Механізми забезпечення якості професійної підготовки майбутніх фахівців початкової освіти

Любомира Ілійчук

Анотація


У статті проведено системний аналіз наукових джерел, здійснено уточнення категоріального апарату дослідження, охарактеризовано домінантні теоретичні підходи до тлумачення якості освіти крізь призму онтологічних, аксіологічних, концептуальних та управлінських вимірів. Запропоновано авторське визначення поняття «якість професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів», уточнено його сутність і змістові характеристики. Наголошено, що кінцевим результатом професійної підготовки є сформована професійна компетентність випускників закладів вищої освіти. Визначено структурні компоненти системи забезпечення якості професійної підготовки педагогічних кадрів, до яких віднесено: якість змісту (змістовий), якість процесу (процесуальний), якість ресурсів (ресурсний), якість управління (управлінський), якість результату (результативний). У межах цих складників класифіковано відповідні механізми, що сприяють підвищенню ефективності та результативності професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів. До таких механізмів віднесено: механізми забезпечення якості змістового компонента підготовки, механізми забезпечення якості організації освітнього процесу, механізми забезпечення якості ресурсного забезпечення, механізми забезпечення якості управління, а також механізми забезпечення якості результатів професійної підготовки здобувачів вищої освіти. Зазначено, що у контексті трансформаційних процесів у сфері вищої педагогічної освіти кожен із запропонованих механізмів забезпечення якості професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів є теоретично обґрунтованим та доцільним. Їх застосування сприяє системному оновленню змісту, організації та результативності освітнього процесу, забезпечує відповідність професійної підготовки сучасним вимогам педагогічної діяльності та суспільним очікуванням щодо якості вищої освіти.

Ключові слова


якість освіти; професійна підготовка; вища педагогічна освіта; майбутні вчителі початкових класів; механізми забезпечення якості; освітній процес; професійна компетентність.

Повний текст:

PDF

Посилання


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

Л. В. Ілійчук, І. А. Хижняк, «Стратегічні напрями компенсації освітніх втрат в умовах воєнного стану крізь призму забезпечення якості освіти», Проблеми інженерно-педагогічної освіти, вип. 84, с. 19–35, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://periodicals.karazin.ua/education/article/view/26862 Дата звернення: Лип. 29, 2025.

Енциклопедія освіти; В. Г. Кремень, Ред. Київ, Україна : Юрінком Інтер, 2021.

Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Верховна Рада України. (2014, Лип. 01). Закон № 1556-VII «Про вищу освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Т. Є. Кристопчук, «Тенденції розвитку педагогічної освіти в країнах Європейського Союзу», дис. д-ра наук, Київ. ун-т імені Бориса Грінченка. Київ, 2014.

Т. В. Рогова, «Професійна підготовка студентів у ВНЗ: її ознаки та якість», Педагогіка та психологія, вип. 56, с. 294–301, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_ped_2017_56_33 Дата звернення: Лип. 29, 2025.

С. О. Сисоєва, Освіта і особистість в умовах постіндустріального світу. Хмельницький, Україна : ХГПА, 2008.

О. В. Чорна, «Моніторинг якості вищої освіти: міжнародний досвід», Збірник наук. праць Кам’янець-Подільського нац. ун-ту ім. Івана Огієнка, вип. 18, с. 90–94, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://ped-series.kpnu.edu.ua/article/view/31911 Дата звернення: Лип. 29, 2025.

Н. В. Володіна, І. В. Дубінець, «Професійно-педагогічна спрямованість як шлях підвищення якості підготовки вчителя у педвузі», Вісник Житомирського держ. ун-ту ім. Івана Франка, вип. 6, с. 18–20, 2000.

Н. Д. Лук’янченко, Г. В. Ларічева, «Проблема якості професійної підготовки фахівців», Вісник Східноукраїнського нац. ун-ту ім. В. Даля, № 16, с. 50–53, 2011.

О. С. Мойко, «Формування професійної компетентності майбутнього вчителя інформатики в процесі фахової підготовки», дис. канд. наук, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. Київ, 2018.

К. М. Гнезділова, «Шляхи оцінювання якості вищої освіти», Вісник Черкаського університету. Серія: Педагогічні науки, вип. 165, с. 33–37, 2009.

А. А. Харківська, «Управління якістю підготовки майбутніх учителів інформатики в умовах модернізації освіти», Вісник Черкаського університету. Серія: Педагогічні науки, вип. 36(289), с. 135–139, 2013.

Р. А. Кубанов, «Якість освіти: суть поняття та особливості оцінювання», Вісник ЛНУ ім. Т. Шевченка, № 13(ІІ), с. 25–31, 2013.

А. О. Кравченя, «Управління якістю професійної підготовки майбутніх учителів інформатики як педагогічна проблема», Науковий вісник Мукачівського держ. ун-ту. Серія: Педагогіка та психологія, вип. 2(2), с. 45–48, 2015.

