Л. Смит. — СПб. : Питер, 2002. — 320 с.
Лактионова Г. Лидер будущего: новое видение Ñтратегии и практика / Г. Лактионова, Ð?. Зверева, Л. Старикова // Практична пÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ñ–Ñ Ñ‚Ð° Ñоціальна робота. — Київ, 2002. — â„– 3. — С. 33–35.
Леонтьев Ð. Ð. Проблемы Ñ€Ð°Ð·Ð²Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ Ð¿Ñихики / Ð. Ð. Леонтьев. – 3-е изд. — Ðœ. : Ð?зд. МГУ, 1972. — 432 Ñ.
Маркова А. К. Формирование мотивации учения / А. К. Маркова, Т. А. Матис, А. Б. Орлов. — М. : Просвещение, 1990. — 192 с.
Маслоу А. Психология бытия / А. Маслоу. — М., 1997. — 341 с.
Морозов А. В. Деловая психология / А. В. Морозов. — СПб. : Союз, 2000. — 576 с.
Нартова-Бочавер С. К. Экспериментальное исследование ситуационной изменчивости мотивации помощи / С. К. Нартова-Бочавер // Психологический журнал. — 1992. — Т. 13, № 4. — С. 15–24.
ПеровÑÐºÐ°Ñ Ð›. ТеоретичеÑкие и методологичеÑкие проблемы Ñоциально-пÑихологичеÑкого тренинга / Л. ПеровÑкаÑ. — Ðœ. : Ð?зд-во МоÑков. ун-та, 1982. — 223 Ñ.
Райс Ф. Психология подросткового и юношеского возраста / Ф. Райс. — СПб. : Питер, 2000. — 624 с.
Рубинштейн С. Я. Основы общей психологии / С. Я. Рубинштейн. – 2-е изд. — М. : Учпедгиз, 1946. — 475 с.
Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание / С. Л. Рубинштейн. — М., 1957. — 328 с.
Теория и практика общения : учеб. пособие для студ. учреждений сред. проф. образования / О. П. Панфилова. — М. : Академия, 2007. — 288 с.
Толковый словарь иностранных слов / сост. Л. Крысин. — М. : Русский язык, 1990. — 624 с.
Чирков Ð’. Ð?. Ð¡Ð°Ð¼Ð¾Ð´ÐµÑ‚ÐµÑ€Ð¼Ð¸Ð½Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ð¸ внутреннÑÑ Ð¼Ð¾Ñ‚Ð¸Ð²Ð°Ð¼Ð¸ Ð¿Ð¾Ð²ÐµÐ´ÐµÐ½Ð¸Ñ Ñ‡ÐµÐ»Ð¾Ð²ÐµÐºÐ° / Ð’. Ð?. Чирков // ВопроÑÑ‹ пÑихологии. — 1996. — â„– 3. — С. 116–121.
Ягоднікова В. В. Формування лідерських якостей старшокласників в особистісно орієнтованому виховному процесі загальноосвітньої школи : дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.07 / В. В. Ягоднікова ; Південноукр. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського. — Одеса, 2005. — 215 с.
Murrey H. A. Exploraion in personality / H. A. Murrey. — N.Y. : Oxford Univ. Press, 1938. — 751 p.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.