Сучасний загальноосвітній ліцей України – науково-освітній майданчик розвитку творчо обдарованої особистості

Борис Чижевський

Анотація


У статті узагальнено й окреслено рівень, специфіку та напрями розвитку сучасного загальноосвітнього ліцею та ліцею-інтернату України, як науково-освітнього майданчику розвитку творчо обдарованої особистості дитини, учня, учителя, керівника школи. В умовах воєнного стану, нових економічних та соціальних відносин, реформ, трансформацій, змін, необхідності післявоєнної відбудови, відродження, відновлення і утвердження української освіти і культури виникає проблема узагальнення та осмислення розвитку загальноосвітніх ліцеїв та ліцеїв-інтернатів. Творча діяльність ліцеїв та ліцеїв-інтернатів незалежно віти типу, статусу, структури, підпорядкування, форми власності, місця розташування повинна сприяти розв’язанню основних суперечностей між бажаннями, планами творчо обдарованої особистості та вимогами суспільства і держави щодо забезпечення рівня і мінімального стандарту освіти, а також критеріями і темпами розвитку обдарованої, талановитої, кмітливої, допитливої особистості дитини та учня з врахуванням їхньої вмотивованості, задатків, можливостей, потреб, прав, свобод, здібностей, обдарувань, інтересів, інтелектуальних, психологічних, вікових, біологічних та фізіологічних особливостей. За тридцять років державного суверенітету України ліцеї та ліцеї-інтернати переживають п’ятий етап свого становлення та утвердження. Розвиток загальноосвітніх ліцеїв та ліцеїв-інтернатів України відбувається внаслідок творчих пошуків науковців, освітян, педагогічних колективів на основі аналізу і осмисленого використання власного та зарубіжного історичного досвіду, практики роботи шкіл з поглибленим вивченням ряду предметів, профільних шкіл, опорних закладів освіти, спроможних шкіл, вирішення проблем диференційованого та індивідуального навчання, а також діяльності шкіл-гімназій, гімназій, гімназій-інтернатів, колегіумів, шкіл-ліцеїв, ліцеїв та ліцеїв-інтернатів. На стабільність та темпи розвитку ліцеїв та ліцеїв-інтернатів впливають не тільки жорстокі реалії війни, пандемії, епідемій, а й трансформаційні соціально-економічні, політичні процеси децентралізації, територіально-адміністративної реформи, дерегуляції та умови і закономірності діяльності територіальним спільнот (об’єднань), районів, областей з урахуванням нового територіального устрою сучасної України. Особливо актуальною зазначена проблема є в умовах децентралізації, зміни територіального устрою та дерегуляції. Децентралізація розглядається як законодавчо закріплена передача на місцевий рівень, у тому числі і на рівень ліцеїв та ліцеїв-інтернатів відповідних прав, посильних повноважень, свобод, зобов’язань переданих державою та підкріплених коштами, кадрами, підручниками, методичними посібниками, збірниками задач, ресурсами та відповідальністю. Стрімкі процеси євроінтеграції спонукають також науковців та педагогічних працівників ліцеїв та ліцеїв-інтернатів проводити активні дослідження та практичні розробки стосовно визначення концепції, стратегій, доктрин, змісту й стандарту освіти, спільних векторів і площин розвитку школи та узгодження співвідношення відповідності вітчизняної, національної та загальноєвропейської політики щодо подальшого розвитку повної загальної середньої освіти. Ліцеї та ліцеї-інтернати мають більший діапазон та можливості для пошуків, творчості з питань визначення змісту та стандарту освіти, організації навчально-виховного процесу на всіх освітніх рівнях, шляхів та можливостей отримання дітьми та учнями якісних наукових знань в умовах посилення відповідальності за прийняті рішення та отримані результати. Акцент зміщується в площину реального забезпечення розвитку кожного учасника навчально-виховного процесу у відповідності із індивідуальною освітньою траєкторією напруженого, інтенсивного навчання та праведної, щиросердної, доброчинної праці. Саме на такий державницько-демократичний підхід зорієнтоване науково-освітнє законодавство та нормативно-правові акти України в аспекті оновлення, створення, утвердження та реалізації діяльності сучасних ліцеїв та ліцеїв-інтернатів. З духовної, моральної, правової, політичної, соціальної, економічної, інформаційної та юридичної точок зору законодавчі вимоги, стосовно місця, значення і ролі ліцеїв та ліцеїв-інтернатів в державно-суспільному житті країни, базуються на основі Конституції України, законодавства, нормативно-правових актів, напрацьованих програм, доктрин, стратегій, концепцій, планів розвитку науково-освітньої сфери та кожного конкретного закладу освіти зокрема. У зазначеній роботі розглядаються основні напрями розвитку загальноосвітніх ліцеїв та ліцеїв-інтернатів як науково-освітніх майданчиків розвитку творчо обдарованої особистості дитини, учня, учителя, керівника школи, напрями підготовки учителів, вихователів, соціальних педагогів, психологів до роботи із здібними, обдарованими, талановитими дітьми та учнями, а також необхідність навчання, стажування, вирощування, підвищення кваліфікації педагогічних працівників в системі вищої та післядипломної педагогічної освіти на засадах оновлення дидактичного, методичного інструментарію та діяльності методичної служби