О. О. Біляковська, «Система забезпечення якості професійної підготовки майбутніх вчителів у Республіці Польща та в Україні», дис. д-ра наук, Львів. нац. ун-т імені Івана Франка. Львів, 2020.

М. М. Кондрашов, «Теоретичні і методичні засади управління якістю підготовки майбутніх учителів до успішної професійної діяльності в умовах університетської освіти», дис. д-ра наук, Черкас. нац. ун-т ім. Богдана Хмельницького. Черкаси, 2020.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

L. V. Iliichuk, I. A. Khyzhniak, «Stratehichni napriamy kompensatsii osvitnikh vtrat v umovakh voiennoho stanu kriz pryzmu zabezpechennia yakosti osvity», Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity, vyp. 84, s. 19–35, 2025. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://periodicals.karazin.ua/education/article/view/26862 Data zvernennia: Lyp. 29, 2025. (in Ukrainian).

Entsyklopediia osvity; V. H. Kremen, Red. Kyiv, Ukraina : Yurinkom Inter, 2021. (in Ukrainian).

Verkhovna Rada Ukrainy. (2017, Veres. 05). Zakon № 2145-VIII «Pro osvitu». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian).

Verkhovna Rada Ukrainy. (2014, Lyp. 01). Zakon № 1556-VII «Pro vyshchu osvitu». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (in Ukrainian).

T. Ye. Krystopchuk, «Tendentsii rozvytku pedahohichnoi osvity v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu», dys. d-ra nauk, Kyiv. un-t imeni Borysa Hrinchenka. Kyiv, 2014. (in Ukrainian).

T. V. Rohova, «Profesiina pidhotovka studentiv u VNZ: yii oznaky ta yakist», Pedahohika ta psykholohiia, vyp. 56, s. 294–301, 2017. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_ped_2017_56_33 Data zvernennia: Lyp. 29, 2025. (in Ukrainian).

S. O. Sysoieva, Osvita i osobystist v umovakh postindustrialnoho svitu. Khmelnytskyi, Ukraina : KhHPA, 2008. (in Ukrainian).

O. V. Chorna, «Monitorynh yakosti vyshchoi osvity: mizhnarodnyi dosvid», Zbirnyk nauk. prats Kamianets-Podilskoho nats. un-tu im. Ivana Ohiienka, vyp. 18, s. 90–94, 2012. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://ped-series.kpnu.edu.ua/article/view/31911 Data zvernennia: Lyp. 29, 2025. (in Ukrainian).

N. V. Volodina, I. V. Dubinets, «Profesiino-pedahohichna spriamovanist yak shliakh pidvyshchennia yakosti pidhotovky vchytelia u pedvuzi», Visnyk Zhytomyrskoho derzh. un-tu im. Ivana Franka, vyp. 6, s. 18–20, 2000. (in Ukrainian).

N. D. Lukianchenko, H. V. Laricheva, «Problema yakosti profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv», Visnyk Skhidnoukrainskoho nats. un-tu im. V. Dalia, № 16, s. 50–53, 2011. (in Ukrainian).

O. S. Moiko, «Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia informatyky v protsesi fakhovoi pidhotovky», dys. kand. nauk, Nats. ped. un-t imeni M. P. Drahomanova. Kyiv, 2018. (in Ukrainian).

K. M. Hnezdilova, «Shliakhy otsiniuvannia yakosti vyshchoi osvity», Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky, vyp. 165, s. 33–37, 2009. (in Ukrainian).

A. A. Kharkivska, «Upravlinnia yakistiu pidhotovky maibutnikh uchyteliv informatyky v umovakh modernizatsii osvity», Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky, vyp. 36(289), s. 135–139, 2013. (in Ukrainian).

R. A. Kubanov, «Iakist osvity: sut poniattia ta osoblyvosti otsiniuvannia», Visnyk LNU im. T. Shevchenka, № 13(II), s. 25–31, 2013. (in Ukrainian).

A. O. Kravchenia, «Upravlinnia yakistiu profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv informatyky yak pedahohichna problema», Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzh. un-tu. Seriia: Pedahohika ta psykholohiia, vyp. 2(2), s. 45–48, 2015. (in Ukrainian).

O. O. Biliakovska, «Systema zabezpechennia yakosti profesiinoi pidhotovky maibutnikh vchyteliv u Respublitsi Polshcha ta v Ukraini», dys. d-ra nauk, Lviv. nats. un-t imeni Ivana Franka. Lviv, 2020. (in Ukrainian).

M. M. Kondrashov, «Teoretychni i metodychni zasady upravlinnia yakistiu pidhotovky maibutnikh uchyteliv do uspishnoi profesiinoi diialnosti v umovakh universytetskoi osvity», dys. d-ra nauk, Cherkas. nats. un-t im. Bohdana Khmelnytskoho. Cherkasy, 2020. (in Ukrainian).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.