Батьківська участь в освіті дитини як чинник їхнього взаєморозуміння в умовах освітніх змін

Лариса Боброва

Анотація


У статті досліджується батьківська участь в освітньому процесі як чинник формування взаєморозуміння між батьками та дітьми в контексті освітніх змін. Зазначається, що залученість батьків до шкільного життя, їхня інформованість про впровадження реформ та ефективна комунікація між учасниками освітнього процесу суттєво корелюють із розвитком когнітивного, емоційного та поведінкового компонентів взаєморозуміння. Наведено результати емпіричного дослідження, які засвідчують наявність значущих кореляцій між батьківською активністю та рівнем взаєморозуміння. Обґрунтовано, що взаєморозуміння формується в процесі двосторонньої взаємодії, яка включає здатність батьків розуміти потреби й індивідуальні особливості дітей, а дітей – усвідомлювати наміри, очікування та підтримку з боку батьків. Актуальність теми зумовлена необхідністю переосмислення ролі сім’ї в освіті дітей в умовах трансформації української школи відповідно до концепції Нової української школи, а також в контексті сучасних викликів, спричинених повномасштабною війною. В умовах війни, яка порушила сталі механізми освітньої взаємодії та змінила соціальні ролі в багатьох родинах, значення батьківської участі в освіті дитини зростає, оскільки саме родина стає осередком стабільності, підтримки й орієнтирів у зміненому та нестабільному освітньому середовищі. Нормативно-правове підґрунтя ролі батьків в освітньому процесі дітей закріплено в Державній національній програмі «Освіта» (Україна ХХІ століття) та Законі України «Про освіту», які надають батькам право та обов’язок брати участь в управлінні закладами освіти, сприяти розвитку дитини та бути повноправними учасниками освітнього процесу.

Ключові слова


батьківська участь; взаєморозуміння; освітні зміни; реформа; Нова українська школа; війна; сім’я; освітній процес; комунікація; взаємодія.

Повний текст:

PDF

Посилання


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

Л. Боброва, «Актуальні форми участі батьків – носіїв громадської думки щодо освіти дітей у системі "сім’я – школа"», Проблеми політичної психології, № 15(29), с. 165–177, 2024. https://doi.org/10.33120/popp-Vol15-Year2024-152

І. А. Зязюн, Педагогіка добра: ідеали і реалії. Київ, Україна : МАУП, 2000.

Т. В. Котирло, Д. В. Щербина, Освіта і просвіта батьків, членів родин. Київ, Україна : ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/721375/1/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%9A%D0%BE%D1%82%D0%B8%D1%80%D0%BB%D0%BE_%D0%A9%D0%B5%D1%80%D0%B1%D0%B8%D0%BD%D0%B0_%D0%94%D0%A0%D0%A3%D0%9A___.pdf Дата звернення: Січ. 10, 2025.

С. Л. Лондар, С. В. Мельник, Г. М. Терещенко, «Виклики в освітній галузі в період воєнного стану в Україні: необхідність перебудови інформаційного забезпечення», Освітня аналітика України, вип. 2, с. 5–22, 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/educanalukr_2022_2_2 Дата звернення: Січ. 10, 2025.

Психологічні технології взаємодії суб’єктів освітнього простору; С. Д. Максименка, Ред. Київ, Україна : Видав. дім «Слово», 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/723087/1/%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%97%20%D0%B2%D0%B7%D0%B0%D1%94%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D1%96%D1%97%20%D1%81%D1%83%D0%B1%E2%80%99%D1%94%D0%BA%D1%82%D1%96%D0%B2%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%83.pdf Дата звернення: Січ. 10, 2025.

Підтримка освіти і науки України під час війни. Міністерство освіти і науки України, 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ministerstvo-2/diyalnist/mizhnarodna-spivpratsya-2/pidtrimka-osviti-i-nauki-ukraini-pid-chas-viyni Дата звернення: Січ. 10, 2025.

О. Чистяк, «Особливості досягнення взаєморозуміння у стосунках дитини з батьками щодо освітнього процесу», Психологічний журнал, № 12, с. 79–86, 2024. https://doi.org/10.31499/2617-2100.12.2024.306786

N. Ainsworth-Vaughn, Gender and conversational interaction (Oxford studies in sociolinguistics); D. Tannen, Ed. Oxford & New York : Oxford University Press, 1993. https://doi.org/10.1017/S0272263100014777

J. Epstein, M. G. Sanders, B. S. Simon, K. C. Salinas, N. R. Jansorn, F. L. Van Voorkis, School, family and community partnerships: Your handbook for actions (3rd ed.). Thousand Oaks, CA : Corwin Press. 2002.

A. Faber, & E. Mazlish, How to talk so kids will listen & listen so kids will talk. New York, NY : Avon, 1982. [Online]. Available: https://drogmedia.net.ua/2022/09/14/iak-dystantsijnenavchannia-vplyvaie-na-uspishnist-zdobuvachiv-osvity-rezultaty-doslidzhennia/ Application date: January 10, 2025.