Ключові слова


ліцей; ліцей-інтернат; задатки; здібність; обдарованість; талант; творчість; діти; учні; учителі; вихователі; соціальні педагоги; психологи; класні керівники; класоводи; керівники закладу загальної середньої освіти

Повний текст:

PDF

Посилання


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

Верховна Рада України. (1996, Черв. 28). Конституція України № 254к/96-ВР. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text

Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Верховна Рада України. (1996, Берез. 23). Закон № 100/96-ВР «Про внесення змін і доповнень до Закону Української РСР "Про освіту"». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/100/96-%D0%B2%D1%80#Text

Верховна Рада України. (1991, Трав. 21). Закон № 1060-XII «Про освіту». {Закон втратив чинність на підставі Закону № 2145-VIII від 05.09.2017}. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1060-12#Text

Верховна Рада України. (1999, Трав. 13). Закон № 651-XIV «Про загальну середню освіту». {Закон втратив чинність на підставі Закону № 463-IX від 16.01.2020}. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14#Text

Верховна Рада України. (2020, Січ. 16). Закон № 463-IX «Про повну загальну середню освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Верховна Рада України. (2015, Листоп. 26). Закон № 848-VIII «Про наукову і наукову-технічну діяльність». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text

Верховна Рада України. (2000, Квіт. 24). Указ Президента України № 612/2000 «Про додаткові заходи щодо державної підтримки обдарованої молоді». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/612/2000#Text

Верховна Рада України. (2003, Трав. 20). Указ Президента України № 420/2003 «Про утворення державної гімназії для обдарованих дітей». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/420/2003#Text

Верховна Рада України. (2010, Верес. 30). Указ Президента України № 927/2010 «Про заходи щодо розвитку системи виявлення та підтримки обдарованих і талановитих дітей то молоді». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/927/2010#Text

Кабінет Міністрів України. (1992, Лип. 21). Постанова № 407, «Про створення Українського фізико-математичного ліцею Київського державного університету імені Т.Г. Шевченка». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/407-92-%D0%BF#Text

Верховна Рада України. (2000, Черв. 14). Постанова Кабінету Міністрів України № 964, «Про затвердження Положення про загальноосвітній навчальний заклад». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/964-2000-%D0%BF#Text

Верховна Рада України. (2019, Трав. 22). Постанова Кабінету Міністрів України № 438, «Про затвердження Положення про науковий ліцей». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/438-2019-%D0%BF#Text

Верховна Рада України. (1999, Листоп. 05). Постанова Кабінету Міністрів України № 2061, «Про затвердження Положення про заклад спеціалізованої освіти спортивного профілю із специфічними умовами навчання». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2061-99-%D0%BF#Text

Верховна Рада України. (2020, Груд. 23). Постанова Кабінету Міністрів України № 1313, «Про затвердження положення про мистецький ліцей». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1313-2020-%D0%BF#Text

Верховна Рада України. (2021, Черв. 30). Постанова Кабінету Міністрів України № 672, «Про затвердження Положення про військовий (військово-морський, військово-спортивний) ліцей, ліцей із посиленою військово-фізичною підготовкою». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/672-2021-%D0%BF#Text

Верховна Рада України. (2021, Жовт. 11). Постанова Кабінету Міністрів України № 1062, «Про затвердження Положення про ліцей». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1062-2021-%D0%BF#Text

Верховна Рада України. (2006, Квіт. 12). Розпорядження Кабінету Міністрів України № 202-р, «Про схвалення Концепції Державної програми роботи з обдарованою молоддю на 2006-2010 роки». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/202-2006-%D1%80#Text

«Тимчасове положення про ліцей», Інформаційний збірник Міністерства освіти України, № 9/10, с. 5–7, 1992.

«Комплексна програма пошуку, навчання і виховання обдарованих дітей та молоді "Творча обдарованість"», Інформаційний збірник Міністерства освіти України, №№ 3; 5, с. 12–25, 1992.

О. Г. Беседа, І. О. Микитенко, «Гадяцький обласний науковий ліцей-інтернат імені Є.П. Кочергіна – один з осередків наукової освіти Полтавщини», Постметодика, № 1, с. 47–54, 2020.

О. Гершуненко, «Принципи організації освітнього середовища ліцею як основа формування громадянської активності старшокласників», Молодь і ринок, № 6, с. 163–168, 2022.

О. Гершуненко, Д. Пащенко, Н. Примаченко, «Ресурси освітнього середовища ліцею для формування громадянської активності учнівської молоді», Молодь і ринок, № 2, с. 23–28, 2022.

І. М. Гринь, «Від Першої Полтавської чоловічої гімназії до Наукового ліцею», Постметодика, № 1, с. 40–46, 2020.

Н. І. Діденко, А. І. Наказненко, «Шишацький обласний науковий ліцей-інтернат на шляху впровадження освіти наукового спрямування», Постметодика, № 1, с. 14–25, 2020.

С. І. Очеретянко, «Ліцей», у Енциклопедія Сучасної України. Київ, Україна : Ін-т енциклопед. дослід. НАН України, 2016, т. 17, 712 с., с. 547. [Електронний ресурс]. Доступно: https://esu.com.ua/article-55904 Дата звернення: Берез. 05, 2024.

О. А. Жерновникова, «Специфіка дидактичної підготовки студентів-математиків педагогічних ВНЗ до роботи у коледжах та професійних ліцеях», Педагогіка та психологія, вип. 45, с. 97–105, 2014.

Н. С. Задерей, «Сучасні підходи до вивчення біології у центрах STEM-освіти», Наукові записки Малої академії наук України : зб. наук. праць, № 1, с. 39–47, 2021.

Є. В. Ігнатенко, «Етапи організації дистанційного (змішаного) навчання і створення електронного освітнього контенту на прикладі структурного підрозділу "Центр дистанційної освіти Одеської області" Комунального закладу "Рішельєвський науковий ліцей"», Наукові записки Малої академії наук України : зб. наук. праць, № 1, с. 48–56, 2021.

І. О. Космідайло, «Освітньо-розвивальний потенціал мовної гри та мовного портфоліо як засобів формування українськомовної особистості учня ліцею», Вісник Луганського нац. ун-ту ім. Т. Шевченка. Серія: Педагогічні науки, № 8, ч. 1, с. 140–148, 2021.

Л. В. Крупіна, Т. І. Лисенко, «Науковий ліцей "Політ" при Кременчуцькому педагогічному коледжі імені А. С. Макаренка: історія становлення, сьогодення, перспективи», Постметодика, № 1, с. 2–13, 2020.

«Майбутнє наукових ліцеїв», Освіта України, № 21(27 трав.), с. 9, 2019.

М. В. Мар'єнко, «Моделювання хмаро орієнтованої методичної системи підготовки вчителів природничо-математичних предметів до роботи в науковому ліцеї», Фізико-математична освіта, № 2, с. 87–93, 2020.

А. Мельник, «Ліцей мистецтв як інноваційний освітній заклад мистецького спрямування», Директор школи, ліцею, гімназії, № 6, с. 83–86, 2018.