J. Goodall, & C. Montgomery, «Parental involvement to parental engagement: a continuum», Educational Review, vol. 66(4), р. 399–410, 2014. https://doi.org/10.1080/00131911.2013.781576

W. S. Grolnick, «The role of parents in facilitating autonomous self-regulation for education», Theory and Research in Education, vol. 7(2), р. 164–173, 2009. https://doi.org/10.1177/1477878509104321

K. V. Hoover-Dempsey, J. M. T. Walker, & H. M. Sandler, «Why do parents become involved? Research findings and implications», Elementary School Journal, vol. 106(2), р. 105–130, 2005. https://doi.org/10.1086/499194

B. Laursen, & W. A. Collins, «Parent-child relationships during adolescence», in Handbook of adolescent psychology: Contextual influences on adolescent development; R. M. Lerner & L. Steinberg (Eds.), 3rd ed. John Wiley & Sons, Inc., 2009, pp. 3–42. https://doi.org/10.1002/9780470479193.adlpsy002002

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

L. Bobrova, «Aktualni formy uchasti batkiv – nosiiv hromadskoi dumky shchodo osvity ditei u systemi "simia – shkola"», Problemy politychnoi psykholohii, № 15(29), s. 165-177, 2024. https://doi.org/10.33120/popp-Vol15-Year2024-152 (in Ukrainian).

I. A. Ziaziun, Pedahohika dobra: idealy i realii. Kyiv, Ukraina : MAUP, 2000. (in Ukrainian).

T. V. Kotyrlo, D. V. Shcherbyna, Osvita i prosvita batkiv, chleniv rodyn. Kyiv, Ukraina : IPOOD imeni Ivana Ziaziuna NAPN Ukrainy, 2019. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/721375/1/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%9A%D0%BE%D1%82%D0%B8%D1%80%D0%BB%D0%BE_%D0%A9%D0%B5%D1%80%D0%B1%D0%B8%D0%BD%D0%B0_%D0%94%D0%A0%D0%A3%D0%9A___.pdf Data zvernennia: Sich. 10, 2025. (in Ukrainian).

S. L. Londar, S. V. Melnyk, H. M. Tereshchenko, «Vyklyky v osvitnii haluzi v period voiennoho stanu v Ukraini: neobkhidnist perebudovy informatsiinoho zabezpechennia», Osvitnia analityka Ukrainy, vyp. 2, s. 5–22, 2022. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/educanalukr_2022_2_2 Data zvernennia: Sich. 10, 2025. (in Ukrainian).

Psykholohichni tekhnolohii vzaiemodii subiektiv osvitnoho prostoru; S. D. Maksymenka, Red. Kyiv, Ukraina : Vydav. dim «Slovo», 2020. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/723087/1/%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%97%20%D0%B2%D0%B7%D0%B0%D1%94%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D1%96%D1%97%20%D1%81%D1%83%D0%B1%E2%80%99%D1%94%D0%BA%D1%82%D1%96%D0%B2%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%83.pdf Data zvernennia: Sich. 10, 2025. (in Ukrainian).

Pidtrymka osvity i nauky Ukrainy pid chas viiny. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. 2022. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://mon.gov.ua/ministerstvo-2/diyalnist/mizhnarodna-spivpratsya-2/pidtrimka-osviti-i-nauki-ukraini-pid-chas-viyni Data zvernennia: Sich. 10, 2025. (in Ukrainian).

O. Chystiak, «Osoblyvosti dosiahnennia vzaiemorozuminnia u stosunkakh dytyny z batkamy shchodo osvitnoho protsesu», Psykholohichnyi zhurnal, № 12, s. 79–86, 2024. https://doi.org/10.31499/2617-2100.12.2024.306786 (in Ukrainian).

N. Ainsworth-Vaughn, Gender and conversational interaction (Oxford studies in sociolinguistics); D. Tannen, Ed. Oxford & New York : Oxford University Press, 1993. https://doi.org/10.1017/S0272263100014777 (in English).

J. Epstein, M. G. Sanders, B. S. Simon, K. C. Salinas, N. R. Jansorn, F. L. Van Voorkis, School, family and community partnerships: Your handbook for actions (3rd ed.). Thousand Oaks, CA : Corwin Press. 2002. (in English).

A. Faber, & E. Mazlish, How to talk so kids will listen & listen so kids will talk. New York, NY : Avon, 1982. [Online]. Available: https://drogmedia.net.ua/2022/09/14/iak-dystantsijnenavchannia-vplyvaie-na-uspishnist-zdobuvachiv-osvity-rezultaty-doslidzhennia/ Application date: January 10, 2025. (in English).

J. Goodall, & C. Montgomery, «Parental involvement to parental engagement: a continuum», Educational Review, vol. 66(4), р. 399–410, 2014. https://doi.org/10.1080/00131911.2013.781576 (in English).

W. S. Grolnick, «The role of parents in facilitating autonomous self-regulation for education», Theory and Research in Education, vol. 7(2), р. 164–173, 2009. https://doi.org/10.1177/1477878509104321 (in English).

K. V. Hoover-Dempsey, J. M. T. Walker, & H. M. Sandler, «Why do parents become involved? Research findings and implications», Elementary School Journal, vol. 106(2), р. 105–130, 2005. https://doi.org/10.1086/499194 (in English).

B. Laursen, & W. A. Collins, «Parent-child relationships during adolescence», in Handbook of adolescent psychology: Contextual influences on adolescent development; R. M. Lerner & L. Steinberg (Eds.), 3rd ed. John Wiley & Sons, Inc., 2009, p. 3–42. https://doi.org/10.1002/9780470479193.adlpsy002002 (in English).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.