В. Павленко, «Становлення та розвиток системи освіти в Польщі», Українська полоністика, вип. 12, с. 54–69, 2015.

Д. Пузіков, «Технологія прогнозування і проєктування варіативного складника освітньої програми гімназії та/або ліцею у процесі внутрішньошкільної науково-методичної роботи», Український педагогічний журнал, № 3, 2023.

С. Романовський, «Сучасна профільна освіта: як актуальну проблему вирішує київський ліцей "Інтелект"», Директор школи, ліцею, гімназії, № 1/3, с. 119–126, 2015.

С. В. Романовський, Теоретико-методичні основи управління якістю освіти в комплексі «школа – ліцей – технічний університет». Київ, Україна : Сік груп Україна, 2018.

С. Романовський, «Чотири рівні підготовки в ліцеї "Інтелект": дослідницько-експериментальна модель», Директор школи, ліцею, гімназії, № 3/4, с. 17–28, 2017.

Г. Сазоненко «Здоров’язбережувальний освітній простір в авторській школі "Акмеологічний ліцей"», Директор школи, ліцею, гімназії, № 3, с. 56–62, 2018.

Г. Сазоненко, О. Іващенко, Н. Нестеренко, «"Педагогіка свободи" у громадсько-державній моделі управління ліцеєм», Директор школи, ліцею, гімназії, № 4/6, с. 131–144, 2016.

Л. М. Сергеєва, С. М. Микитюк, «Впровадження моделі розвитку закладу професійної (професійно-технічної) освіти на засадах педагогічної логістики», Наукові записки Малої академії наук України : зб. наук. праць, № 1, с. 101–109, 2022.

Г. Сердюк, «Теоретичні аспекти забезпечення професійного самовизначення учнів у наукових ліцеях», Acta Paedagogiсa Volynienses, т. 1, № 1, с. 204–210, 2022.

О. М. Серебрянська, «Розвиток професіоналізму педагогів у системі методичної роботи ліцею», автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.04; Кіровоград. держ. пед. ун-т ім. В. Винниченка. Кіровоград, 2014.

М. Скиба, «Операція "Ліцей" із поправкою на вітер», Дзеркало тижня, 18 лют., 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/90UbAO Дата звернення: Берез. 05, 2024.

Е. Ступоренко, Н. Онищенко, «Підготовка ліцеїстів військових ліцеїв: зарубіжний досвід», Сучасна освіта: стратегії та технології навчання: зб. наук. праць у 2 ч. Переяслав, ч. 2, с. 267–276, 2023.

Н. М. Хромченкова, «Функціональна діяльність директора ліцею у сучасному закладі освіти в умовах інноваційних перетворень», Інноваційна педагогіка, т. 1, вип. 57, с. 223–226, 2023.

М. Є. Чумак, «Рішельєвський ліцей: соціокультурні виміри освоєння кращих європейських освітніх традицій (перша половина XIX століття)», Проблеми освіти : зб. наук. праць, вип. 92, с. 216–221, 2019.

В. І. Шульга, «Полтавський обласний науковий ліцей-інтернат імені А. С. Макаренка: погляд у минуле, оцінка сьогодення і перспективи на майбутнє», Постметодика, № 1, с. 26–32, 2020.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

Verkhovna Rada Ukrainy. (1996, Cherv. 28). Konstytutsiia Ukrainy № 254k/96-VR. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (in Ukraine)

Verkhovna Rada Ukrainy. (2017, Veres. 05). Zakon № 2145-VIII «Pro оsvitu». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukraine)

Verkhovna Rada Ukrainy. (1996, Berez. 23). Zakon № 100/96-VR «Pro vnesennia zmin i dopovnen do Zakonu Ukrainskoi RSR "Pro osvitu"». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/100/96-%D0%B2%D1%80#Text (in Ukraine)

Verkhovna Rada Ukrainy. (1991, Trav. 21). Zakon № 1060-XII «Pro оsvitu». {Zakon vtratyv chynnist na pidstavi Zakonu № 2145-VIII vid 05.09.2017}. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1060-12#Text (in Ukraine)

Verkhovna Rada Ukrainy. (1999, Trav. 13). Zakon № 651-XIV «Pro zahalnu seredniu osvitu». {Zakon vtratyv chynnist na pidstavi Zakonu № 463-IX vid 16.01.2020}. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14#Text (in Ukraine)

Verkhovna Rada Ukrainy. (2020, Sich. 16). Zakon № 463-IX «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (in Ukraine)

Verkhovna Rada Ukrainy. (2015, Lystop. 26). Zakon № 848-VIII «Pro naukovu i naukovu-tekhnichnu diialnist». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text (in Ukraine)

Verkhovna Rada Ukrainy. (2000, Kvit. 24). Ukaz Prezydenta Ukrainy № 612/2000 «Pro dodatkovi zakhody shchodo derzhavnoi pidtrymky obdarovanoi molodi». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/612/2000#Text (in Ukraine)

Verkhovna Rada Ukrainy. (2003, Trav. 20). Ukaz Prezydenta Ukrainy № 420/2003 «Pro utvorennia derzhavnoi himnazii dlia obdarovanykh ditei». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/420/2003#Text (in Ukraine)

Verkhovna Rada Ukrainy. (2010, Veres. 30). Ukaz Prezydenta Ukrainy № 927/2010 «Pro zakhody shchodo rozvytku systemy vyiavlennia ta pidtrymky obdarovanykh i talanovytykh ditei to molodi». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/927/2010#Text (in Ukraine)

Kabinet Ministriv Ukrainy. (1992, Lyp. 21). Postanova № 407, «Pro stvorennia Ukrainskoho fizyko-matematychnoho litseiu Kyivskoho derzhavnoho universytetu imeni T.H. Shevchenka». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/407-92-%D0%BF#Text (in Ukraine)

Verkhovna Rada Ukrainy. (2000, Cherv. 14). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 964, «Pro zatverdzhennia Polozhennia pro zahalnoosvitnii navchalnyi zaklad». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/964-2000-%D0%BF#Text (in Ukraine)

Verkhovna Rada Ukrainy. (2019, Trav. 22). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 438, «Pro zatverdzhennia Polozhennia pro naukovyi litsei». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/438-2019-%D0%BF#Text (in Ukraine)

Verkhovna Rada Ukrainy. (1999, Lystop. 05). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 2061, «Pro zatverdzhennia Polozhennia pro zaklad spetsializovanoi osvity sportyvnoho profiliu iz spetsyfichnymy umovamy navchannia». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2061-99-%D0%BF#Text (in Ukraine)

Verkhovna Rada Ukrainy. (2020, Hrud. 23). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 1313, «Pro zatverdzhennia polozhennia pro mystetskyi litsei». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1313-2020-%D0%BF#Text (in Ukraine)

Verkhovna Rada Ukrainy. (2021, Cherv. 30). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 672, «Pro zatverdzhennia Polozhennia pro viiskovyi (viiskovo-morskyi, viiskovo-sportyvnyi) litsei, litsei iz posylenoiu viiskovo-fizychnoiu pidhotovkoiu». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/672-2021-%D0%BF#Text (in Ukraine)

Verkhovna Rada Ukrainy. (2021, Zhovt. 11). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 1062, «Pro zatverdzhennia Polozhennia pro litsei». [[Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1062-2021-%D0%BF#Text (in Ukraine)

Verkhovna Rada Ukrainy. (2006, Kvit. 12). Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy № 202-r, «Pro skhvalennia Kontseptsii Derzhavnoi prohramy roboty z obdarovanoiu moloddiu na 2006-2010 roky». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/202-2006-%D1%80#Text (in Ukraine)

«Tymchasove polozhennia pro litsei», Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity Ukrainy, № 9/10, s. 5–7, 1992. (in Ukraine)

«Kompleksna prohrama poshuku, navchannia i vykhovannia obdarovanykh ditei ta molodi "Tvorcha obdarovanist"», Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity Ukrainy, №№ 3; 5, s. 12–25, 1992. (in Ukraine)

O. H. Beseda, I. O. Mykytenko, «Hadiatskyi oblasnyi naukovyi litsei-internat imeni Ye.P. Kocherhina – odyn z oseredkiv naukovoi osvity Poltavshchyny», Postmetodyka, № 1, s. 47–54, 2020. (in Ukraine)

O. Hershunenko, «Pryntsypy orhanizatsii osvitnoho seredovyshcha litseiu yak osnova formuvannia hromadianskoi aktyvnosti starshoklasnykiv», Molod i rynok, № 6, s. 163–168, 2022. (in Ukraine)

O. Hershunenko, D. Pashchenko, N. Prymachenko, «Resursy osvitnoho seredovyshcha litseiu dlia formuvannia hromadianskoi aktyvnosti uchnivskoi molodi», Molod i rynok, № 2, s. 23–28, 2022. (in Ukraine)

I. M Hryn, «Vid Pershoi Poltavskoi cholovichoi himnazii do Naukovoho litseiu», Postmetodyka, № 1, s. 40–46, 2020. (in Ukraine)

N. I. Didenko, A. I. Nakaznenko, «Shyshatskyi oblasnyi naukovyi litsei-internat na shliakhu vprovadzhennia osvity naukovoho spriamuvannia», Postmetodyka, № 1, s. 14–25, 2020. (in Ukraine)

S. I. Ocheretianko, «Litsei», u Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy. Kyiv, Ukraina : In-t entsykloped. doslid. NAN Ukrainy, 2016, t. 17, 712 s., s. 547. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://esu.com.ua/article-55904 Data zvernennia: Berez. 05, 2024. (in Ukraine)

O. A. Zhernovnykova, «Spetsyfika dydaktychnoi pidhotovky studentiv-matematykiv pedahohichnykh VNZ do roboty u koledzhakh ta profesiinykh litseiakh», Pedahohika ta psykholohiia, vyp. 45, s. 97–105, 2014. (in Ukraine)

N. S. Zaderei, «Suchasni pidkhody do vyvchennia biolohii u tsentrakh STEM-osvity», Naukovi zapysky Maloi akademii nauk Ukrainy : zb. nauk. prats, № 1, s. 39–47, 2021. (in Ukraine)

Ye. V. Ihnatenko, «Etapy orhanizatsii dystantsiinoho (zmishanoho) navchannia i stvorennia elektronnoho osvitnoho kontentu na prykladi strukturnoho pidrozdilu "Tsentr dystantsiinoi osvity Odeskoi oblasti" Komunalnoho zakladu "Rishelievskyi naukovyi litsei"», Naukovi zapysky Maloi akademii nauk Ukrainy : zb. nauk. prats, № 1, s. 48–56, 2021. (in Ukraine)

I. O. Kosmidailo, «Osvitno-rozvyvalnyi potentsial movnoi hry ta movnoho portfolio yak zasobiv formuvannia ukrainskomovnoi osobystosti uchnia litseiu», Visnyk Luhanskoho nats. un-tu im. T. Shevchenka. Seriia: Pedahohichni nauky, № 8, ch. 1, s. 140–148, 2021. (in Ukraine)

L. V. Krupina, T. I. Lysenko, «Naukovyi litsei "Polit" pry Kremenchutskomu pedahohichnomu koledzhi imeni A. S. Makarenka: istoriia stanovlennia, sohodennia, perspektyvy», Postmetodyka, № 1, s. 2–13, 2020. (in Ukraine)

«Maibutnie naukovykh litseiv», Osvita Ukrainy, № 21(27 trav.), s. 9, 2019. (in Ukraine)

M. V. Marienko, «Modeliuvannia khmaro oriientovanoi metodychnoi systemy pidhotovky vchyteliv pryrodnycho-matematychnykh predmetiv do roboty v naukovomu litsei», Fizyko-matematychna osvita, № 2, s. 87–93, 2020. (in Ukraine)

A. Melnyk, «Litsei mystetstv yak innovatsiinyi osvitnii zaklad mystetskoho spriamuvannia», Dyrektor shkoly, litseiu, himnazii, № 6, s. 83–86, 2018. (in Ukraine)

V. Pavlenko, «Stanovlennia ta rozvytok systemy osvity v Polshchi», Ukrainska polonistyka, vyp. 12, s. 54–69, 2015. (in Ukraine)

D. Puzikov, «Tekhnolohiia prohnozuvannia i proiektuvannia variatyvnoho skladnyka osvitnoi prohramy himnazii ta/abo litseiu u protsesi vnutrishnoshkilnoi naukovo-metodychnoi roboty», Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, № 3, 2023. (in Ukraine)

S. Romanovskyi, «Suchasna profilna osvita: yak aktualnu problemu vyrishuie kyivskyi litsei "Intelekt"», Dyrektor shkoly, litseiu, himnazii, № 1/3, s. 119–126, 2015. (in Ukraine)

S. V. Romanovskyi, Teoretyko-metodychni osnovy upravlinnia yakistiu osvity v kompleksi «shkola – litsei – tekhnichnyi universytet». Kyiv, Ukraina : Sik hrup Ukraina, 2018. (in Ukraine)

S. Romanovskyi, «Chotyry rivni pidhotovky v litsei "Intelekt": doslidnytsko-eksperymentalna model», Dyrektor shkoly, litseiu, himnazii, № 3/4, s. 17–28, 2017. (in Ukraine)

H. Sazonenko «Zdoroviazberezhuvalnyi osvitnii prostir v avtorskii shkoli "Akmeolohichnyi litsei"», Dyrektor shkoly, litseiu, himnazii, № 3, s. 56–62, 2018. (in Ukraine)

H. Sazonenko, O. Ivashchenko, N. Nesterenko, «"Pedahohika svobody" u hromadsko-derzhavnii modeli upravlinnia litseiem», Dyrektor shkoly, litseiu, himnazii, № 4/6, s. 131–144, 2016. (in Ukraine)

L. M. Serheieva, S. M. Mykytiuk, «Vprovadzhennia modeli rozvytku zakladu profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity na zasadakh pedahohichnoi lohistyky», Naukovi zapysky Maloi akademii nauk Ukrainy : zb. nauk. prats, № 1, s. 101–109, 2022. (in Ukraine)

H. Serdiuk, «Teoretychni aspekty zabezpechennia profesiinoho samovyznachennia uchniv u naukovykh litseiakh», Acta Paedagogisa Volynienses, t. 1, № 1, s. 204–210, 2022. (in Ukraine)

O. M. Serebrianska, «Rozvytok profesionalizmu pedahohiv u systemi metodychnoi roboty litseiu», avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk: 13.00.04; Kirovohrad. derzh. ped. un-t im. V. Vynnychenka. Kirovohrad, 2014. (in Ukraine)

M. Skyba, «Operatsiia "Litsei" iz popravkoiu na viter», Dzerkalo tyzhnia, 18 liut., 2021. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/90UbAO Data zvernennia: Berez. 05, 2024. (in Ukraine)

E. Stuporenko, N. Onyshchenko, «Pidhotovka litseistiv viiskovykh litseiv: zarubizhnyi dosvid», Suchasna osvita: stratehii ta tekhnolohii navchannia: zb. nauk. prats u 2 ch. Pereiaslav, ch. 2, s. 267–276, 2023. (in Ukraine)

N M. Khromchenkova, «Funktsionalna diialnist dyrektora litseiu u suchasnomu zakladi osvity v umovakh innovatsiinykh peretvoren», Innovatsiina pedahohika, t. 1, vyp. 57, s. 223–226, 2023. (in Ukraine)

M. Ye. Chumak, «Rishelievskyi litsei: sotsiokulturni vymiry osvoiennia krashchykh yevropeiskykh osvitnikh tradytsii (persha polovyna XIX stolittia)», Problemy osvity : zb. nauk. prats, vyp. 92, s. 216–221, 2019. (in Ukraine)

V. I. Shulha, «Poltavskyi oblasnyi naukovyi litsei-internat imeni A. S. Makarenka: pohliad u mynule, otsinka sohodennia i perspektyvy na maibutnie», Postmetodyka, № 1, s. 26–32, 2020. (in Ukraine)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.